Hulp gevraagd met meerkeuzelijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dmooij89

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
9
Hallo,

Ik heb in een database 3 keuzelijsten geplaatst, en met die lijsten zou een gebruiker kunnen sorteren op een van die 3 opties. Nu is het probleem dat als ik bij de eerste lijst iets selecteer dan wordt er een deel van het formulier wel meegenomen in die keuze, (op de andere twee keuzelijsten na dan) en wanneer in de tweede of de derde lijst iets selecteer dan wil het niet meewerken.!

Wie heeft hier een oplossing voor?
Voor de handigheid voeg ik even de bijlage toe met het bestand.

Groet,
Dennis
 

Bijlagen

  • Database1.1.2.rar
    15,2 KB · Weergaven: 32
Hallo,

Ik heb in een database 3 keuzelijsten geplaatst, en met die lijsten zou een gebruiker kunnen sorteren op een van die 3 opties. Nu is het probleem dat als ik bij de eerste lijst iets selecteer dan wordt er een deel van het formulier wel meegenomen in die keuze, (op de andere twee keuzelijsten na dan) en wanneer in de tweede of de derde lijst iets selecteer dan wil het niet meewerken.!

Wie heeft hier een oplossing voor?
Voor de handigheid voeg ik even de bijlage toe met het bestand.

Groet,
Dennis

Maak voor iedere keuzelijst een kleine tabel met twee records (autonr en artikel) zet het artikel eerst en het autonr op twee dan krijg je met de keuze het artikel en niet het autonr wel zo makkelijk en simpel. Maak daarbij op ieder tabelletje een invulformpje (bv kleine popup die met een knop tevoorschijn roept en invult)

Voor verdere bewerking bv een rapport kun je de tabelletjes koppelen in een query.

Succes JTMT
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb in een database 3 keuzelijsten geplaatst, en met die lijsten zou een gebruiker kunnen sorteren op een van die 3 opties. Nu is het probleem dat als ik bij de eerste lijst iets selecteer dan wordt er een deel van het formulier wel meegenomen in die keuze, (op de andere twee keuzelijsten na dan) en wanneer in de tweede of de derde lijst iets selecteer dan wil het niet meewerken.!

Wie heeft hier een oplossing voor?
Voor de handigheid voeg ik even de bijlage toe met het bestand.

Groet,
Dennis
Zie mijn oplossing in de bijlage.
Ik heb een vrij simpele macro in VBA toegevoegd, die reageerd zodra je een waarde in een van de keuzelijsten selecteerd (Bij klikken).

Succes.
Wim
 

Bijlagen

  • Database1.1.2.rar
    25,2 KB · Weergaven: 57
Zie mijn oplossing in de bijlage.
Ik heb een vrij simpele macro in VBA toegevoegd, die reageerd zodra je een waarde in een van de keuzelijsten selecteerd (Bij klikken).

Succes.
Wim

Hallo Wim,

Bedankt voor je hulp!
Echter nu ik het bestandje open doet het nog niet veel, en reageerd niet op het klikken als ik iets uit de keuzelijst selecteer, en ook de tekst die ik eerst wel in de tekstvakken had komt ook niet meer tevoorschijn..

Kan je daar ook bij helpen? ik heb niet bepaald veel verstand van Access.

Groet,
Dennis
 
Hallo Wim,

Bedankt voor je hulp!
Echter nu ik het bestandje open doet het nog niet veel, en reageerd niet op het klikken als ik iets uit de keuzelijst selecteer, en ook de tekst die ik eerst wel in de tekstvakken had komt ook niet meer tevoorschijn..

Kan je daar ook bij helpen? ik heb niet bepaald veel verstand van Access.

Groet,
Dennis

Waarschijnlijk moet je toestaan dat er macro's worden toegestaan, want bij mij werkt het wel.
BIj het opstarten van Access krijg je de vraag/optie om dit te doen.

Even proberen
Wim
 
Oke, bedankt voor die hulp! hij is nu bijna perfet!
Echter er blijven twee velden (die andere meerkeuzelijsten) ongewijzigd, en als ik hierop wil sorteren dan gaat de rest niet mee, dus alleen bij de bovenste lijst werkt het!

Moet ik hiervoor nog wat aanpassen in de VB?
 
Oke, bedankt voor die hulp! hij is nu bijna perfet!
Echter er blijven twee velden (die andere meerkeuzelijsten) ongewijzigd, en als ik hierop wil sorteren dan gaat de rest niet mee, dus alleen bij de bovenste lijst werkt het!

Moet ik hiervoor nog wat aanpassen in de VB?


Een beetje moeilijk, ik snap niet wat je nu wilt.
De velden worden iedere keer afhankelijk van de keuze uit de drie bovenste velden getoond. Dit ongeacht wat je kiest.

Maak even duidelijk wat je wilt zien(sorteren) dan kan ik er verder mee


Wim
 
Stel ik sorteer op de bovenste meerkeuzelijst, dan wil ik ook graag dan de andere twee meerkeuzelijsten ook aangepast worden.
Sorteer ik op de middelste,,, dan moeten de bovenste en de onderste ook aangepast worden,
Sorteer ik op de onderste,, dan moeten de bovenste twee ook aangepast worden.

En in alle gevallen moeten dan die twee tekstvakken ook aangepast worden aan de keuze van de bovenste.

Kunt u hier wat mee?
 
Daar kan ik bijna iets mee.
Ik neem aan dat je bedoeld dat als je een KEUZE maakt in de eerste, dat dan alleen de daarbij behorende gegevens in de tweede en de derde moeten voorkomen.
En zo ook bij een KEUZE in de tweede of derde.

Als dat zo is dan wordt het anders want volgens mij zijn alle keuzes afhankelijk van de eerste keuze 'Huidige adres'. Je wilt dan weten op welke andere adressen de bewoner heeft gewoond en welke namen daarbij horen.

Het kan niet zo zijn dat je een 'Oud huisnummer' kiest en dat dan het 'Huidige adres' wordt getoond. Of wel soms.

Laat nog even weten

Wim
 
Daar kan ik bijna iets mee.
Ik neem aan dat je bedoeld dat als je een KEUZE maakt in de eerste, dat dan alleen de daarbij behorende gegevens in de tweede en de derde moeten voorkomen.
En zo ook bij een KEUZE in de tweede of derde.

Als dat zo is dan wordt het anders want volgens mij zijn alle keuzes afhankelijk van de eerste keuze 'Huidige adres'. Je wilt dan weten op welke andere adressen de bewoner heeft gewoond en welke namen daarbij horen.

Het kan niet zo zijn dat je een 'Oud huisnummer' kiest en dat dan het 'Huidige adres' wordt getoond. Of wel soms.

Laat nog even weten

Wim

Het is zo dat er een verband is tussen die drie lijsten. Wat ik dan met "oude huisnummers" bedoel is wat het vroeger was, en met "huidig adres" met wat het nu is. Ook al is het hetzelfde adres, maar dat is in de loop van de jaren dan zegmaar veranderd.

Het moet mogelijk zijn om informatie over panden en bewoners te krijgen. Mensen die dit zoeken hebben misschien een oud adres van vroeger, dat nu is omgevormd tot een straat met huisnummer. als het oude adres dan geselecteerd is ziet men ook wat dan het huidige adres is, en wat de naam van de bewoners zijn.

:rolleyes:
 
Oké helder, dat betekent dus dat iedere keuze die je maatkeffect heeft op de gegevens in de andere keuze rubrieken.
Dan is het simpeler om je formulier te splisten in twee delen:
1. keuze mogelijkheden
2. getoonde gegevens.

In 1. Kan je gewoon gebruik maken van wat je nu al hebt.
In 2. maak je nog een paar keuzelijsten waarin je dan alleen de gegevens toont die voldoen aan de keuzemogelijkheden uit 1.

In principe zou je met alle code die je nu hebt en wat programmering zelf tot deze oplossing kunnen komen.

Succes
Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan