Hulp gevraagd bij SQL database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
45
Beste experts,
Vroeger veel in VB6 geprogrammeerd en tijdje terug in VBA.
Nu begonnen met 'Visual Sudio Ultimate 2013', gepensioneerd en dus tijd genoeg om weer wat te leren.

Ik wil om te beginnen een database maken dmv een form met enkele textboxen.
Na het klikken op 'Opslaan' zou de data uit de textboxen in die database moeten worden weggeschreven.
Maar dat krijg ik na dagen zoeken, lezen en proberen, niet voor elkaar.

Hopelijk kan iemand me uit de barnd helpen, ik zou daar erg mee geholpen zijn.
Ik heb het test programma bijgesloten.

Dank voor jullie tijd,

gr Bram

Bekijk bijlage Test.rar
 
Ik kan deze week niet naar je bestand kijken, maar wel wat vragen stellen natuurlijk. Zoals: wat bedoel je met een ‘SQL database’? SQL Server? SQL Server Express? Welke versie? (En waarom?). Of wil je je formulier gewoon koppelen met een Access database? En wat heb je al geprobeerd? Met ADO zou het geen enkel probleem mogen zijn (zeker niet als je Access als database gebruikt).
 
Dank je OctaFish voor je reactie en aangeboden hulp.

Ik heb Visual Studio 2013 geinstalleerd, verder niets.
Ik ben begonnen een simpel form met enkele txtboxen te maken waarin ik gegevens kan zetten.

Daarna moest ik dus iets maken waarin die data werd opgeslagen.
Ik heb op het web informatie gevonden hoe ik een database opzet.
Dat hoeft voor mij geen SQL te zijn, mag ook ADO zijn.

Hoe heb ik in dit voorbeeldbestand deze database opgezet:
In de menubalk Project > Nieuw item toevoegen, selecteer Service-based database en klik op Add
Selecteer View > Other windows > Data sources > Data sources toevoegen

Selecteer Database en klik op Next, selecteer Dataset en klik op Next
Selecteer op de pagina Choose your dataconnection het bestand Test.mdf in de lijst en klik op Next
klik op Finish, en daarna de table gemaakt.

Ik heb dus een VB6.0 verleden en daarbij werkte je met een 'Type' welke bestond uit een recordset van bv strings, booleans, reals en integers. Dat Type had dus een vaste lengte.
Dat werkt nu dus niet meer op deze manier.

Wat ik wil bereiken is niet meer en niet minder dan dat ik de inhoud van de txtboxen naar een database kan wegschrijven.
Ik moet die database nadien kunnen inzien, gegevens wijzigen en/of verwijderen.

Ik ben tijdens mijn zoektocht op het WEB wel de term ADO tegengekomen maar het meest voorkomende wat te lezen is over 'Database' icm 'Visual Studio' gaat over SQL, vandaar dat ik dat spoor heb gevolgd.

Ik ga me vanaf nu eens wat meer verdiepen en inlezen in ADO en hoop dat, zodra je tijd kunt vinden, mij wilt helpen met de opzet van zo'n database.

Ik ben niet geheel onbekend met programmeren maar deze taal is nieuw voor mij en moet dus van voor-af-aan beginnen.

In VBA heb ik o.a. een progje geschreven die de Essent site inleest en mijn verbruik in Excel opslaan.
Ook een ander progje waarin diverse tijdwaarnemingen worden weergegeven tijdens mijn indoor-sportactiviteit.
Die tijdwaarnemingen in Excel zullen pauzeren zodra ik stop met mijn activiteit en gaan weer verder zodra ik deze activiteit herstart.
Excel 'ziet' dus wanneer ik actief ben en wanneer ik een pauze heb ingelast. Gaat te ver om dat hier kort uit leggen maar bij interesse wil ik dat wel doen.

Voor nu alvast hartelijk dank,
gr Bram
 
Dag Bram, ADO is een methode om met recordsets uit een database te werken, geen database.
Als je connecteert naar een .mdf bestand gebruik je een SQL server (express, developer of standaard) datafile. Normaal dien je eerst een database aan te maken vooraleer je daar met Visual studio kan naar connecteren.
Of connecteer je naar een Azure test database op het web?
 
Hallo NoellAG, bedankt voor jouw reactie.
Voor mij is dit een compleet nieuwe techniek en na weken lezen snap ik er wat het databestand betreft, niet veel van.
De ene uitleg zegt dit, de andere weer iets anders.
Zelfs de uitleg van MS zelf zit een fout in die ikzelf heb gevonden en opgelost.
Ook is die uitleg niet volledig, maar gecombineerd met uitleg van andere bronnen, ben ik daar wel uitgekomen.

Zo lees ik dat je buiten Visual Studio ook nog een versie van SQL moet installeren, heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat dit in VB 2013 zat.
Wanneer het er niet in zou zitten, waarom zijn er dan in VB 2013 zoveel verwijzingen naar SQL.
Overigens krijg ik nergens een melding dat SQL niet geinstalleerd zou zijn.
In mijn map C:\Program Files en ook in de (x86) versie, zit een map Microsoft SQL Server en een map Microsoft SQL server Compact Edition.

ik ben op zoek geweest, en eigenlijk nog wel, naar een simpel adresbestandje oid, wat ik zou kunnen bestuderen om te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Maar dat vind ik dus nergens.

Welke techniek er wordt gebruikt voor het aanmaken van een database, is mij om het even, zolang ik de inhoud van mijn txtboxen maar in die database kan opslaan en tzt kan oproepen, wijzigen en verwijderen.

Telkens als ik ga zoeken, kom ik steeds op SQL uit.
Daar is het meest over te lezen, volgens mij.

VB6 heb ik nog liggen maar werkt niet meer op mijn moderne laptop. Jammer want daar zou ik geen problemen mee hebben.

Maar goed, wat moet ik doen om te bereiken wat ik wil.

Alvast dank voor jullie tijd.

gr Bram
 
Laatst bewerkt:
Dag Bram, ik denk dat je beste optie is om SQL express te installeren : gratis en wordt ook aangeraden door Microsoft als starter. Je kan de download vinden op https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=101064;
In deze topic vind je een paar berichten (startend met RDBS) van mij betreffende SQL server databases, ik hoop tijd te vinden om de serie te vervolledigen. Als je me een pm stuurt met je mailadres zal ik je ook een basis manual voor de SQL taal sturen. De manual is wel in het Engels, ik hoop dat dit geen probleem is.
Niet vergeten bij SQL server: als je een database aanmaakt: vergeet niet om het recovery model op simple te zetten, anders kan je harde schijf vollopen als je niet regelmatig log backups maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan