• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp met Excel sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pyrogic2020

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2020
Goedemiddag,

Kunnen jullie mij helpen met onderstaande sheet?
Ik krijg uit ons boekhoudprogramma bepaalde cijfers, die ik wil gaan gebruiken voor een bepaalde analyse van onze top 5 klanten. Deze cijfers plak ik wekelijks in blad "RAW EXACT DATA 2019".
Nu kan ik de data uit het systeem alleen per week uit het systeem halen. Hoe kan ik deze ruwe data in blad 1 "RAW EXACT DATA 2019" omvormen per periode in blad 2 "USED DATA" zodat het bruikbaar wordt voor de daadwerkelijke analyse in blad 3 "Top 5 klanten"?

Mijn oplossing om de functie SOMMEN.ALS te gebruiken in de kolommen B-C, E-F, H-I etc. wilt helaas niet werken in blad "USED DATA", dus ik ben heel benieuwd wat ik hier fout doe.

Gr,

Kevin

Bijlagen

Helaas niemand met een oplossing?
Ik hoop graag dat iemand mij nog kan helpen hiermee!

Ik begrijp als ik eerlijk ben niet wat je wil. Er is betere en meer uitgebreide uitleg nodig met gewenste uitkomsten in je bestand.

Dat kan ik enigszins begrijpen haha.

In tabblad "RAW EXACT DATA 2019" komt de data per week uit het systeem die ik graag wil gebruiken om mijn tabblad "Top 5 klanten" te voorzien van de gewenste maandcijfers.
Echter om deze gewenste cijfers te krijgen, heb ik een tabblad "USED DATA", waarin alle gegevens uit het eerste tabblad getrokken moet worden.
Dit kan waarschijnlijk veel makkelijker, maar ik kom er zelf niet uit.

Ik dacht dit te kunnen oplossen door de weekcijfers per categorie per maand te sommen, maar mijn formule geeft continu de foutmelding #WAARDE!.
Is het mogelijk om de weekcijfers uit mijn originele datasheet om te vormen naar de juiste maandcijfers?

Gr.

Kevin

Ik vind de structuur niet in je eerste tabblad. Misschien ligt het aan mij en dat een ander het wel ziet:d

De structuur in het eerste tabblad is als volgt.

Elke week worden er gemiddeld 3-5 grootboeken gebruikt om de omzet en marge te bepalen.
Uiteindelijk heb ik er maar twee nodig, dat zijn de kolommen "Kostprijs omzet ZZP'ers" en "Omzet ZZP'ers".
Rij 6 "Periode" geeft aan in welke maand de cijfers moeten komen. Is het mogelijk om de "Kostprijs omzet ZZP'ers" en "Omzet ZZP'ers" van een desbetreffende periode te sommen zodat dit per maand weergegeven kan worden in tabblad "USED DATA"?

Hoor het graag!

zoals aangegeven, mits je de structuur aanpakt (met een macro) kan je veel met een draaitabel.
Zie tabblad "nieuweLayout"

Bijlagen

Ik heb helaas geen kaas gegeten van macro's en de draaitabel kan niet de gewenste resultaten geven.

Is het niet makkelijk op te lossen met een SOMMEN.ALS formule in het tweede tabblad "USED DATA"?

ja, maar veel kopieerwerk met formules gezien de layout

Als jij hem werkende kunt krijgen voor 1 maand regel ik hier zelfstandig de rest :)
Dat was natuurlijk mijn eerste vraag. Hoor het graag.

zo, sommen.als en somproduct zijn verwant

Bijlagen

zoals aangegeven, mits je de structuur aanpakt (met een macro) kan je veel met een draaitabel.
Zie tabblad "nieuweLayout"

Eerste tabblad is een dump uit exact.

@Pyrogic: Volgens mij kan je binnen Exact je gegevens bundel per periode. Als je een de menu's hoe je hier aan komt ga ik even kijken of ik deze met de instellingen kan reprocuren in mijn Exact omgeving. :D

Edit:
@Pyrogic: Ik denk als je in de kolomkoppen het type week weghaalt, dan zou je de omzet per maand per debiteur moeten krijgen. En dan kan je jouw tabblad USED DATA overslaan.

Laatst bewerkt:
Hi Marcel,

Zo heb ik er nog helemaal niet over nagedacht.
Nu is mijn vraag, hoe ga ik het tabblad "Top 5 klanten" zo inrichten met een formule (wellicht SOM.PRODUCT) zodat er met meerdere jaren kan worden vergeleken?

Bijlagen

tenzij ik me vergis, maar ik zie weinig verschil, dus dat worden gelijkaardige formules, behalve dat je nu over 2 jaren kijkt

Het ziet er al wel wat beter uit. Alleen hoe dit vervolgens in een top 5 vat gieten is nog een uitdaging. Mogelijk dat je Exact rapport moet verbouwen om de boekjaren en perioden op regel niveau te krijgen. Hierdoor komen de grootnummer onder elkaar te staan. En dan denk ik dat je een aardig eind kan komen met een sommen.als formule.

Hebben jullie niet een support overeenkomst met Exact of met een Exact tussenpartij? Vaak kunnen zij je ook aardig op weg helpen. Logisch redenerend zal een Top 5 rapport vanuit Exact wel te generen moeten zijn. Dit is in mijn ogen namelijk niet heel erg ongewone vraag. Ik heb namelijk hier nog nooit naar gekeken, omdat dit voor ons niet interessant was.

Mijn werkgever zit in digitaliseringstraject en hierdoor leer iedere dag beter kennen. Als je de office invoeging van Exact heb, dan kan je 1 malig een dump overzicht maken en vervolgens deze dump gebruiken voor allerlei rapporten, analyses enz. Voordeel hiervan is dat je data rechtstreeks uit de database komt. Let op: 98% van de data is alleen een weergave van je database. Er zijn enkele overzichten waarmee je database kan aanpassen. Bijvoorbeeld prijsaanpassingen van artikelen, uren enz. Hierdoor hoef je niet artikelen afhankelijk je prijs aan te passen. Je past de prijs batchgewijs aan.

Voor zover ik weet hebben we wel een support overeenkomst met Exact, maar ik wil ze niet vermoeien met zaken die uiteindelijk maar door een deel van het bedrijf gebruikt gaan worden, dus ik probeer zoveel mogelijk zelfstandig te regelen.

Wat is er mis met mijn formule?
Code:
=SOMMEN.ALS('RAW EXACT DATA'!CA9:DR13;'RAW EXACT DATA'!BZ9:BZ13;'Top 5 klanten'!A3;'RAW EXACT DATA'!CA1:DR1;'Top 5 klanten'!C1;'RAW EXACT DATA'!CA8:DR8;'Top 5 klanten'!B2)

Ik krijg alleen maar de terugkoppeling #WAARDE!, terwijl volgens mij alles zou moeten werken.

Voor zover ik weet hebben we wel een support overeenkomst met Exact, maar ik wil ze niet vermoeien met zaken die uiteindelijk maar door een deel van het bedrijf gebruikt gaan worden, dus ik probeer zoveel mogelijk zelfstandig te regelen.

Waarom niet? Het is een hele legitieme vraag. En daar zitten de jongens en meisjes voor. Je kan beginnen met de vraag: Is dit er? Dan hoor je vanzelf het antwoord hierop. En dan kan je altijd nog doorvragen.

PHP:
=SOMMEN.ALS('RAW EXACT DATA'!CA9:DR13;'RAW EXACT DATA'!BZ9:BZ13;'Top 5 klanten'!A3;'RAW EXACT DATA'!CA1:DR1;'Top 5 klanten'!C1;'RAW EXACT DATA'!CA8:DR8;'Top 5 klanten'!B2)

Deze formule is, voor zover ik weet, alleen bedoel om gegevens in een tabelvorm bij elkaar te tellen op basis van meerdere voorwaarden.

Het heeft even geduurd, maar ik heb wel zitten pruttelen op een antwoord. Ik denk dat je je spilanalyse iets moet verbouwen. Zie hier het bijgevoegde plaatje van spilanalyse scherm. Als je die zo in zet en dan exporteert dan krijg je de tabel te zien in het tabblad "RAW EXACT DATA Nieuw".

Ik heb in het tabblad "Top 5 klanten nieuw" een draaitabel aangemaakt. Hierin krijg je ook de cijfers naast elkaar zoals je die in jouw tabelletje wil hebben. Ik heb in de cellen van jouw tabel een sommen.als formule gezet. Hierbij wordt opgeteld op basis van:
  • Boekjaar
  • Periode
  • Grootboeknummer
  • Klantnaam

Alleen kan je deze nog niet sorteren van klein naar groot zonder iedere keer de volgende kolommen te sorteren
  • Hoofdbedrijf
  • Kostprijs Omzet
  • Omzet ZZP
  • Marge %

Om dit op te lossen heb ik een aparte formule toegevoegd op de plek van de gele cel:
PHP:
=SORTEREN($A$2:$D$7;3;-1;ONWAAR)

Op het moment dat je de groene cel aanpast naar een andere periode dan wordt de tabel automatisch bijgewerkt.

Ik hoop dat je hier verder mee kan. Succes

Bijlagen

• Exact-Spilanalyse.png
    Exact-Spilanalyse.png
    21,7 KB · Weergaven: 59
  • Top 5 klanten.xlsx
    Top 5 klanten.xlsx
    39,6 KB · Weergaven: 28
Hi Marcel,

Ik ben eruit. Met de nieuwe vorm van spilanalyse is het gelukt. Bedankt voor je input! Fijne dag :)

Hi Marcel,

Ik ben eruit. Met de nieuwe vorm van spilanalyse is het gelukt. Bedankt voor je input! Fijne dag :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan