• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gevraagd bij- analyse op data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neerbeek85

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Berichten
26
Hallo,

Ik heb een data overzicht (~ 8000 records) waar ik een analyse op wil doen. Ik kom er vooralsnog, als ik een draaitabel maak niet uit. Althans, ik krijg niet te zien wat ik graag wil zien.
In het voorbeeld bestand je zien jullie de volgende data:

Kolom A: uniek account nummer
Kolom B: account naam
Kolom C: is de regio welke omzet boekt op een account. Meerdere regio's kunnen zaken doen met een account
Kolom D: Totaal omzet
Kolom E - G: Omzet van de afgelopen jaren, op jaartal
Kolom H: check op wanneer de laatste omzet was op een account

Wat ik nu graag wil zien is; in het geval dat méérdere regio's omzet boeken op een account. ik graag zou willen zien:
* welke regio dit is
* De omzet incl. het jaar ervan

Dus kijkend naar het voorbeeld
Van bedrijf 1 wil ik zien dat Regio 5 de hoogste omzet heeft en dat die behaald is in 2022. En dit vervolgens van alle bedrijven i.c.m. regio's

Wie o Wie heeft een gouden tip voor een formule of hoe dit inzichtelijk gemaakt kan worden middels een draaitabel
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_200422.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 14
Bedankt voor je voorbeeld waarmee je op eenvoudige wijze kunt illustreren dat de struktuur van een werkblad de basis is voor alle volgende bewerkingen/analyses in Excel. Terug naar de essentie van Excel.
 

Bijlagen

  • __struktuur_is_primair_snb.xlsb
    12,2 KB · Weergaven: 11
Beste SNB,

Dank voor je input. Het format is zoals ik de data uitgedraaid krijg. Alleen je draaitabel geeft nog niet de uitkomst die ik zou willen zien, maar wellicht zou ik moeten filteren. Wat ik graag middels een formule of draaitabel zou willen zien is dat voor klant 1 Regio 5 in 2022 de hoogste omzet had en voor klant 2 regio 1 en 5 beide dezelfde omzet hadden voor in beide jaren. Dus eigenlijk zou ik op basis van jouw draaitabel bij bedrijf A alléén Regio 5 willen zien.
 
Kijk eens in de eigenschappen van de draaitabel.
Ik ga ervan uit dat, als je een draaitabel gebruikt, je de basiskennis daarvoor in huis hebt.
 
Dank. uiteraard weet ik wel iets van draaitabellen, maar niet in alle details. Ik benader het stuk eigenlijk vanuit een functionele vraag zoals ik de analyse graag wil zien / doen en ik dit nog niet voor elkaar krijg in Excel, wat denk ik wel mogelijk is. Je aanname is daarmee niet 100% correct en één van de redenen waarom ik op dit forum andere blikvelden -/ oplossing vraag :). Ik weet het nl. niet. Maar goed ik ga er even mee puzzelen. Nogmaals dank voor je input
 
Zoiets?

Greetz/Excelbat
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_200422_Excelbat.xlsx
    15 KB · Weergaven: 7
Ja en nee :). Je maakt gebruik van een filter op Account in de draaitabel en sortering. Voor deze kleine dataset is dat natuurlijk makkelijk. Maar op een data set met enkele duizenden regels werkt een filter niet en bovendien wordt nu data weergegeven die ik niet wil zien (de data van regio 1 t/m 4 op account 1).

Even terug naar de functionele vraag wat ik graag zou willen zien is van accounts waar meerdere regio's omzet hebben, wil ik alléén zien welke regio de meeste omzet heeft geboekt en in welk jaartal. Ik weet niet of een draaitabel hierin voorziet omdat je met een aantal variabelen zit.

Mogelijk zit de oplossing in een formule, welke ik heb toegepast in kolom H. Deze toetst nl. wanneer de laatste omzet was. Ik weet alleen niet hoe ik formule technisch het zo kan maken dat als je kijkt naar account nummer 1 ik het volgende over zicht kan maken

1 Regio 5 €500000 2022

Ik ben dan niet meer geïnteresseerd in de data van de andere regio's / jaartallen op dit account. Hoop dat het iets helderder is ;)
 
Zo iets dan?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_200422_Excelbat.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 8
Hi JKPieterse,

In zekere zin wel. Ik zie in je draaitabel wel dat je de totale omzet als leidraad neemt. Wat in deze dan weer niet juist is. de grootste omzet bij Account A is €5m in 2022. De draaitabel neem ook de omzet van 2021 mee, dus totaal.
Maar de aanloop nara het resultaat is wel datgene wat ik zou willen zien. Mag ik vragen wat je nu anders in de draaitabel hebt gedaan?

Groet,
 
Een top 1 filter ingesteld. Maar om dit beter te laten werken denk ik dat je eerst je gegevens via unpivot moeten omvormen tot een draaitabel vriendelijke tabel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan