Hulp met een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1966

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2015
Hallo,

Ik ben een beginnend gebruiker van Acces2013 en probeer een soort van bestel programma te maken.
Nu heb ik een aantal tabellen gemaakt een enkele query's waarmee ik subtotaal en de BTW en het totaal bedrag kan berekenen.
Nu lukt het me niet om het Sub-Totaal, de BTW en het totaal bedrag in het formulier te verwerken, zodat ik bij elke bestelling kan zien wat het totaal bedrag word.
Ik ben er al enkel dagen mee bezig maar kom er helaas niet uit, ik krijg telkens "naam" in de velden te staan.:(
Ik probeer dan maar een beetje hulp in te roepen.:d
Ik zal als bijlage een stukje van het bestandje meezenden, het wordt dan wel duidelijk wat de bedoeling is.

Op hoop op een reactie,

Groeten Gert-jan Scholten

Bijlagen

Je hebt ook helemaal geen formule staan in de tekstvelden op je formulier frmBestellingen; je hebt ze gekoppeld aan niet-bestaande velden. En dat levert uiteraard altijd een foutmelding op. Begin eens met je subformulier te verbouwen, want op deze manier gaat dat ook niet werken. Je hebt voor je subformulier een doorlopend formulier nodig, en geen Gegevensbladweergave. Daarnaast mis ik in de tabel tblBestelregels een veld voor de prijs. En zonder aanpassingen in je db ga je daar problemen mee krijgen, want als je later de prijs verandert, dan wil je niet dat die prijzen ook voor de reeds gemaakte bestellingen verandert. De klant heeft immers de op dat moment actuele prijs betaald. Daarom leg je meestal de prijs ook vast in de tabel Bestelregels. Maar voor je vraag maakt dat niet uit, want de oplossing daarvan staat hier los van.

Als je het subformulier hebt verbouwd, kun je in de voettekst ervan formules maken die de subtotalen berekenen. En in je hoofdformulier kun je dan naar die voettekstvelden verwijzen om de totalen ook op het hoofdformulier te zien.

Hallo Octafish,

Van die formules dat klopt, ik heb er ook niets ingezet omdat ik wilde aangeven hoe ik het wilde hebben.
Van het doorlopende Subformulier zal ik dan even uitvissen hoe dit in zijn werk gaat.
Wat de prijs betreft in de tblbestelregels, ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, dit zal ik ook gaan veranderen.
Ik denk dat ik me deze week nog wel een aantal vragen heb, dus ik meld me dan wel weer.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Graag gedaan :). Wat je nu hebt (Gegevensbladweergave) in je subformulier kun je beter niet gebruiken, omdat je daar weinig mee kunt qua automatiseren. Beter is het om een nieuw doorlopend formulier te maken (eventueel met de wizard) op basis van de tabel en die op je hoofdformulier te zetten. In wezen is een doorlopend formulier hetzelfde als een tabelweergave zoals je nu hebt. Maar dan beter :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan