Hulp met gaming PC (videokaart en processor)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0561

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een gaming pc bouwen. Het budget ligt rond de 600-700 euro. Ik heb een lijstje gemaakt van wat mij een goede PC lijkt, maar ik heb enkele vragen. Ik ben van plan een Radeon HD 7870 te kopen, alleen ik vraag me af welke beter is. Ik heb een sapphire gevonden met core klok 1050 MHz, en effectief geheugen klok 4800 MHz. Ook heb ik een PowerColor gevonden, met core klok 925 MHz (975 boost) en 6 GHz effectief geheugen klok. Nu vraag ik mij af wat belangrijker is voor een goede videokaart om te gamen. Hoge core klok of hoog effectief geheugen klok.

Ook zit ik te twijfelen over welke processor. Ik zit te denken aan een AMD FX-8120, maar ik heb gehoord dat een AMD Phenom II X4 965 ook erg goed is voor gamen, en aangezien het budget niet heel erg hoog is is dat misschien een beter idee. Ik ben van plan te overclocken, maar niet extreem veel. Ik hoor vaak dat een i5 3570k oid een stuk beter is, maar ik vraag me af of het ook het extra geld waard is voor een gaming pc.

Hier het lijstje van de PC die ik zo ver heb gemaakt. Ik heb deze tower gekozen omdat hier al een 500w voeding bijzat. Misschien kunnen jullie ook even kijken of alles wel compatible is, dat weet ik namelijk niet 100% zeker (heb er wel naar gekeken).

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...455750]=1&product[428156]=1&product[609362]=1

Als ik een pc bouw houd ik altijd 1 ding in gedachten: "NOOIT EEN SLECHTE VOEDING KOPEN!"
En dan maakt het budget me niet uit.

Ik zou jou dan ook adviseren de voeding los te kopen (van een ander merk, zoals xfx / antec / cooler master / etc.)

Wat betreft de cpu, voor nu zijn ze vrij gelijk aan elkaar als het aankomt op ALLEEN gaming.
de 8120 heeft meer cores (8), dus die zal beter zijn in games en software die meer als 3-4 cores ondersteunen (battlefield bijv.)

Ook heb je met de 8120 een langere levenscyclus (voor een upgrade), aangezien de 965 al 3 jaar oud is :P.

i5 zou inderdaad voor gamen wel wat beter zijn, maar ook meteen veel duurder. Is het niet waard op zijn klein budget naar mijn mening.

De I5 3570K is inderdaad stukken beter. Maar als je budget 600-700 euro is. Dan gaat je videokaart de bottleneck vormen en heb je een overated processor.

De Phenom is een goede keus, wellicht verouderd. Maar voldoet nog prima + je hebt het grote voordeel dat je hem met gemak over 2 jaartjes kan upgraden naar een FX8350 wellicht. Tegen die tijd is die processor flink in prijs verlaagt. Ben je nog altijd goedkoper uit, dan nu een nieuwe I5 (K-serie) aan te schaffen. + Je hebt nog de optie een 2 videokaart erbij in te doen.

Als je toch voor de I5 (K-serie) gaat, moet je gaan denken rond de 1000 euro. Je hebt namelijk ook nog een goed moederbord nodig om mee over te clocken. Die bij Intel meestal wat duurder zijn . Processor koeler en ventilatoren om je pc zo koel mogelijk te houden. Bij het overclocken van je pc, gaat de pc veel meer warmte produceren. Als dit niet goed gekoeld word, heb je kans dat je pc gaat fikken en of gaat smelten, kort door de bocht gezegd :)

Bij een videokaart is de core clock meer van belang dan het effectieve geheugen. Neem hier is een kijkje, staat ook het een en ander toegelicht:
http://tweakers.net/reviews/2817/3/desktop-best-buy-guide-editie-november-2012-budget-en-basisgamesysteem.html > Basis syteem > met een 7950 kaart, die goed is over te clocken eventueel. Naast het geheugen en je processor.
Edit: De FX 8120 zou beter zijn voor gebruik van photoshop, voor gamen heeft de processor niet veel meerwaarde

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik dacht inderdaad al dat het niet zo'n goed idee was om die tower te nemen met een voeding al inbegrepen. Is het moederbord dat ik erbij heb gedaan wel goed en compatible met alle onderdelen, en kan ik daarmee overclocken? Ik heb het lijstje even aangepast met een nieuwe tower en voeding. Ik neem aan dat 500W wel genoeg is. Ik heb de MSI videokaart omgewisseld met de VTX3D Radeon HD7870 X-Edition, aangezien die de hoogste core clock heeft (misschien weet iemand of dit ook inderdaad de beste HD7870 is op Azerty). Ik denk wel dat ik de FX-8120 neem omdat ik denk dat die wel langer mee zal gaan dan de Phenom.

Ik heb al een koeler in het lijstje staan, die is toch wel goed genoeg om niet al te veel mee over te clocken? Ik denk niet dat ik mijn videokaart ga overclocken, ik weet het niet zeker maar volgens mij is dan ook alle garantie weg.

Link van nieuwe lijstje: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...561700]=1&product[558087]=1&product[561034]=1

Laatst bewerkt door een moderator:
opmerking 1 (de belangrijkste): Die koeler die je hebt uitgezocht is een hele mooie, alleen past die niet in die kast! (ik weet dat het er bijstaat van wel, maar trust me DAT PAST NIET (heb beide voor mijn ouders gekocht 3-4 weken geleden))

Je moederbord heeft een am3+ socket die tot 8 core fx processors ondersteunt met een maximum van 140
je processor is een fx met 8 cores en 125 watt :P

Ik heb voor je dit samengesteld: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...400619]=1&product[475104]=1&product[528721]=1

OMG die is 900 euro!?!?!

Dat klopt, er zitten namelijk 2 koelers bij en 2 videokaarten.

Ikzelf zou namelijk voor de videokaart van ASUS gaan (met de diablo3 muismat) (-2xx euro)

Voor de koeling heb je 2 keuzes, in THEORIE passen ze allebei.
de cooler master hyper 212 evo is namelijk NET te groot (voor het zijpaneel), de gelid koeler staat op 15,3 cm (i,p,v 15,9) dus dit zou moeten passen. maar dit kan ik dus niet verifieren!

De andere koeler die erbijzit is maar 12cm hoog, die past dus vrijwel altijd (in de hoogte) maar die is wat breed, dus je zou even moeten kijken of hij past op dat specifieke bord.

Als laatste heb ik nog de PSU gewisseld naar een model met 650W, dit geeft je later nog wat extra mogelijkheden (zoals 2 videokaarten), die was maar een tientje duurder ;).

Wat je dus even moet doen is voor jezelf een videokaart kiezen (ik zou asus doen) en een koeler kiezen (ik zou ninja3 van schthe pakken).

DISCLAIMER: Je moet zelf even kijken of die ninja qua breedte past.

Ja ik weet die van de cooler master ook maar uit ervaring, het is vaak hit & miss met die dingen (die specificaties van kasten kloppen niet als je het mij vraagt :P)

In het ergste geval past hij niet (zie je dan meteen), dan gebruik je de boxed cooler en stuur je die ninja3 terug, kan je meteen een andere weer proberen :P

@sander

1. die had ik ook al aangeraden.
2. Een 15,9cm koeler past net niet. deze koeler is 15,3. Tenzij jij uit ervaring weet dat hij zeker past zou ik er niet zo zeker van zijn.

PS: zoals eerder gezecht past 15,9 echt niet (dat weet ik uit ervaring)

Weet niet wat voor kast je had? Elke kast is anders. In een small tower case gaat hij niet passen. Maar we hebben het over een midi model. De kast heeft een hoogte van 44.5 cm en diepte van 47.9 cm.
De hoogte van de koeler is 153mm of te wel 15.3 CM. Moet prima passen dacht ik zo?

Ik heb er geen ervaring in met zijn gekozen kast, maar wel bij andere kasten en daar passen ze gewoon. Wat ook Midi Tower modellen waren. Naar mijn weten moet het geen probleem gaan vormen om de koeler op het moederbord te prikken. Dit is gewoon de standaard grote van de AM3+ sockets. De koeler is ook niet gigantisch breed dat hij tegen je geheugen aanzit ofsow.

Laatst bewerkt:
Dat heb je dan helemaal verkeerd. De hoogte en diepte van de kast hebben er niks mee te maken. Het gaat om de breedte.

Volgens cooler master is de maximum breedte 155mm

De koelers gemiddelde hoogte is 153mm

Dat wordt dus erg krap (moederborden zjn niet even dik / standoffs niet ver genoeg aangedraait) .

En met een beetje peg zit je tegen het zijpaneel aan.

www.coolermaster.com/product.php?product_id=6861

Ps: of het een amd 3+ 2 of zelfs intel socket is heeft er ook niks mee te maken. Dus waar je die infoematie vandaanhaalt...

Verder kan een koeler ook tegen de mosfet koeling van het moederbord zitten. Ook in dat geval past hij niet. Dus ram is nog het minste van de problemen meestal (gewoon slot 2 en 4 gebruiken i.pv 1 en 3)

Als laatste wil ik nog even zeggen dat tussen midi tower modellen nog een wereld van verschil zit. En uitgaan van "hij paste ook in een ander midi model" is dus vrijwel altijd zinloos

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb al een andere koeler uitgekozen. Ik ga er van uit dat deze gewoon goed koelt en dat ik daarmee een beetje kan overclocken. Maar ik weet alleen niet of dat ook met mijn moederbord kan. Is het aangeraden om een duurder moederbord te nemen of is deze prima? Bedankt. Ik heb de PC wel op azerty gebouwd, maar dat was omdat ik wist dat ik daar mijn lijstje kon laten zien. Is er een andere site aangeraden (goedkoper oid)? Ik ga hem zelf in elkaar zetten dus dat is geen probleem.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...400619]=2&product[475104]=1&product[528721]=1

Ik zou een fx 8350 nemen, die is een stuk sneller. Een andere koeler is misschien beter, de scythe mugen 3 pc games hardware edition.
Via de pricewatch va tweakers kan je gemakkelijk berekenen waar alles het goedkoopst is.

Dat heb je dan helemaal verkeerd. De hoogte en diepte van de kast hebben er niks mee te maken. Het gaat om de breedte.

Volgens cooler master is de maximum breedte 155mm

De koelers gemiddelde hoogte is 153mm

Dat wordt dus erg krap (moederborden zjn niet even dik / standoffs niet ver genoeg aangedraait) .

En met een beetje peg zit je tegen het zijpaneel aan.

www.coolermaster.com/product.php?product_id=6861

Ps: of het een amd 3+ 2 of zelfs intel socket is heeft er ook niks mee te maken. Dus waar je die infoematie vandaanhaalt...

Verder kan een koeler ook tegen de mosfet koeling van het moederbord zitten. Ook in dat geval past hij niet. Dus ram is nog het minste van de problemen meestal (gewoon slot 2 en 4 gebruiken i.pv 1 en 3)

Als laatste wil ik nog even zeggen dat tussen midi tower modellen nog een wereld van verschil zit. En uitgaan van "hij paste ook in een ander midi model" is dus vrijwel altijd zinloos

U heeft gelijk. Zag de diepte van de kast even aan als de breedte. Te zwaar weekend achter de rug gehad denk :P
Heb je wel een erg brede kast als die 44 CM is (hij is 20.9 cm) :)

Moet nog altijd passen dat stukje moederbord + processor zonder koeler nemen geen 5 CM in beslag. Of niet, is moeilijk in te schatten... Je hebt ook meestal nog een stukje kast over achter je moederbord. Waar je ook de bekabeling in kan verwerken. Als we nou deze kast pakken > http://tweakers.net/pricewatch/322663/cooler-master-k280/specificaties/. Dan moet het zeker gaan lukken. Tevens is het het goedkoopst om een pc samen te stellen op deze site.

Laatst bewerkt:
Ik zou een fx 8350 nemen, die is een stuk sneller. Een andere koeler is misschien beter, de scythe mugen 3 pc games hardware edition.
Via de pricewatch va tweakers kan je gemakkelijk berekenen waar alles het goedkoopst is.

Nogmaals....

de kast kan een koeler van MAXIMAAL 155mm aan...

coolers.jpg

U heeft gelijk. Zag de diepte van de kast even aan als de breedte. Te zwaar weekend achter de rug gehad denk :P
Heb je wel een erg brede kast als die 44 CM is (hij is 20.9 cm) :)

Moet nog altijd passen dat stukje moederbord + processor zonder koeler nemen geen 5 CM in beslag. Of niet, is moeilijk in te schatten... Je hebt ook meestal nog een stukje kast over achter je moederbord. Waar je ook de bekabeling in kan verwerken. Als we nou deze kast pakken > http://tweakers.net/pricewatch/322663/cooler-master-k280/specificaties/. Dan moet het zeker gaan lukken. Tevens is het het goedkoopst om een pc samen te stellen op deze site.

Op de site van cooler master staat 155mm maximale cpu koeler hoogte, dus of de kast nu 20,9 of 30.1 cm is maakt niet uit, 155mm maximale hoogte vanaf moederbord tot zijpaneel.

Over die kast heb je wel gelijk(k280) die kan een 162mm koeler aan, let er wel op dat die een blauwe i,p,v rode ventilator heeft.

Neemeen HD 7870 XT ipvdie HD 7870, de xt versie heeft een tahiti chip die voor de 7900 serie gebruikt wordt.

@Subplayer52 Wat zijn de voordelen daarvan? Is die ook te koop op azerty?

Voor de rest heb ik nog even naar een kast gekeken, is dit wat? http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2599 deze heeft een maximale koeler hoogte van 163mm. Of past deze weer niet met de videokaart? De K280 vind ik echt niet mooi. Het liefst geef ik ook niet al te veel uit aan de kast omdat het budget bijna op is.

Deze kast is misschien ook iets: http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6794

Lijstje:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[452330]=1&product[558089]=1&product[79085]=1

Laatst bewerkt:
sander, sorry maar waar zoek jij je informatie toch bij elkaar -_-

@TS, de aerocool kast ondersteund maximaal koelers van 163mm, dit betekend wel dat de fan op het zeipaneel eraf moet: http://www.aerocool.com.tw/2011/06-june/106.html

De 163mm is dus bij alle 3 de kasten die je als laatste poste, je mag er dus vanuit gaan dat het in alle 3 past :) (staat op de website van de fabrikant zelf...), ik zou voor de aerocool gaan :p het oog wil ook wat!

[edit]

Om je vraag te beantwoorden wat die tahiti chip beter is.

In theorie is die beter omdat deze chip gebruikt wordt in de betere series kaarten (de 79xx).
Wat er is gebeurd is het volgende.

Chips gaan door een zogeheten "binning", in het kort houd dit in dat alleen de chips die makkelijk de aangegeven snelheid kunnen draaien verkocht worden.
Als zo'n chip dat niet kan moet je hem weggooien (en dat is zonde), de fabrikant kan er daarvoor voor kiezen om deze chip te gebruiken in een slechtere videokaart (in dit geval de 7870).
Aangezien de chip wel makkelijk die snelheid haalt.

Even een voorbeeld met nummers

stel het gemiddelde (waar de chip op moet draaien) = 1000

je maakt 100 chips, 60 daarvan halen de 1000 makkelijk
20 daarvan halen de 1000 net (na een overvolt zijn ze wel stabiel)
20 daarvan halen de 900 maar net.

De fabrikant maakt dan 60 79xx kaarten
20 chips die net de 1000 halen gaan in de lagere 78xx kaarten (die bijv. op 900 lopen)
de rest gaat alsnog weg.

i.p.v 60 chips te gebruiken en 40 weg te gooien, gebruikt de fabrikant er nu 80 en gooit hij er maar 20 weg.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan