• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gevraagd bij opbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amstellovich1967

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2017
Beste toppers,

Ik ben een beginner wat betreft Excel en ben bezig om een programma sanctiebeleid op te zetten.
Ik heb het een en ander al aangemaakt en wil graag het volgende voor elkaar krijgen. Wie kan en wil mij hierbij helpen?

1. Werkmap wil ik graag automatisch laten openen in tabblad "MENU".
2. Bij het openen van Frm_invoer wil ik graag dat automatisch het huidige jaar verschijnt. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
3. Gegevens die ingevuld worden bij een nieuw incident op het Frm_invoer, moet bij het opslaan weggeschreven worden in de tabel op tabblad "LIJST" en vervolgens het Frm_invoer leeg maken (behalve veld Jaar:) voor een nieuwe invoer. Het mag geen lege velden bevatten.
4. Wat moet ik doen zodat mijn comboboxen automatisch nieuwe gegevens opnemen als ik deze toevoeg?
Bijv. een nieuwe afdeling of werknemer toevoegen. Moet ik hiervoor aparte nieuwe tabellen voor aanmaken?

Voorlopig genoeg vragen om mee aan de slag te gaan met jullie hulp.
Wie heeft er tijd voor me om op weg te helpen?
Opmerkingen/suggesties/verbeteringen zijn altijd welkom.

Groet,
René

Bijlagen

1. Plaats deze in het ThisWorkbook event:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("MENU").Activate
End Sub

2. Plaats deze achter het formulier:

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
TextBox1 = Year(Date)
End Sub

3. tegenstrijdige vraag wat mij betreft. Iets moet leeg, maar mag geen lege velden bevatten??????

4. maak van de Gebieden die je als Rowsource gebruikt tabellen, dan schuift het bereik automatisch op.

Dank u vriendelijk.
Het klinkt misschien wazig maar het moet eigenlijk zijn:
1. open Frm_invoer
2. plaatst automatich het jaartal
3. indien alle velden ingevuld zijn dan opslaan/wegschrijven naar "LIJST"
4. alle velden (behalve Jaartal) leegmaken voor nieuw incident

Hoop dat het nu meer duidelijkheid schept?

Groet
René

Het is hier geen maakvoormij.nl. Er is voldoende te vinden over jouw vragen dus pas dat eerst toe en kom dan terug met concrete vragen waar je nog tegenaan loopt. Waarom plaats je het bestand als een .rar?

Voor het sorteren van de tabel is dit voldoende

Code:
Sub VenA(i)
  With Sheets("LIJST").ListObjects(1).Range
    .Sort .Cells(1, i), , , , , , , xlYes
  End With
End Sub

En dat roep je zo aan
Code:
Sub Filter_jaar()
  VenA 1
End Sub
Sub Filter_datum()
  VenA 2
End Sub

VenA.
Ik heb niet gevraagd of het voor mij gemaakt wordt maar vraag om hulp. Ik vind jouw antwoorden hier op het forum een beetje arrogant neigen.
Hoe ben jij zelf begonnen?
Ik waardeer je oplossingen maar verplaats je wat meer in de beginners.
Fijne dag.

Groet
Rene

Dag Rene,

Je hebt allemaal formulieren gemaakt in VBA maar er zit geen enkele code achter de buttons.
Het lijkt erop dat je niet zozeer tegen een probleem aanloopt maar dat je ergens mee bent begonnen terwijl je überhaupt niet weet hoe je dit aan moet vliegen.
Dit is uiteraard een aanname mijnerzijds maar het ontbreken van code in dit document suggereert dit wel.
Dat is vermoedelijk ook de reden van de opmerking van VenA.
Hij biedt overigens wel inhoudelijke oplossingen aan waaruit de goodwill van zijn kant blijkt.

Daarom een tip: woorden gebruiken als: "arrogantie" richting de helpers gaan je niet verder helpen in je zoektocht naar oplossingen.

Toch ook een inhoudelijke aanvulling van mijn kant:

Voor #1 bedoel je vermoedelijk dit:
Code:
Private Sub CommandButton_invoer_Click()
Frm_invoer.Show
End Sub
Dit kun je in VB bij tabblad menu plaatsen.

punt #2 zie post #2

Punt #3 en #4 zie opmerking VenA

@Gijsbert1
Dank voor je informatie.
Ik ben hier om geholpen te worden en niet om als een klein kind behandeld te worden toch?
Als VenA dit had bedoeld had het ook anders geformuleerd kunnen worden denk ik dan.
We hebben allemaal een start moeten maken.

Dat de meeste buttons nog geen code hebben dat kan zeker kloppen.
Ik dacht zo van als ik weet hoe ik gegevens (de velden) kan wegschrijven in een andere tabblad dan kan ik de button activeren.
Wellicht werk ik vanaf een verkeerde opbouw maar wil daarom veel leren.

Groet,
René

Wow... gast0660... dat is heel mooi.
Ben je toevallig ook lid van maakvoormij.nl? :p
En de afbeelding keuze op de button is ook "spot on" gezien het bijzondere sanctie beleid! :p

@ Gijs, Ik zit ondertussen meer dan 3 jaar thuis wegens ongeneeslijk ziek, na ongeveer zes maanden word je automatisch lid van maakvoormij.nl:(
en doordat ik deze las "Disciplinaire maatregel" is het idee voor de button ontstaan. Wat Disciplinaire maatregel moet voorstellen,geen idee??? 3 banken achteruit en geen kus van de juf:P

@gast0660:
Wow dit ziet er super goed uit zeg. DIt had ik niet durven dromen.
Ik ga het zekers bestuderen hoe dit is opgemaakt. Mijn dank is zeer groot.

Fantastisch!

Groet,
René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan