• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gewenst van experts aub? speciale formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flightcase

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2013
Hallo allemaal,

Dank zij het goede advies ben ik eerder toch al een stuk verder geraakt.
Echter heb ik mijn rekenblad wat dienen uit te breiden, maar ik mis een stuk relevante kennis om verder te kunnen.
Specifiek voor mijn probleem vind ik geen passende oplossing.
In bijlage vind U mijn probeersel, maar geeft niet het gewenst resultaat.

Ik heb ook al internet afgezocht, maar dit betreft een samenvoeging van meerdere functies.

Zo zou ik graag een "aantal" voorspelling willen doen, met als uitzondering "elke vrijdag", daar zou verwezen dienen te worden naar "andere" voorspellingen.
Zo zou ik ook graag per niveau gegevens willen verzamelen.
Het zal duidelijker worden in de Excel in bijlage.
Uit privacy bescherming werden de activiteiten anders genoemd, functies blijven hetzelfde.

Alle hulp is welkom..;)

Bekijk bijlage voorbeeld (4).xlsx

Dag flightcase,
Ik zou als ik jou was een kolom toevoegen die de dagcode weergeeft. En dan in je formule een extra formule EN(...) toevoegen zodat je formule als volgt eruitkomt te zien: Als(EN(Lengte=8;Dagcode=1);dan het gewenste aantal inleveren.

Dus jou formule is goed alleen dat stukje met die dagcode toevoegen

format dag is toch dddd/mmm/jjjj

Dag Autoweek :-)

bedankt voor de snelle reactie!
Maar is het niet mogelijk om de format van de desbetreffende dag in een formule te steken?
In enkele formules ben ik gaan experimenteren met DATUM(JAAR, maar bestaat er geen mogelijkheid om in diezelfde formule DATUM(JAAR(DAG in te voorzien?

ik wil gerust een poging wagen met jouw voorstel, maar dan dien ik een bijkomende kolom te maken, ook dit moet ik eerst even uitvissen :-)

Mocht U nog info hebben... is het altijd welkom!;-)
nogmaals bedankt..

Nog ideeen in de bus??? ;-)

Je kan ook als cirteria "*vrijdag" in een formule toevoegen, waardoor je aan je formule kan toevoegen dat als er vrijdag in voor komt dat de formule dan een waarde uit de vrijdag tabel pakt.

in B42 ?

Code:
=SOM.ALS($O$4:$O$27;B41;$R$4:$R$27)

Niels

cel B42 werkt al precies goed!

Dag Mr Niels! Cel B42 werkt precies al behoorlijk goed.
Ik ga het even testen of e officiele template :-)

Daarna ga ik even checken of deze invoer voor de rest van de prestatieanalyse kan gebruikt worden.

Alsvast heel erg bedankt Mr Niels!

Sorry er staan zoveel vragen/opmerkingen in je voorbeeld,
bedoel je dit dan in bv Q22

Code:
=ALS(WEEKDAG(A22;2)=5;SOM.ALS($W$33:$W$36;P22;$X$33:$X$36);SOM.ALS($U$33:$U$36;P22;$V$33:$V$36))

PS laat dat Mr. maar weg want dan voel ik mij zo oud.:P

Niels

Dag Niels, de formule werkt als een SPEER!
Daar was ikzelf nooit van mijn leven op gekomen... :o
CEL B47 en B50 zijn gelijkaardige weergaven waar de formule voor ontbreekt, maar ik zal eerst trachten Uw laatste formule in mijn sheet te verwerken!
Thnx!

Heeft iemand enig idee hoe ik cellen B47 en B50 dien op te stellen aub??
Alle feedback is welkom :confused:

mijn formule werkt niet, noch foutmelding voorbeeld 5

Beste,

ik heb alsnog een poging gedaan de logische volgorde te zoeken om de formule aan e praat te krijgen, maar blijkbaar ben ik niet logisch genoeg :p
Het moeilijke hieraan vind ik om een optelsom te laten maken, ondanks er met een dropdown menu gewerkt wordt.
CEL B41 geeft het desbetreffend niveau aan , waarbij de som uren per niveau zou dienen weergegeven te worden / boormeeste/pompist/ect

Mijn pogingen tot opmaak vind U in bijlage .Bekijk bijlage voorbeeld 5.xlsx

Ziet iemand het zitten mij uit mijn droom te helpen aub?

Alvast bedankt voor de eerder verkregen info!!

Excell is oneindig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

waar gaat het mis :-(

Ik probeer tevergeeft formules te maken maar ze resulteren steeds op geen uitkomst ;)

hieronder nog enkele probeersels:

CEL B47 =SOM.ALS($B$4:$B$27;EN($B41=5;EN($A$47="BOORMEESTER";EN($O$4:$O$27=5;$L$4:$L$27))))
CEL B48 =SOM.ALS($B$4:$B$27;EN($B$41=5;EN($A$48="POMPIST";EN(WAARDE($O$4:$O$27=5))));$L$4:$L$27)

deze zouden echter dienen te rekenen cfr de benamingen in het dropdown menu. Bij mij werken deze zelfs zonder al niet :confused:

Ik ga het opgeven voor eventjes, maar ik blijf proberen..

Alvast is elke feedback welkom ...

in B47
Code:
=SOMPRODUCT(($O$4:$O$27=$B$41)*($B$4:$B$27=$A47)*($L$4:$L$27))

Als je de niveau's in kolom O in alle cellen zet kun je deze formule naar beneden slepen voor de andere funties.

B50 begrijp ik niet want zie niet in hoe je aan 3 komt i.c.m een 5 in kolom O

Niels

Laatst bewerkt:
Dag Niels, bedankt voor de info.
Echter als ik deze formule in de B47 invul werkt het enkel voor B47.
Van het moment dat ik bvb het dropdown menu gebruik CELB22 (zie lijst links van tabel), valt de optelsom weg.
Daarom had ik gedacht dat het logisch zou zijn een bijkomend PRODUCT door te voeren met een TEKST herkenning in de matrix, maar deze reageert daar niet op.
Zie voorbeeld beneden :(

=SOMPRODUCT(($O$4:$O$27=$B$41)*($B$4:$B$27=$A48)*(B4:B27=TEKST(AF1:AF7;AF1:AF7)*($L$4:$L$27)))

Beetje eigenaardig is dan als ik de formule voor B47 "de POMPIST" probeer te kopieren werkt deze niet .
Deze zou daar toch ook dienen te werken? (enkel celletje A48 ingeven?)

Zie ik iets over het hoofd?

Sorry Niels,

ik lees net dat ik 1 zin niet op de juiste volgorde had staan.
Ik bedoelde als ik gewoon de formule naar B47 kopieer deze niet werkt.
In post 12 meldde U dat ik best hiervoor in alle kolom O moet vermelden, maar ik krijg steeds #WAARDE meldingen als ik enige wijzigingen aanbreng :rolleyes:

zie mijn vorige post.

edit: je hebt hem al gezien.

Niels

ok, ik zie het nu.
De optelling kan enkel gebeuren als er in kolom O het effectieve NIV nr wordt ingevuld. Dat is in sé nog geen ramp.
Bestaat er ook een manier om de waarde vd cellen in kolom "overzicht prestaties" (om precies te zijn cellen B4-B10-B16-B22) te linken aan de effectieve namen(TEKST) in kolom AF1:AF13??
Op deze wijze blijft men de optelsom van de uren maken ongeacht of in cellen B4-B10-B16-B22 BOORMEESTER of de naam vd boormeester vermeld wordt?

Thnx, POMPIST werkt mooi :-)

Dat is een zeer mooi voorbeeld om dat te kunnen omzeilen!! Idd als ik het blad beveilig en kolom verberg is er geen vuiltje aan de lucht :thumb:

Niels, je bent geweldig!
Thnx!

Ik zal deze formule eens integreren in mijn officiële template. Ik denk dat het perfect zal werken!:d Me happy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan