• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp met vert.zoeken aub

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Ik beschik over een werkblad met proeven, codenrs en bloemsoorten.

proef.......code..............bloem
------- --------------- --------------------
vocht.......450001.......type 55
vocht.......450025.......type 45
vocht.......450033.......type 55
eiwit........450001.......type 55
eiwit........450012.......type 700
eiwit........450081.......type 13

Ter info : het aantal verschillende proeven bedraagt 25, codenummers zijn uniek, bloemsoorten ongeveer 500). Elke proef wordt dagelijks toegewezen aan één persoon, vandaar wil ik dat de testen vocht overgezet worden naar tabblad vocht in een ander, bestaand bestand. Bovenstaand bestand wordt met andere woorden opgesplist in 2 tabbladen met als doel een werkprogramma per persoon te kunnen uitdelen.

Ik was begonnen met formule vert.zoeken("vocht";data;2;onwaar) en ("eiwit";data;2;onwaar) hetgeen prima lukt. Alleen krijg ik op die manier alleen gegevens van de eerste lijn (450001). Daaronder zou dan 450025 en 450033 moeten komen.

Hoe maak ik excel wijs dat op de eerste rij het codenr komt van de eerste rij met vocht, op de tweede rij het codenr van de tweede rij met vocht, ...

Wat misschien beter is, is een commando dat alle gegevens betreffende 'vocht' selecteert die dan geplakt worden op het overeenstemmende werkblad, daarna alle gegevens van 'eiwit' selecteert en ..... .

Voorbeeld van mijn tabel en formule in bijlage.

Laatst bewerkt:
Hoi Stefano,

Je hebt 1 hulp kolom nodig in Lijst, kolom C gemakshalve. Hier zet je de onderstaande Matrix-formule in:
C6: =ALS(RIJEN(C$6:C6)>$B$3;"";99-GROOTSTE(([data.xls]Blad1!$A$3:$A$99=$A$3)*(99-RIJ([data.xls]Blad1!$A$3:$A$99));RIJEN($C$6:$C6)))
Matrixformule betekent dat je Shift & Crtl tegelijk met Enter moet indrukken om de formule in te voeren.

In Kolom A & B kun je vervolgens met de index-formule je gewenste lijst maken:
=ALS($C6="";"";INDEX([data.xls]Blad1!B$3:B$99;$C6))

In geval je meer rijen hebt dan 99 moet je alle waarden 99 veranderen in een ander getal.

Jeroen

fout ?

Jeroen,

kan het dat er een fout in de formule zit ?

Zie bijlage waar ik de formule ingebracht heb via kopieren en plakken

dank, Stefano

Bijlagen

Hoi Stefano,

Domme fout van mij, sorry!:o

De matrix-formule verwijst naar het rijnummer in de tabel op data. De formule in lijst moet dan ook beginnen op rij 1 en niet op rij 3!
=ALS($C6="";"";INDEX([data.xls]Blad1!B$:1 B$99;$C6))

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan