• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gezocht met assemblage planning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon123456

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Beste Excel experts ,

Ik ben met een project bezig voor mijn werkgever waarin wij vanuit verschillende componenten 1 eind product maken. De werkwijze binnen onze gebruikers software is prima verzorgt echter loop ik redelijk vast met het beheer van de planning , ik zal hier onder even het e.e.a. toelichten.

Wij als bedrijf verkopen diverse internet speelgoed pakketten , dit internet speelgoed pakket kan uit diverse componenten bestaan en de componenten moeten bijvoorbeeld eerst uitgepakt worden vanuit bestaande inners alvorens het samen verpakt kan worden in een verpakking voor het eind product.

Alle handelingen zijn voor ons helder , de tijd benodigd per handeling is helder echter om hier een planning of overzicht van te maken m.b.t. totale tijd benodigd en beschkbare capaciteit is een heel ander verhaal.

Wat ik in een ideaal plaatje zou willen maken ( ik verwacht niet dat jullie dit voor mij maken maar ben even zoekende naar juiste formules , overzichten etc. zodat ik zelf aan de slag kan ) is het volgende.

Allereerst een 5 tal invoer velden ( met pull down menu's ) :

Aanvrager
Soort activiteit
Aantal benodigd
Prioriteit
Gevraagde opleverdatum

Bovenstaand gaat me lukken alleen zou ik dit graag in een maand planning automatisch willen verwerken. Heb ik dus op maandag een opdracht in gezet waar ik 24 uur over doe ( met 8 werkuren per dag beschikbaar) verwacht ik dus dat ik donderdag klaar kan zijn. Krijg ik nu een nieuwe opdracht op dinsdag en wil ik die ook inplannen maar kan ik mijn capaciteit niet verhogen dan wil ik die graag verdelen en schuift de opleverdatum van het 1e pakket door.

Die stap van het invullen van de invoer velden en het automatisch koppelen naar een overzichtelijke planning is dus voor mij essentieel maar logischerwijs iets ingewikkelder dan gehoopt :) althans voor mij..

Ik hoor graag of jullie adviezen hebben , alle hulp die ik kan krijgen is mooi meegenomen.

Alvast bedankt.

heb je ook al gekeken naar ERP pakketen zoals bijvoorbeeld: Microsoft Dynamics nav?

He Dennis ,

Nee in principe zijn wij in de hoop dat we het redelijk in Excel kunnen verwerken ( ons software systeem registreert de opdrachten naar behoren maar dat overzicht qua planning blijft lastig ).

Mocht er niets anders opzitten dan spreekt het voor zich dat we de gehele procedure moeten herzien maar met alle mogelijkheden van Excel hoop ik dat ik toch een stap in de goede richting kan zetten zonder extra kosten van de aanschaf van een nieuw ERP of WMS etc.

Belangrijk gegeven is dus dat wij systeemtechnisch de opdrachten kunnen uitvoeren , en de registratie hiervan gaat naar behoren alleen de vertaal slag naar een planning/overzicht is lastig..

Is het niet mogelijk om deze functionaliteit aan jullie bestaand ERP pakket toe te voegen, want excel is meestal niet echt een goede oplossing, om planningen te maken, in een professionele werkomgeving.

Zover als ik uit de gegeven informatie kan beoordelen, proberen jullie nu namelijk om fouten in de procesinrichting op te lossen met allemaal halve oplossingen (zoals excel), die eigenlijk niet aansluiten op het optimale procesverloop. Ik verwacht dan ook dat het beter is om te analyseren, hoe het proces optimaal zou moeten verlopen, door het proces volledig te modelleren en te onderzoeken. Dus door eigenlijk de "ist" en de "soll" van het proces te onderzoeken. Vervolgens kun je kijken hoe software dit proces zo goed mogelijk kan ondersteunen. Bij software kun je dan denken aan bijvoorbeeld een ERP-pakket.

Laatst bewerkt:
IK ben het met je eens dat een oplossing via een ERP ( bij ons een module uitbreiding op Unit-4 ) ideaal zou zijn echter is mijn doel vooral overzicht en informatie displayen naar alle betrokken toe en ben ik van mening dat Excel hier ( weliswaar misschien heel basic ) maar toch voor iedereen heel behulpzaam kan zijn zonder de dure investering of uitbreiding van een ERP die wellicht ook niet precies dat kan maken dat je wil hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan