• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

HULP met ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De "uitkomst" is dus geen getal maar tekst ("voldoet"), bij 1/(1/"voldoet") geeft altijd een foutmelding. Deze oplossing is dus hier niet geschikt.

Als de enige "uitkomst" voldoet is, dan werkt dit wellicht:
Code:
=ALS(INDEX(Dropdown!D:D;SOMPRODUCT((G_OnderbouwLabtestM50>=Dropdown!B2:B8)*(G_OnderbouwLabtestM50<=Dropdown!C2:C8)*('Onderbouw Op Locatie'!E43=Dropdown!A2:A8)*RIJ(2:8)))="voldoet";"voldoet";"voldiet niet")

Ik heb de code toegepast maar ik kreeg hem niet werkend. Waarschijnlijk een haakje te weinig ook, maar dat even terzijde.

Ik heb het inmiddels anders opgelost, echter loop ik tegen een wat oogwaarschijnlijk simpele formule aan maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik ben wezen stoeien met index, als, aantallen.als, som, vergelijk, vertical.zoeken. maar ik krijg niet wat ik zou willen. Om spam te verkomen en het valt vermoedelijk binnen een als functie wil ik het via deze weg vragen. Zie bijlage.

In B42 wil ik een beoordeling voldoet of voldoet niet op basis van de criterium dat B29:B40 >= B28. Als er één boven de waarde komt moet het mij voldoet niet terug geven. Als iemand mij een beetje de juiste richting in kan sturen zou dit fijn zijn.

Bijlagen

• beoordeling.jpg
    beoordeling.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 51
Graag een excel voorbeeldje.

De uitleg voor het beoogde doel blijft, namelijk: in B42 wil ik een beoordeling "voldoet" of "voldoet niet" op basis van de criterium dat B29:B40 >= B28. Als er één boven de waarde komt moet het mij voldoet niet terug geven.

Bijlagen

Formule voor B42:
Code:
=als(max(B29:B40)>=B28;"Voldoet niet";"Voldoet")

Of denk ik te makkelijk?

Ik hou van lekker simpel maar helaas is dit een foutieve formule, althans dat krijg ik terug

Het zou kunnen zijn dat in jouw versie van Excel de puntkommas stiekem kommas moeten zijn of iets dergelijks, maar de formule an sich zou moeten werken.

Met deze formule krijg ik 'Voldoet niet' terug. Dat betekent niet dat de formule foutief is maar dat hij voldoet! :P

Gisteren voerde ik de formule in via de telefoon onderweg, toen werkte het niet. Nu wel. Dank daarvoor!
De formule lag inderdaad toch simpeler voor de hand, weer wat geleerd :-)

Wat als ik de logische test wil uitbreiden met een extra waarde? Ik wil dat de waarde 'voldoet' geeft als de waarde tussen C28 en D28 valt, anders 'voldoet niet'. Alleen de onderstaande formule werkt niet.

Code:
=ALS(MAX(C29:C40)>C28[B]<D28[/B];"Voldoet";"Voldoet niet")

Gokje, niet getest:
Code:
=ALS(EN(MAX(C29:C40)>C28;MAX(C29:C40)<D28);"Voldoet";"Voldoet niet")

Helaas verkeerd gegokt. Ik krijg de waarde '0' (nul) terug. Misschien nog een gokje willen wagen?

Dat lijkt me heel vreemd... formule in #31 kan niet als uitkomst 0 krijgen. Het is of "Voldoet" of "Voldoet Niet".

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch als ik 0 invoer krijg ik alsnog "voldoet' ipv van 'voldoet niet', terwijl de ondergrens 1 is.

Ik krijg de waarde '0' (nul) terug
Hierdoor zette je me wel op een dwaalspoor :confused: Met de aanvullende informatie uit #34 snap ik nu je bedoeling. Je ziet maar weer eens hoe belangrijk een simpel representatief voorbeeldje is...

Mooi dat het inmiddels al opgelost is.

Laatst bewerkt:
Gezien het veelal dezelfde functies zijn zoals ALS, MAX, Grootste, index formules die ik eerder gepost heb wil ik graag een nieuw hulplijn inschakelen.

Ik krijg een #WAARDE! terug in P13 en ik begrijp niet waarom. Iemand die dit het wel begrijpt?

Mijn doel is om van twee kolommen de grootste range(verschil) te vinden en daar een berekening op los te laten. Hopelijk geeft het voldoende informatie om het te begrijpen?

Bijlagen

bekijk eerst even uw rare constructie om te delen.
de uitkomst moet minstens eerst 5 nullen na de komma zijn. (delen door 1.600.000.000)

aaahjaaa dan wordt de verwachtte uitkomst nooit 0.26 %

ipv de hele worksheet ivm privacy gevoelige informatie hier te uploaden heb ik een copy past gedaan. maar die P11 is feitelijk de afmeting van een heel veld wat wij registeren als m, maar voor de berekening van de heling doen wij dit vanaf het midden, wat een half veld wordt, maar de hoogteligging meten wij in mm dus die meter moet uiteindelijk mm worden van een half veld. Normaal is een veld 64 m. Daarom had ik ff snel zelf 32000 (mm) ingevuld.

Ik heb de sheet even aangepast.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan