Hulp gevraagd bij Waarden optellen in Acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metcon

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2004
Beste forumleden...

(sorry voor plaatsen tweede bericht)

Graag u tips of hulp bij het oplossen van een optel probleem in Acces!!!

Ik heb een programma waar ik 12 tabbladen heb gemaakt. De gegevens van elk tabblad staan in een eigen tabel.....op elke van deze tabbladen worden gegevens ingevuld omtrent machineonderhoud.
De gegevens bestaan uit een taakomschrijving, en een keuze uit preventief of correctief onderhoud. Daarnaast worden de manuren ingevuld en de benodigde aantal mensen voor de klus.
Wat ik nu graag wil hebben is een mogelijkheid dat ik, als het preventief onderhoud betreft !!, de uren van alle preventieve taken bij elkaar optel!

Wat heb ik al.!!
Ik heb al de optelquery waar ik de waarden optel, maar mijn probleem is als volgt.
Stel ik heb 1 analyse met 12 taken. Dit betekent dus 12 tabbladen. Als is overal 1 uur preventief onderhoud invul dan krijg ik keurig 12 uur totaal te zien.
Maak ik van één van de taken Correctief onderhoud, dan loopt het programma als het ware vast en genereerd geen totaalgetal!!!
Mijn vraag is dan ook: Hoe kan ik zorgen dat het programma....indien Correctief onderhoud gekozen toch een waarde nul invult. waardoor de optelling toch tot staand komt ???? ook al heb ik bijvoorbeeld maar 3 taken i.p.v. 12

Tevens heb ik het volgende probleem!
Nu heb ik 1 analyse met 12 taken, maar maak ik daarbij een tweede analyse met bijvoorbeeld 12 taken dan genereerd het programma een gigantische rij (513) met getallen, waar ik dus eigenlijk maar 2 rijen wil hebben.
Het geheel moet ook opgaan als ik bij beide analyses maar bijv. 3 taken/tabbladen heb.

graag jullie hlup, want ik kom er echt niet uit!!!

groet.

En nu geplaatst bij het juiste topic...

Als je je query in SQL view zet zie je alleen maar tekst. Plaats deze tekst op het forum en dan zien we wel wat er mis is.

Maar waarschijnlijk moet je ergens een IIF functie gebruiken. Hiermee kun je controleren of een waarde > 0 is, zoiet als IIF(uren>0;uren;0)

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan