hulp gevraagd bij opzetten wireless network

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

Mijn wireless is behoorlijk gaar en dat is vrij irritant met een iPad en een android smartphone in huis. Signaal valt vaak weg en is dus niet echt stabiel.

Mijn huidige setup speelt daar ook wel een hele grote rol ben ik bang. Ik zit bij Tweak (adsl) en mijn modem ging een paar maanden terug kapot. Ik kreeg in eerste instantie geen nieuwe leenmodem, maar uiteindelijk heb ik er gelukkig na lang zeuren wel 1 gekregen.

Om die tijd te overbruggen heb ik een modem/router geleend van iemand, maar die had geen wireless mogelijkheden. Ik zag in ieder geval geen instellingen omtrent wireless in de setup van die modem router. Toen heeft een vriend van me mijn huidige router (een Linksys WRV200) aan die modem/router gehangen zodat ik toch wireless had.

Toen heeft hij mijn router het IP 192.168.15.1 gegeven, omdat de modem/router dan waarschijnlijk 192.168.1.1 was en de Linksys router in eerste instantie ook en dat gaf dus problemen.

Het werkt allemaal wel, maar ook mijn internetverbinding is nu even niet wat het geweest is. Dus vandaar dat ik nu dus hier hulp vraag om het allemaal goed op te stellen.

Mijn nieuwe modem is een: ZyXEL P-2b02R/RL ADSL2+ VoIP IAD modem.

Ik heb ook een NAS waarvan het IP adres nu gefixed is op 192.168.15.104, want ik moest vaak mijn router resetten om m'n wireless werkend te krijgen. En dat resulteerde dan weer in het feit dat mijn NAS een nieuw IP toegewezen kreeg en dat snapte windows dan weer niet. Kortom... een hoop ellende
Ik weet niet of alle info die ik hier geef relevant is, maar ik typ maar gewoon neer wat ik weet.

Wat ik o.a. graag wil weten is hoe ik de modem en router het beste kan instellen. Misschien zijn mensen hier bekend met de modem en router die ik heb en kunnen ze meer door de setup begeleiden. ook vraag ik me af of het verstandiger is om mijn IP's fixed te zetten of DHCP (dat is wisselend toch? :o).
Kan iemand mij hier helpen om een stabiel (draadloos)netwerk neer te zetten? Ik zit overigens maar enkele meters van mijn modem en router af, maar ze staan wel in n soort van meterkast zeg maar. Maar dat zijn geen betonnen muren of zo, het is hout volgens mij. Weet niet of dat nog uitmaakt voor het signaal...

Maar goed... ik wacht even op een reactie nu :)

bij voorbaat dank,

Tom

Heb je het modem typenr goed weergegeven? Als ik dat in Google mik, krijg ik dit te zien
Wilde u misschien zoeken naar: ZyXEL P-2b02R/NL ADSL2+ VoIP IAD modem
(dus R/NL ipv R/RL) maar dan nog vind ik het preciese apparaat niet.

Ik heb nog even bij Ziggo.nl gekeken. Zo te zien is het een modem/router, dus je Linksys zou je weg kunnen doen (?).

De uitgebreide handleiding waar ze het in de laatste vraag hier https://www.ziggo.nl/#producten/alles-in-1/veelgestelde-vragen/
over hebben, stelt niet veel voor. In ieder geval kan je zo te zien de modem/router benaderen (kabel in een van de vier LAN-poorten prikken) met 192.168.0.1
Daar een DHCP-nummerserie instellen die bijv. loopt van 192.168.0.100 tot 200
Je NAS een vast nummer geven, bijv. 192.168.0.5 of 192.168.0.230
Je PC's en andere apparaten kunnen op DHCP auto blijven staan.

Ik neem aan dat je met je PC's weer moet inloggen bij je provider met de netwerksleutel.

Werkt het niet, dan een herstart doen, alles uit, stroom er af, minuutje wachten, PC's en apparaten één voor één aanzetten.

Wil je de Linksys router wél blijven gebruiken dan moet je die (kabel in een van de LAN-poorten) bijv IPadres 192.168.0.2 geven en DHCP daar uitzetten.
Zie voor uitgebreide toelichtingen bij de twee routers situatie
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/634153-linksys-E2000-als-AP
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/527147-upc-modem-router-met-router

Das n standaard modem dus.
Ik zou aanraden er een D-Link aan te hangen. Die dingen hebben ontzettend goed bereik en zijn niet al te duur.

Dan moet je de DHCP van de D-Link wel zo instellen dat deze bijv. 15.x pakt zodat je de zyxel niet in de weg zit.

EDIT: ik zou je deze aanraden: http://www.4launch.nl/shop/product/064341

ik heb me ooit laten vertellen dat linksys ook goed spul was, daarom die gekocht :)
kan me trouwens ook niet herinneren dat ik in vorige setups het ip van de modem of router moest aanpassen om het werkend te krijgen

maaruh... ik ben echt een beginneling in dit soort dingen
ik kan het in principe wel allemaal aansluiten en werkend krijgen, maar het fine tunen van diverse instellingen heb ik geen verstand van
de bovenstaande info is voor mij dan ook vrij beknopt... :o

Linksys is over het algemeen wel goed maar heeft er een aantal erg slechte producten tussen zitten (zoals de WAP610N) Maar persoonlijk zou ik D-Link of TP-Link spul aanraken

Hmm, zat dus op een dwaalspoor...foutje.. bedankt.
Die DHCP-nummerserie moet je dus op je Linksys-router instellen. Je NAS moet een vast IP hebben, dat buiten die DHCP-serie ligt.
Een herstart uitvoeren.
Blijf je vage problemen houden, geef dan alle apparaten een vast IP. Bij sommige routers kan dat binnen de routerinstellingen worden doorgevoerd. Als dat niet kan moet dat via de TC/IP-instellingen van de Eigenschappen van de netwerkkaart gebeuren.

waarom zou de NAS een vast IP buiten de DHCP reeks moeten hebben, das onzin -.-

toch nog een herkansing...
ik heb dus wel mijn NAS een vast IP gegeven en ik gebruik dus nog steeds mijn linksys router
ook omdat ik niet echt geld heb om een nieuwe router te kopen en volgens mij functioneert deze nog steeds goed verder
ik heb de links die jullie gepost hebben wel doorgelezen, maar het blijft toch een beetje een lastig verhaal
ik kan mezelf redelijk redden, maar het word toch als snel te ingewikkeld voor me
ik kan wel makkelijk bepaalde instellingen even copy pasten eventueel, zodat men hier kan zien welke instellingen ik heb

Even een overzichtje van een paar instellingen:
Ik heb mijn
- Internet connection type op: Automatic Configuration - DHCP staan
- in verband met de vorige modem/router staat mijn Local IP adress op: 192.168.15.1 Het lijkt me dat dat niks uit maakt, maar ik vermeld het toch maar even
- Wireless mode: mixed en channel: 6

dat zijn een beetje de basic dingen die ik zelf snap, maar een router heeft zoveel opties en mogelijkheden
misschien voegt dat verder niks toe aan het goed functioneren van de router of mijn wireless signaal, maar als iemand tips of op/aanmerkingen heeft dan hoor ik dat graag...

verder wil ik ook bij mijn ouders het wireless signaal wat verbeteren, die hebben ziggo en een netgear router
ik heb volgens mij gelezen op het ziggo forum dat dat de beste router was voor ziggo modem's...
dus als iemand hier een beetje 'standaard' tips kan geven over de basic instellingen, dan zou dat heel mooi zijn
iets ingewikkeldere instellingen zijn ook goed natuurlijk mocht dat nodig zijn...
er staat mij ook iets bij van n stukje software waarmee je de channels van omliggende netwerken kon zien, zodat je zelf n vrij channel kunt kiezen... ik weet of ik dat goed onthouden heb, maar goed ik hoop dat iemand me toch een beetje verder kan helpen

bij voorbaat dank!

ok, ik heb een progje geïnstalleerd genaamd: inSSIDer
hier zie je alle wireless networks in je omgeving
n.a.v. deze info heb ik al een ander channel gekozen
ik zat op channel 6 en ben naar 2 gegaan
en sommige draadloze netwerken onder in de image verdwijnen af en toe weer, maar ik heb even en screenshot gemaakt terwijl er zoveel mogelijk 'aanwezig' waren
mijn netwerk heet overigens: rehniafd

nog een paar gerichte vraagjes:
- de max rate, heeft dat te maken met de sterkte het signaal? Ik zie in het lijstje 11, 54, 130 en 300. Ik zelf heb 54
- het valt me wel op dat ik een hoge amplitude heb van mijn signaal, zoals hier onder te zien is. Is dat een goed teken? (edit: dat is natuurlijk de sterkte van het signaal)
- wat betekent RSSI?
- als je dubbele channels hebt, is dat dan een speciale optie in je router en is dat dan ook beter?
- welke wireless network mode kun je het beste kiezen: b/g/n of mixed?

elke andere tip is nog steeds welkom!

wireless.jpg

http://vanhal.tweakdsl.nl/wireless.jpg

Laatst bewerkt:
Op je laatste vraag weet ik wel antwoord. je kan het beste mixed kiezen. dan wordt zowel de 802.11b/g/n band gebruikt door je router.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan