hulp gevraagd bij aanschaf/uitleg moederbord e.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Berichten
443
Hallo,

Ik wil graag zelf een syteem samenstellen en ik ben me er langzaam aan in het verdiepen.
Graag zou ik weten waar ik allemaal op moet letten en o.a. het moederbord is van essentieel belang.

Hieronder heb ik de specificaties van een willekeurig moederbord geplakt en ik zou graag enige uitleg bij de benamingen krijgen.
Bij elke specifcatie heb ik m'n vraag of m'n eigen commentaar erbij gezet. Graag zou ik weten of wat ik zeg juist is en op mijn vragen zou ik heel graag een antwoord krijgen.

Alvast enorm bedankt voor degenen die mij willen helpen.

Komt ie:

1. Merk ASUS Type P4P800-E Deluxe
Lijkt me makkelijk naam van het moederbord

2. Platform Socket 478
Dit is de aansluiting voor je processor. Alleen een socket 478 processor kan op dit moederbord aangesloten worden?

3. Chipset Intel 865PE
Dit is de chipset die gebruikt wordt en de chipset Ondersteunt de processor en bepaalt de snelheid van het moederbord? Wat doet een chipset nog meer?

4. Systeem Bus 800 MHz
Deze verzorgt de zommunicatie (snelheid) tussen de verschillende onderdelen van het computer en het moederbord?

5.Type geheugen DDR
Wat voor soort geheugen techniek door het moederbord wordt ondersteund?

6. Geheugen kloksnelheid 400 MHz
De maximale geheugensnelheid die het moederbord aankan, dus een geheugen met een kloksnelheid van 800Mhz zou dit moederbord niet aankunnen?

7. Dual Channel ondersteuning Ja
Dit betekent dat dat het moederbord dual channel ondersteunt. Wat dus betekent dat het heen en terug kan communiceren over een baan. dus dat betekent dat een geheugen van 400 mhz met dual channel een snelheid van 800 mhz kan bereiken?

8. Video slot AGP 8X
Dit geeft aan wat voor aansluiting voor de videokaart op het moederbord zit. Het is een AGP 8x aansluiting. Wat betekent dit?

9. PCI sloten 5 x
Er zitten 5 PCI sloten op het moederbord voor insteekkaarten, zoals een netwerkkaart, geluidskaart enz...

10. IDE (PATA) ATA100
IDE schijven/branders/lezers worden met een snelheid van ATA100 ondersteunt. Wat betekent ATA100?

11. IDE (SATA) Serial ATA150
SATA schijven/branders/lezers worden met een snelheid van 150 ondersteunt. Wat betekent SATA 150?

12. RAID RAID 0, 1, 0+1, Multiple RAID
Ik heb echt geen idee wat dit is?

13. Grafische engine -
Dit weet ik ook niet?

14. Geluidsweergave 7.1
Dit weet ik ook niet? Ik denk dat het iets met de geluidskaart capiciteit te maken heeft?

15. LAN 1000 Mbps
Het LAN netwerk communiceert op 1000 Megabits per seconde? Dit is dus o.a. de communicatie met het internet en/of andere computers op een netwerk?

16. Firewire 2 x
2 aansluitingen voor Firewire? Geen idee. Zijn dit insteekpoorten net zoals USB?
Waar dient het voor?

17. Formaat ATX
Geen idee. Grote van het moederbord ivm de behuizing?

18. Uitvoering Retail
Vormgeving van het moederbord ivm de behuizing?

19. Geheugenbanken 4 x
Er zijn 4 plaatsen voor geheugen modules en dit kunnen dus dual layer ddr geheugen modules zijn?

20. Printerppoort 1 x
Er is een printerpoort. Maar wat voor poort is dit dan?

21. Seriële poort 1 x
Er is een seriële poort. voor?

22. PS/2 poort 2 x
Wat voor poorten zijn dit? worden gebruikt voor?

23. LAN-poorten
Meerdere netwerkkaarten mogelijk??

24. S/PDIF out Ja
Er is s/pdif out aanwezig, maar wat is het?

25. PATA aansluitingen 3 x
Je kan 3 dingen die PATA ondersteunen aansluiten?

26. SATA aansluitingen 4 x
Je kan 4 dingen die SATA ondersteunen aansluiten?

Dat was het. Vraag ik me nog af hoe het zit met USB. Ik zie dat nergens vermeld. Hoe weet ik of er USB op het moederbord zit? en hoeveel USB poorten er op het moederbord zitten?

Nou het is een hele waslijst, maar ik ben zeer dankbaar als iemand me wat kan helpen.

Groeten, Leonie
 
Een hele waslijst,
ik zal proberen een zo bondig mogelijke utileg te geven

1) correct
2) correct
3)verzorgt de communicatie tussen de onderlinge onderdelen
4)de snelheid waarmee de data tussen het geheugen en de processor gestuurd word
5) correct
6) maximale geheugen snelheid inderdaad 400 staat voor 200mhz * 2. dus geheugen met een snelheid van 200 mhz kan geplaatst worden, die 2* staat voor lezen en schrijven
7) beide geheugenbankjes worden door hun eigen geheugenkanaal aangesproken
bij non dual channel worden de beide geheugenbankjes door 1 geheugenkanaal aangesproken
8) AGP 8X geeft aan dat er videokaarten geplaatst kunnen worden die meerbandbreedte aankunnen
(hier meer info: http://www.nvidia.com/object/feature_agp8x.html)
9) correct
10)ATA 100 is de snelheid van de schijven die ondersteund worden ata 100 en ata 133 zijn de gangbare snelheden
11)SATA is een vernieuwde interface die snellere data doorvoer mogelijk maakt
12) raid staat voor Redundant Array of Independent (or Inexpensive) Disks. dit is niet meer dan het koppelen van meerdere schijven tot 1 grote schijf. hier zijn veel varianten van, op google kan je veel meer vinden
13)videokaart
14)geluidskaart die 7.1 ondersteund, 7 luidsprekers + subwoofer. dit heb je vaak bij home cinema's en dergelijke
15)correct.
16) correct, firewire kan gebruikt worden voor oa externe schijven, cameras,...
17) atx is de uitvoering van je moederbord, http://www.intel.com/design/motherbd/atx.htm
18) retail wilt zeggen, in een mooie doos met boekje en misschien software,...
19)correct, dual layer modules bestaan wel niet, dual layer zijn 2 latjes die je elk in 1 geheugenbankje plaatst
20) printerpoort, zit achterop je pc, om je printer aan te sluiten
21) COM zit bij printerpoort, die om bv een modem aan te sluiten
22)deze worden gebruikt voor toetsenbord en muis, als je geen gebruik maakt van USB
23) lanpoorten: als er meerdere lanpoorten beschikbaar zijn wil dit zeggend at er al meerdere kaarten onboard zijn geplaatst
24) SP/dif is een doorvoer mogelijkheid van je geluid naar een digitale versterker, die bv ook gebruikt wordt voor een home cinema
25) PATA is de gewone standaard IDE, dus voor brander, schijf,..
26) SATA is voor schijven van een nieuwere generatie, deze kunnen een hogere snelheid aan

USb, meestal zijn er minimaal een 4 tal poorten aanwezig op een standaard moederbord, met nog uitbreidingen intern

zo, ik hoop dat ik nergens een fout heb gemaakt, het is nog vroeg :p

gr Jeroen
 
Hoi,

Hartstikke bedankt voor je antwoorden!!!!!!!!!!!!!

Ik heb toch nog 2 vragen:

1. Bij vraag 13 vroeg ik naar wat grafische engine betekent bij een moederbord specificatie:
het antwoord was videokaart. Wat betekent dit? Dat er een aansluiting voor een videokaart aanwezig is, maar dat werd eerder toch ook al gezegd bij 8. Video slot AGP 8X ?

2. Wat is het verschil tussen USB en Firewire?

Nogmaals heel erg bedankt en ik hoor het weer graag.

Groeten, Leonie
 
agp is een slot waar je een videokaart in kan plaatsen
grafiche engine is een videokaart die is geintegreerd op het moederbord


usb en firewire zijn beide voor de zelfde doeleinden te gebruiken
het aansluitingetje ziet er net iets anders uit, en het is afhankelijk van het apparaat of het usb of firewire is

zo heb je dus bv een externe schijf die op usb kan aangesloten worden, of een schijf die je op firewire aan kan sluiten, hangt maar net af van het type dat je koopt
 
Firewire zou iets rapper zijn dan USB.
USB heeft dan meer doeleinden, en is meer standaard.
Firewire gebruikt men meer in de videobewerking.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan