hulp met zoeken PCI-E 1x USB 3.0 + SATA kaartje

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndreazZz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Hallo,
Ik ben ondertussen al een paar uur aan het zoeken geweest naar een goedkoop (>30) kaartje met minimaal een USB 3 poort (extern) en 1 interne SATA poort. Dit omdat mijn moederbord maar 4 sata aansluitingen heeft en 1 PCI-E 1x. Die USB-poort wil ik gebruiken voor het snel backuppen/opslaan van grote foto-bestanden en eventueel als stroomtoevoer voor mijn Raspberry Pi (mini-pc die op een USB3-poort moet worden aangesloten voor stroom).

Heel erg bedankt alvast!!!

AndreaZzZ

edit: ik had al een kaart gevonden van DeLock, maar die heeft PCI-e 4x en geen aparte stroomaansluiting, dan gaat die niet werken zeker?

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je zoekwerk!! Die van Alternate is perfect, op het punt na dat hij een PCI-e X4 slot nodig heeft:(. Ik vind dat geen probleem, maar mijn moederbord heeft alleen een pci-e x1 en twee pci sloten :evil:. En die van Amazon heeft een e-SATA poort. Op zich is dat geen probleem, maar ik heb de connector het liefst aan de binnenkant; anders krijg je weer van die onhandige kabellussen naar binnen :O.
Ken jij misschien een PCI-1x naar 4x adapter met extra stroom aansluiting op de adapter?

Heel erg bedankt alvast!

Die van amazon heeft ook een interne poort ;)

Je zou als drastische optie natuurlijk gewoon het einde van uw x1 slot weg kunnen veilen, dan doet een 4x kaart het er in.

Je zou nog naar deze kunnen zoeken: Chipset:VL800+ASM1051E
SuperSpeed_USB_3_0_PCI_Express_x1.jpg_250x250.jpg

of deze: http://nl.hardware.info/productinfo/140307/delock-pci-express-card-2x-usb-30-+-2x-sata#tab:overzicht

Maarre ik kan een beetje dom zijn he :P

een pci -> 2x sata kaartje kost nog geen 20 euro :D en werkt perfect (heb er hier 3 in de server)
Dan kan je gewoon pci-e x1 usb 3.0 altijd kopen.

is je probleem ook mee opgelsot :D

Heel erg bedankt! Maar het probleem van die PCI-e x4 kaartjes is dat ze meer stroom krijgen, dus daar heb je geen aparte stroomaansluiting voor nodig. PCI-e 1x heeft maar 10W en USB 3.0 is per aansluiting al iets van 10W :(. En los kan het waarschijnlijk wel, maar je kan geen snelle sata poort op een normaal PCI slot krijgen :(. Misschien heb ik het ook niet nodig, maar ik zou in de toekomst nog graag meer opslag en een ssd willen :/. Ik ben dus bang dat er niets anders opzit dan een langzame SATA poort te accepteren...

Alvast bedankt!

Zo erg langzaam is het nou ook weer niet :p.

voor een HDD is deze poort PRIMA(133MB/s) , en voor een SSD kan je de poort op je mobo gebruiken.
Ook zou je de cd/dvd speler aan zo'n "Langzame" poort hangen, aangezien deze zelde gebruikt wordt.

usb 3.0 pci-e 1x worden vaak van extra stroom voorzien door een molex connector, en dus zal je geen probleem ondervinde que stroomtekort)

Laatst bewerkt:
Thanks! Ik heb af en toe van die momenten dat ik niet helemaal logisch kan nadenken :p. Dat is op zich een goed idee ja. Op mijn mobo zit SATA2, dus dat is voor een SSD ook wel genoeg ja. Heel erg bedankt! Ik kies dan maar de goedkoopste usb 3.0 kaartje (zit weinig verschil in, neem ik aan?) en later koop ik wel een sata kaartje (heb toch nog geen SSD).

Er zit wel verschil in, zeker ook met doorvoersnelheid.
Maar dat heeft mij nog nooit kunnen overhalen veel meer te betalen voor een insteekkaartje :)

:). Thanks! Maar USB 3.0 is toch USB 3.0? Het gaat mij eigenlijk meer om de goede stroomsterkte dan om een zeer hoge doorvoersnelheid :). Maar ik zal dan maar niet het allergoedkoopste kaartje kopen, dan gaat het backuppen ook wat sneller.

usb 3 = usb 3 klopt inderdaad.

maar er zijn (net als bij SSD's) nog verschillende controllers, die weer sneller / betrouwbaarder zijn dan de ander.
Zo'n 30 euro voor een usb 3 pci-e 1x kaartje en je hebt een mooi dingetje.

Mmm, ik had een kaartje van van 15 euro en ik dacht dat dat onderhand wel goed zou zijn :p. Zijn er een heleboel nog goedkoper, alleen het merk (Sedna) zegt mij helemaal niets :). Ik ben niet iemand die het maximale uit USB 3 wil halen, alleen de theoretische snelheid van USB 2 halen zou voor mij al genoeg zijn. Dat is 60MB/s en is een meer dan genoeg voor het opslaan van grote bestanden. Of raad je me aan een betere te nemen?

Dus ook de maximale snelheid? In de praktijk zit ik altijd met lage snelheden van 2mb/s ofzo. Echt waardeloos als je films wilt kopiëren :(. Maar de 60MB/s zal dus wel lukken?

Dat ligt ook aan het bestand, als je een map hebt met ifo & bup bestanden hebt dan moet je veel kleine bestandjes schrijven, dat gaat meestal langzamer dan een heel grote file.

Verder ligt het natuurlijk ook aan je harde schijf, ik weet niet of je een beetje kwaliteitspul hebt?
Ikzelf haal hier met de server tegen de 80-100MB/s aan en daar zitten maar wat "bij elkaar geraapte" 1 en 2tb drives in.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met een insteekkaart (op een raid kaart na) nog nooit niet tevreden was. (heb er 1 ooit kapot binnengehad, maar dat kan gebeuren).

zo uit mijn hoofd dacht ik dat maximale doorvoersnelheid van een pci-e x1 256mb is.
van pci is het iig 133mb en dat is al vlot zat.

Nou :o, ik heb geen echt kwaliteitsspul. Meer budgetspul :). Mijn harde schijf is van Samsung en is 500GB SATA. Typenummer weet ik zo even niet, maar volgens mij is 'ie SATA2. Hij stamt in ieder geval uit de tijd van voor de hoge prijzen ;).

Thanks! Dan ga ik het zo bestellen en zal ik de status op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan