Ik heb je db even snel bekeken (werk gaat toch voor gek genoeg

) en een paar vreemde zaken geconstateerd. Eigenlijk iets wat ik al vanaf het stellen van de vraag vermoedde: een probleem met je normalisering. Het feit namelijk dat een gebruiker op een formulier maar één veld mag invullen van 3 beschikbare velden, duidt er op dat er minstens 2 velden teveel op je formulier staan. En dus ook in je tabel. En die conclusie kan ik nu alleen maar onderschrijven. De velden [Speedzonenummer], [lokatie/geen speedzone] (erg ongelukkig dat er een '/' in de veldnaam zit) en [roodlicht lokatie] horen m.i. in één tabel thuis, waar je dan één tabel onder hangt met daarin een algemene veldnaam, extra indicator (Gemeente bijvoorbeeld) en
soort. In dit laatste veld geef je dan aan welk soort lokatie het is. Dat is dan een keuzelijst met waarden op basis van de 3 tabelnamen die je nu gebruikt.
En nu ik het toch over keuzelijsten heb: ik zou in de tabel [wish] alle keuzelijsten weggooien. Als je mijn berichten een beetje volgt, dan weet je dat ik een gruwelijke hekel heb aan keuzelijsten in tabellen als die zijn gebaseerd op tabellen. En daar heb je er nogal wat van! Heel vervelend, want nu weet je nooit wat er feitelijk is opgeslagen in de tabel. Je ziet alleen een alias namelijk. En ik vind dus dat je in een tabel altijd moet kunnen zien wat er is opgeslagen. Net zoals je een verbalisant ook vraagt om zijn masker af te zetten

.
Terug naar de normalisatie van je tabel: velden als [P/A beginnend (0-95 ugl)], [A beginnend (95-350 ugl)] en [F Beginnend (>350 ugl)] duiden er ook op dat hier eigenlijk maar één optie gekozen/ingevuld mag worden, en ook hier heb je dus een slechte normalisatie, want ook nu heb je aan één veld (met een keuzelijst met meetopties) genoeg.
Dus dat zou ik zeker allemaal eerst veranderen. Je zult zien, dat je dan gelijk die check nauwelijks meer nodig hebt.
Overigens kun je, als je één tabel met lokaties hebt, die lijst best filteren met een groepsvak. Die bevat dan de opties waarvan je er nu maar één mag invullen. Je kiest dus eerst [Speedzonenummer], [lokatie/geen speedzone] of [roodlicht lokatie] in het groepsvak, en ziet dan in de keuzelijst de betreffende records staan. Zo zou ik het althans doen.