Hulp Gezocht Bij Overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hey!

Ik zoek hulp bij het overclocken van mij CPU.
ik heb hier en daar al wat guides gelezen en info over mijn CPU opgezocht maar het blijft me net iets te technisch en daarom durf ik het nog niet aan om er zelf aan te gaan zitten rommelen. :p

Van hardware op zich weet ik best wat, maar ik vindt de software kant altijd vrij lastig, met BIOS instellen enzo :confused:

Mijn Systeem:

(Fujitsu Siemens Scaleo Li 2664 - niet meer terug te herkennen :p)
Coolermaster HAF 922
Intel Core 2 Quad Q6600
Hynix 2 x 1 GB DDR2 667 MHz
Seagate 500 GB SATA
MSI MS7379 customized door Fujitsu Siemens
Club3D Radeon HD4670 1 GB
Hitachi-LG Super Multi Drive (DVD/CD)
Windows Vista Home Basic SP2 32 bits
Delta Electronics 350 Watt PSU non-modular

Doel:
Vanwege de achteruitgaande prestaties binnen Windows de kloksnelheid verhogen naar minstens 2.0 GHz.

Nu denken jullie misschien, je hebt al lang 2 GHz want de Q6600 loopt standaard op 2.4 GHz maar helaas is dat niet waar. Windows geeft aan van wel, maar als ik PC Wizard erbij haal draai ik altijd 1.6 GHz, nog nooit hoger gezien. :confused:

Dus hulp bij het overclocken is zeer welkom! :thumb::thumb:

Vr. Groet

Overklokken met Fujitsu Siemens kun je wel vergeten. Bij kant en klare systemen heb je beperkte instel mogelijkheden in het Bios. Dat je in PC wizard 1,6GHz ziet staan, komt waarschijnlijk omdat het systeem zich automatisch lager klokt, als deze niks doet.

ik heb diezelfde processor, en deze loopt inderdaad op 1.6, maar alleen als hij idle is... als je een stressprogramma draait (prima95) zul je zien dat ie omhoog springt.

vaak heb je in de bios al tooltjes zitten om hem (vooraf ingesteld) te overklokken. daar zou je even naar kunnen zoeken. ik denk dat als je echt wilt gaan overclocken dat je maar even op zoek moet naar een goede handleiding, want er komt meer bij kijken dan ff een paar dingen veranderen... zo moet je de bus speed veranderen, en daarbij ook de goede multiplier kiezen. maar daar komt ook nog eens bij dat je (bij grote veranderingen) voltages moet gaan aanpassen van een behoorlijk aantal dingen.

mijne draait btw op een busspeed van ong 316, multiplier 9 = ong. 2.850 ghz :)

hiervoor hoefde ik geen voltages aan te passen.... let wel op dat als je hoger gaat je systeem instabiel kan lopen...

overigens: GA NIET ZOMAAR WAT DOEN, want je kan je pc ermee mollen.

@Crash

Het is toch niet zo dat je bij kant-en-klare systemen helemaal niks kan overklokken? misschien binnen bepaalde grenzen en niet via een ingewikkeld programma, maar dat vindt ik ook niet erg. Zo ver omhoog hoeft het nou ook weer niet :)
En het is dus zo dat je systeem op 1.6 GHz draait OF op 2.4 GHz, het is niet zo dat er ook nog een tussensnelheid is of dat het telkens varieert??
BTW: Zo kant-en-klaar is mijn systeem inmiddels ook niet meer > nieuwe videokaart, nieuwe behuizing, extra front I/O connectors aangesloten, maar ik begrijp wat je bedoeld, aangezien de bios met het moederbord werkt en het moederbord is inderdaad nog niet vernieuwd.

@3747

Dus met Prime95 kan ik checken of hij inderdaad soms op 2.4 GHz loopt volgens jou.
Die snelheid waar jou Q6600 op loopt lijkt mij voorlopig ruim genoeg, dus het lijkt me dan niet nodig om de voltages aan te passen. de FSB en de multiplier kan je dus in de BIOS veranderen. Waar doe ik dat? bedoel je de BIOS Setup die je kan openen als je het systeem opstart? Volgens mij (ergens gelezen) draait een Q6600 standaard met FSB 266 en multiplier 6. De instabiliteit is mij bekend. Daarom wil ik in eerste instantie niet hoger klokken dan jij hebt gedaan. Ik ga niet zomaar wat doen, daarom ben ik ook hier op t forum voor als ik een vraag heb :)

Ben benieuwd naar jullie reacties:thumb::thumb:

Zoals crash al aangaf: overklokken met een standaard kant en klaar systeem is meestal onmogelijk / beperkt.

Zoals je al zelf typt: MSI MS7379 customized door Fujitsu Siemens.
Dit moederbordje is erg basic en waarschijnlijk aangepast door fujitsu siemens zodat je (zover die beschilbaar zijn) overklok opties niet kunt gebruiken.

Tevens als je overklokt adviseer ik je om een andere cooler te monteren.

Dat je cpu soms lager als 2,4 draait is gewoon een energie modus. Deze draait de kloksnelheid omlaag om energie te besparen. Start je een aplicatie die cpu nodig hebt, dan schroeft hij deze weer omhoog.

@mukkel

Het moederbord is inderdaad een beetje een standaard ding. (uATX bouwvorm).
Het is inderdaad aangepast denk ik, uit eerdere vragen ben ik erachter gekomen dat FuSi bijvoorbeeld het geheugen van 800 MHz naar 667 MHz heeft gebracht.
Stel dat er toch overklokopties zijn (met beperkingen dan) waar kan ik ze instellingen daarvan dan vinden? Dan kan ik gelijk even checken of het inderdaad zo is.

- Stel dat er geen overklokopties te vinden zijn, is de enige optie om toch over te klokken dan gewoon een ander moederbord of kan ik ook de BIOS op de een of andere manier aanpassen waardoor het wel kan?

- Op de CPU zit nu een standaard cooler die er al vanaf het begin in zit, gewoon van Intel denk ik. Weet je bij welke temperaturen het verstandig is om een betere koeling er op te zetten, want in huidige situatie wordt mijn systeem echt niet warm > Idle wordt de CPU 7 graden Celcius en de CPU Cores 25 graden Celcius, onder Prime95 belasting idle 19 graden Celcius en de CPU Cores 40 graden Celcius. Ruim acceptabel toch?

- Ik heb nu al van meerdere mensen gehoord dat de snelheid automatisch omhoog zou moeten gaan, maar toen ik Prime95 vol aan had staan met 100% CPU en 100% RAM bleef de kloksnelheid op 1.6 GHz, moet ik misschien handmatig naar 2.4 GHz overschakelen?

Je kunt kijken om tijdens het opstart naar de bios te gaan.
(meestal DEL of F1)

Als je hier iets ziet staan van BUS speed dann kun je deze omhoog zetten.
Voor een snelheid van 2,4Ghz moet deze op 266 staan.

De temps idle 26 en belast 40 zijn goed. Echter zijn de standaard koelers van intel niet bedoeld om over te klokken. Deze gaan dan vrij snel lawaai maken.

Een goed moederbord is is eigenlijk een must voor overklokken.
Misschien kan je ergens een bordje op de kop tikken.
bv. De "oudere" Asus P5K Pro Prima bordje voor overklokken.
Of de iets nieuwere de P5Q pro

In m'n vorige pc hebben deze bordjes altijd op FSB 1900 gedraaid en heb er nooit probleen mee gehad.

Goed geheugen staat op de 2de plaats, goed geheugen is het halve werk.

Ja en je CPU de Q6600, heeft zich al bewezen als ware overklok koning

Laatst bewerkt:
Ik ga nog in de BIOS kijken, dus dat komt nog,
maar om op jouw suggestie van moederborden in te gaan,
ik denk dat misschien de Asus P5P serie beter geschikt is,
aangezien de P5K serie niet beter is dan mijn huidige moederbord.
mijn huidige onboard geluid is zelfs nog beter dan de P5K.
Dus: wat is jouw mening van de P5P want die is iets beter en niet veel duurder?

Oh ja, en wat valt er onder goed geheugen? bedoel je dan het merk of de snelheid?

Bedankt!:thumb::thumb:

De asus P5P zegt me weinig.

Maar de P5K PRO is wel degelijk beter als je huidig bordje.
Het heeft wel een oudere P35 chipset, maar het is een uitermate geschikt overklok bordje.
De P5Q Pro is hier een opvolger van met pci 2.0 en de P45 chipset.

Een goed overklok bordje heeft degelijke koeling op de Sb / NB / regelaars,
Google maar eens voor plaatjes op de P5K pro / P5Q pro (deluxe)

Als je voor het overklokken naar het onboard geluid gaat kijken vind ik vreemd.
Dat is appels met peren vergelijken.
Als audio echt zo veel betekent voor je, zal je toch naar een geluidskaart moeten kijken bv ééntje in de creative serie (of iets vergelijkbaars)

Zelf ken ik de p5p niet en heb hier geen ervaring mee. Kan er dus eigenlijk niet veel over vertellen. ALs ik google op p5p overklok =, wordt ik dood gegooid met de oude versie de 800. Misschien heeft hier iemand anders wel ervaring ee.

Met goed geheugen bedoel ik inderdaad het merk en de snelheid.
Je hebt minimaal 800Mhz nodig. Als het moederbord 1066 ondersteund kun je deze ook nemen. Dan kun je nog spelen met de snelheid, zodat je geheugen niet maximaal belast wordt. Neem dan gelijk een KIT deze geheugenbalkjes zijn indentiek aan elkaar en perfect voor overklokken.

Goede merken zijn bv GEIL / OCZ / Corsair.

Maar was het nog gelukt in je bios?

Hier wat links naar de Asus P5P Series:

http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+775

http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+775

2de is minder handig aangezien ik dan eerst DDR3 geheugen zou moeten kopen.

Ik heb de BIOS doorzocht, maar behalve wat voltage, drive, fan load instellingen kon ik nergens de frequentie omhoog brengen.

Ik heb ook nog wat gezocht naar de P5K Pro, maar die kon ik zowel bij Alternate als bij Azerty niet vinden. Wel andere P5K Series modellen zoals deze:

Via Google vindt ik wel reviews van de P5K Pro, maar nergens waar ik hem kan kopen.

De P5Q Pro vindt ik eigenlijk te duur.

Ik heb ze bekeken, maar deze gaan het niet worden want ik heb wel liever een niet-laatste-artikel versie met goede verpakking en bijbehorend spul.

Ik kan wel wat dingen instellen maar geen zaken die over de CPU gaan.

De multiplier en de CPU ratio zijn wel gegeven, (266x9), maar alleen als vast grijs gegeven, ik kan er niks aan veranderen.

Maar even over die moederborden (aangezien ik dan waarschijnlijk toch een nieuwe ga kopen) wat vindt je van die Asus P5P links die hierboven staan en van die andere Asus P5K modellen, is dat wat of niet?

Er zit opzich niet veel verschil tussen.
Alleen deze ondersteunt tot max 8Gb geheugen misschien iets voor de toekomst.
http://www.alternate.nl/html/product...&l3=Socket+775

De andere to max 4Gb.
Het is asus, dus goede kwaliteit.

Maar 266x9 is toch 2,4Ghz.... Weet je zeker dat ie op 1,6 draait?
Je kunt het voor de zekerheid nog even checken met cpu-Z.
Draait het daar ook op 1.6, dan zal je naar een andere mobo moeten kijken.

Je bedoelt dat er weinig verschil zit tussen de P5K Series en de P5P Series?
Volgens mij verschilt het inderdaad niet veel, hoogstwaarschijnlijk zou ik voor de
P5P41D gaan. Maar je weet dus niet welke beter is, weet je wel hoe oud de P5P Series ongeveer is? (Volgens mij is P5K series ouder, want de duurdere P5P modellen hebben al DDR3 geheugen) Is wel belangrijk ivm het feit dat ik misschien Windows 7 wil gaan draaien.

Helaas werkt je link niet, welke bedoelde je met 8 GB geheugen?

Is Asus wat moederborden betreft beter dan MSI en GigaByte? Want dat zijn andere merken die veel modellen hebben.

Wat CPU betreft, dat is juist het rare. In PC Wizard geeft hij bij sommige grafieklijnen 2.4 GHz aan, en dan staat er 'initial' bij. Maar de actuele PC Wizard buroblad gadget geeft altijd maar 1.6 GHz. En in de BIOS staan ook deze twee snelheden genoemd.
Deze twee snelheden kloppen op zich wel, want 266x6 = 1.6 GHz en 266x9 = 2.4 GHz.
Ik zal CPU-Z er eens door draaien, maar misschien weet jij wat dat 'initial' betekent?

ow ja link werkt inderdaad niet,

Ik bedoelde ook de P5P41D :) deze ondersteunt tot 8Gb
Er zijn ook P5K moederbordjes geweest die DDR 3 hadden (volgens mij de P5K SE)
De P5P is denk iets nieuwer.

Persoonlijk vind ik asus het beste merk betreft moederborden. Ik heb er nooit problemen mee gehad en presteren altijd 200 procent. De asus site is wel wat traag, maar hier zijn goed en makkelijk al je drivers / bios versies ect. terug te vinden.
Ook als je eventueel ee bios update nodig hebt, gaat dit super makkelijk.
maar zoals ik al zei dat is persoonlijk.

MSI en Gigabyte zijn ook gewoon goede merken, maar ik ben een die-hard asus fan ;)

Met pc wizard heb ik geen ervaring, maar staat er nergens een help-file waar de uitleg er van is. Ik zelf gebruik gewoon altijd CPU-z

Oke! :)

Nog een paar laatste vragen en dan ga ik over naar het moederborden-topic waar ik ook nog een paar vragen heb, anders wordt dit wel erg offtopic :p

- hoe oud gok je dat de P5P serie concreet is? anderhalf jaar?
- na wat gegoogled te hebben kwam ik erachter dat van de vier geheugensleuven op de P5P41D er maar twee voor DS (doublesided) DIMMs zijn, en de andere 2 voor SS (singlesided). Heb jij met je Asus ervaring wel eens met zoiets van doen gehad? het is dus niet mogelijk vier exact dezelfde geheugenchips (bijv. 4x2 GB) in te bouwen. Weet je ook of dit een lastig probleem is > in de praktijk dan? Zijn er nog wel zowel enkel als dubbelzijdige chips te verkrijgen van dezelfde snelheid? (misschien ga ik er in de toekomst wel 4 van de 4 gebruiken, daarom is dit wel even een belangrijk puntje)
- levert de P5P41D geen problemen op in gebruik met Windows 7? (alleen Vista Ready gecertificeerd)
- CPU-Z geeft aan dat de CPU op dit moment 266 Bus Speed met een multiplier van 6 draait = 1.6 GHz. Op de een of andere manier zou dus die multiplier naar x9 moeten gaan om er 2.4 GHz van te maken, is er een programma ofzo waarmee je kan testen of hij dit inderdaad wel automatisch doet?

Als je hier allemaal antwoord op hebt, ben je echt een expert :p

Alvast bedankt!:thumb:

Volgens deze site is de release date 08-08-2009
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGlkapiXmJrKYcg/viewproduct/ASUS_P5P41D_90MIBAK0G0EAY00Z/
Een half jaartje dus ongeveer.

Over het geheugen kon ik niet echt iets vinden. Wel iets vaags van max 4sides
dus 2 keer double of 4 keer single side. (of 1 double en 2 single)
Er zijn wel gewoon single side 2GB stickies op de markt
bv deze crosair DDR2 800 2GB Single sided
http://www.salland.eu/product/65209/corsair-cm2x2048-6400c5-2-gb-pc6400-800-mhz-single-sided.html Deze zou je dan zonder problemen 4 kunnen plaatsen om aan de 8 GB te komen.

Ik zelf vind het een vaag verhaal en kan niet echt voorbeelden of feiten vinden op internet betreft dit probleem.

Volgens de asus site:
4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 1066(O.C.)/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture *Only the blue slots support memory overclocking to 1066 MHz.

Windows 7 draaien op dit moederbordje is geen probleem.
Bij m'n schoon moedertje draait het ook soepel op een P4 3Ghz met 750 mb geheugen.
Dat is al een pc van een jaar of 6.

Springt in cpu Z de multiplier ook niet omhoog als je dan prime95 laat draaien?

Oke bedankt! :)

Bijna alle vragen die ik in mijn vorige post stelde opgelost, behalve het CPU vraagstuk.

Vanochtend een kwartier Prime95 gedraaid, en via de meter in de Windows Sidebar was te zien dat zowel CPU als RAM op 100% draaiden, dus daar lag het niet aan. CPU-Z erbij halen leverde hetzelfde op als de vorige keren met PC-Wizard; bus speed 266, multiplier x6, kloksnelheid 1.6 GHz. dus geen verlegging van de multiplier naar x9 om er 2.4 GHz van te maken... Probleem is dus niet opgelost, en het lijkt er nu wel erg op dat Fujitsu Siemens gewoon een blokkade op de multiplier gelegd heeft.

Heb je nog andere suggesties / meningen over dit probleem of weet je nu zeker dat dit door Fujitsu Siemens moederbord veroorzaakt is?

Alvast bedankt! :thumb:

Je kunt kijken om tijdens het opstart naar de bios te gaan.
(meestal DEL of F1)

Als je hier iets ziet staan van BUS speed dann kun je deze omhoog zetten.
Voor een snelheid van 2,4Ghz moet deze op 266 staan.

De temps idle 26 en belast 40 zijn goed. Echter zijn de standaard koelers van intel niet bedoeld om over te klokken. Deze gaan dan vrij snel lawaai maken.

Een goed moederbord is is eigenlijk een must voor overklokken.
Misschien kan je ergens een bordje op de kop tikken.
bv. De "oudere" Asus P5K Pro Prima bordje voor overklokken.
Of de iets nieuwere de P5Q pro

In m'n vorige pc hebben deze bordjes altijd op FSB 1900 gedraaid en heb er nooit probleen mee gehad.

Goed geheugen staat op de 2de plaats, goed geheugen is het halve werk.

Ja en je CPU de Q6600, heeft zich al bewezen als ware overklok koning

Ja de Q6600 is een goed oc monster een kameraad van me heeft het samen met een msi p35 neo combo-f op 3.3ghz lopen met alleen maar de fsb te verhogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan