• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gevraagd met een formule

Jeremy74

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2026
hallokes,
deze leek in excel heeft wat hulp nodig, ik heb 4 pagina's , Deksman, Matroos, Stuurman en schepen.
Deksman, matroos en stuurman worden handmatig ingegeven.
In blad schepen staan de scheepsnamen, graag had ik daar automatisch ingevuld willen zien welke persoon op dat schip zit aan de hand van de codes Dnr (Deksman), Mnr (matroos) en Snr (stuurman) in de kolommen C. (zie bestand in bijlage)
om handmatig in te geven copy en paste ik telkens het kadertje met nummer en kleur, bestaat er een formule ofzo dat ik gewoon het nr 1 typ en automatisch de kleur verschijnt?

dank bij voorbaat
groetjes Jeremy

Modedit: Titel aangepast

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
En waar moeten die namen komen? Geef eens een voorbeeld.
Is Globetrotter Schip1?
Misschien zoiets?

Bijlagen

Volgens mij klopt er iets niet in de bijlage van TS op het tabblad "Schepen".
Op dag 1 bij Globetrotter staat één deksman, maar geen stuurman of matroos.
Dit geldt ook voor de andere ingevulde schepen.
Klopt dat?

ja dat klopt peter59, er is telkens maar 1 plaats op 1 schip
Ahulpje , ja globetrotter enz zijn de namen vh schip
thx

Dus op één dag kan alleen een deksman, matroos of stuurman op een schip geplaatst worden en niet een combinatie daarvan?
Geef nou eens in een voorbeeld aan wat je gewenste output is.

Ik denk dat je dan beter 1 tabblad kunt maken voor alle mensen met daarin een extra kolom met hun functie

Ik heb nog iets op zolder gevonden en aangepast.
Het geheel staat nu, zoals Popipipo al aangaf, op één tabblad en is dynamisch wat betreft jaar, weekenden en feestdagen. Dus één tabblad waarin je alles kunt invullen, in plaats van drie die verzameld moeten worden.

Er is nu ook gebruikgemaakt van validatie voor de schepen en de bemanning.
In het tabblad "Data" staat een link waarin wordt uitgelegd hoe deze validatie met betrekking tot de bemanning werkt.
Er is ook een voorwaardelijke opmaak toegepast voor de bemanningsleden, dus het wordt geen overdadige kleurplaat zoals jij in gedachten had.

Kijk eens of dit al een beetje in de goede richting gaat.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan