hulp gezocht voor 3tal query's

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter12made

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2011
Goedenavond,

Ik ben voor mijn kleine acces database nog opzoek naar 3 query's. Ik kom er echter zelf niet meer goed uit. Ik hoop dat iemand mij via deze weg op weg kan helpen met een mogelijke uitkomst.

Mijn relatie tabellen met bijbehorende attributen zijn:

30tmeiv.jpg

En mijn 3 vragen waar ik een werkende query voor zoek zijn als volgt:

1.Ik wil graag weten welke dranken nog niet zijn verkocht. Ik zou daarom een query willen hebben die alle niet verkochte dranken toont. het liefst in volgorde van dranknaam en omschrijving in volgorde van dranknaam.

2.Welke bestellingen een totaalbedrag hebben van meer dan 500 euro? hierbij zou ik de besteldatum en het tafelnummer getoond willen zien.

3.En als laatste zou ik graag willen weten aan welke tafel de hoogste omzet is behaald.

Ik hoop dat iemand op deze hete maandag avond mij zou kunnen helpen met 1 van de query's

bij voorbaat dank !

bij vraag 2 en 3 zul je bij Bestelling nog een veld: totaalbedrag moeten hebben...
En waarom koppel je je bestellingen, klanten en reseveringen aan de hand van een telefoonnummer en niet gewoon als een ID? Zoals je ook doet bij bestelregel...

vraag 2
PHP:
Select * FROM Bestelling WHERE totaalbedrag > '500';

vraag 3
PHP:
Select * FROM Bestelling ORDER BY totaalbedrag DESC

Bedankt voor je feedback,

In geval van dat telefoon nummer komt dit me op deze manier het beste uit.

heb je toevalig enig idee hoe ik dan het totaalbedrag van een besteling berekend weergegeven krijg in tabel bestellingen... sorry maar ik ben echt een newb.

lijkt mij logisch dat dat ook a.d.h.v. een opgestelde query moet gebeuren?

Ik moet Wouter gelijk geven, als het gaat om Primary Keys, is het verstanding om altijd zogenaamde meaningless keys te gebruiken. Dus IDs. Ook geen Username of email adres.

Wat betreft je 1e query:
[SQL]
SELECT *
FROM Producten
WHERE Productcode NOT IN
(
SELECT Productcode
FROM Bestelregel
)
ORDER BY Omschrijving ASC
[/SQL]

Uitleg: Je selecteert alle producten waar de productcode niet voorkomt in de bestelregel tabel, oftwel dit product is nog nooit besteld. Vervolgens sorteer je dit op de Omschrijving-kolom, Ascending.

Hij kan nog iets mooier met een LEFT JOIN, maar bovenstaande query spreekt meer tot de verbeelding.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan