• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gezocht bij matrix resultaat functie sorteren genest met uniek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcvane86

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2022
Goedemiddag,

Ik zoek als beginnende Excel gebruiker, wel met enkele cursussen inmiddels, hulp bij een probleem waar ik tegen aanloop.
Ik heb een Cryptotracker Excelsheet nagebouwd uit een Google Spreadsheet bestand.
Aangezien niet alle functionaliteiten precies overeenkomen in de verschillende programma's kan ik niet alles 1 op 1 overnemen en moest ik ea uitzoeken om werkend te krijgen.
Dit is me wat dat aan gaat redelijk goed gelukt, ik heb echter een probleem bij het retourneren van de Matrix in Tab: Overzicht1 Veld B9(en verder) dat er altijd een 0 onder de geretouneerde waarden gezet wordt aangezien er in de transactietabel nog een hoop lege cellen in het bereik voorkomen. Deze 0 waarden verpesten echter de werking van verdere berekeningen en zou ik heel graag weg hebben.

In Google Spreadsheet is de functie als volgt: =SORT(UNIQUE(transacties!B2:C);2;WAAR)

In Excel is de functie als volgt: =SORTEREN(UNIEK(Tabel6[[Afkorting]:[Currency]];ONWAAR;ONWAAR))

Zoals te zien is verwijst Google Sheets naar uniek bereik: (transactie!B2:C) en retourneert dan enkel ingevulde velden en dus geen extra 0 waarde.
In Excel kan ik niet verwijzen naar enkel B2:C maar wordt het een bereik van B2:C5000 bv.
Echter als het Cxx bereik groter is dan ingevulde waarden dan retourneert Excel dus een extra 0 als waarde.
Hou je het bereik B:Cxx precies op het gevulde transactietabelbereik dan gaat het wel goed, enkel moet je dan na elke aanvulling van transacties de formule aanpassen.
Dat is dus niet wenselijk.

In de bijlage 2 bestanden, 1 met heel tabelbereik en dus de extra 0 en 1 met kort daadwerkelijk gevulde bereik waarbij GEEN 0 terug komt.

Wie o wie kan me helpen dit op te lossen.

Ter vergelijking het bronbestand in Google Spreadsheet: https://docs.google.com/spreadsheet...V_RvmkAoy9HL9ZQRg40WjrmXgBamVsVd5xG5Z/pubhtml

Groet Marc

Bijlagen

Kijk ook eens naar de nieuwe FILTER-functie (kan het je niet laten zien want ik heb excel 2007)

De filter functie biedt me volgens mij niet wat ik zoek. Functie uniek geeft opzich een goed resultaat als ik de matrix maar beperk tot het aantal gevulde regels. Als ik de selectie uitbreid om de latere transacties die via de import functie gevuld gaan worden(honderden) automatisch mee te nemen geeft ie voor de lege velden het zoek resultaat 0. En dat is enkel wat ik niet wil. Ik zoek dus iets van een formule bv. Sla 0 resultaten over.

Iemand nog een idee?

Wellicht het bereik benoemen en dynamisch maken?

Kijk ook eens naar de nieuwe FILTER-functie (kan het je niet laten zien want ik heb excel 2007)

Functie Filter is wel wat ik nodig heb ben ik achter. Ik moet die functie nog nesten in mijn huidige formule zodat de lege velden niet geretouneerd worden. Echter lukt het me nog niet om het goed te krijgen.

Het moet iets worden van:

=Sorteren(uniek(filter(Tabel6[[Afkorting]:[Currency]];Tabel6[[Afkorting]:[Currency]];"")))

Echter kom ik er echt niet uit. Iemand die hem goed kan invullen voor mij?

Ben je bekend met het geavanceerd filter in Excel ?

Probeer het eens zo

Code:
=LET(x;UNIEK(Tabel6[[Afkorting]:[Currency]]);SORTEREN(FILTER(x;(INDEX(x;;1)<>0))))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan