• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp nodig bij een oefening

Status
Niet open voor verdere reacties.

xzami

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Berichten
16
hai,

ik krijg maandag aanstaande een toets over excel en ik moet deze opdracht hieronder kunnen uitvoeren aleen ben nu 1/2 uurjtes aan het denken geweest en ben niet echt vooruitgegaan

hier mijn oefening:
[smallimg]http://img387.imageshack.us/img387/9407/afbeelding001qn5.jpg[/smallimg]
(Klikbaar)

ik snap die formule's niet, en ook niet hoe ik het in excel moet verwerken
ik weet wel dat het een ABC formule is en dat je die x²-2x+8 samen kan doen toch?

alvast bedankt voor enige hulp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik de opdracht lees moet je niet beide formules samenvoegen, maar gewoon allebei weergeven in 1 grafiek in Excel.

Je ziet dat het bereik van x -5 tot 5 moet zijn, met minstens 100 waarden.
Betekent dus dat je waardes moet maken die deze loop hebben:
-5
-4.9
-4.8
[...]
4.8
4.9
5.0

Dan d.m.v. de formules de grafiek maken. Je kunt natuurlijk ook in de 2de kolom de eerste formule zetten en in de 3de kolom de tweede formule.

Dan een grafiek laten zien, waar beide formules of de waarden uit de 2de en 3de kolom naar voren komen.

Vraag hier straks niet om een voorgekookte Excel sheet, want dat mag niet vlgs. de huisregels. Ga dus zelf aan de slag, en als het dan niet lukt, dan gerichte vragen stellen op basis van wat je al zelf geprogrammeerd hebt.

Succes,

Tijs.
 
Zoals ik de opdracht lees moet je niet beide formules samenvoegen, maar gewoon allebei weergeven in 1 grafiek in Excel.

Je ziet dat het bereik van x -5 tot 5 moet zijn, met minstens 100 waarden.
Betekent dus dat je waardes moet maken die deze loop hebben:
-5
-4.9
-4.8
[...]
4.8
4.9
5.0

Dan d.m.v. de formules de grafiek maken. Je kunt natuurlijk ook in de 2de kolom de eerste formule zetten en in de 3de kolom de tweede formule.

Dan een grafiek laten zien, waar beide formules of de waarden uit de 2de en 3de kolom naar voren komen.

Vraag hier straks niet om een voorgekookte Excel sheet, want dat mag niet vlgs. de huisregels. Ga dus zelf aan de slag, en als het dan niet lukt, dan gerichte vragen stellen op basis van wat je al zelf geprogrammeerd hebt.

Succes,

Tijs.

dank je wel thijs ik ga der nu mee aan de slag :D
 
Afbeeldings grote aangepast. Nu blijft de pagina lay-out normaal.
 
1. Je hebt ook de eerste kolom in de grafiek laten zien (oftewel de X-waarden). Dat is vlgs. mij niet de bedoeling.
2. Op de X-as moeten de invoerwaarden zijn weergeven, en op de Y-as de waarden die uit de 2 formules komen.
2. Er ontbreekt een duidelijke legenda (je hebt Reeks1, Reeks2 en Reeks3 in de legenda staan). Hier moeten de functies genoemd worden.

Tijs.
 
1. Je hebt ook de eerste kolom in de grafiek laten zien (oftewel de X-waarden). Dat is vlgs. mij niet de bedoeling.
2. Op de X-as moeten de invoerwaarden zijn weergeven, en op de Y-as de waarden die uit de 2 formules komen.
2. Er ontbreekt een duidelijke legenda (je hebt Reeks1, Reeks2 en Reeks3 in de legenda staan). Hier moeten de functies genoemd worden.

Tijs.

oke bedankt.
ik ga het nu verbeteren

* ik heb het verbeterd kan je em ef checken Tijs ?

http://rapidshare.com/files/127565280/opdracht22.xls.html
 
Laatst bewerkt:
Bijna goed, maar ik denk/zie dat onderin nu wordt aangegeven welk volgnummer van de x-waarden getoond wordt, niet de x-waarden zelf.
Rechtsklik op de grafiek, kies Brongegevens, tabblad Reeks, vul de Excel-reeks van de x-waarden in in Labels categorieas (x). In jouw geval dus: =Blad1!$A$3:$A$108

Oh ja... Zet het bereik niet verder dan -5 t/m 5, want de opdracht zegt dat duidelijk! Je laat alles nu lopen vanaf -5,5. Haal dus die Excel-regels -5,5 ... -5,1 uit Blad1.

Als je daaraan gewerkt hebt lijkt het me in orde (beter gezegd: Ik kreeg het hier ook niet mooier dan jij, maar ja, ben ook geen Excel-goeroe) ;)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bijna goed, maar ik denk/zie dat onderin nu wordt aangegeven welk volgnummer van de x-waarden getoond wordt, niet de x-waarden zelf.
Rechtsklik op de grafiek, kies Brongegevens, tabblad Reeks, vul de Excel-reeks van de x-waarden in in Labels categorieas (x). In jouw geval dus: =Blad1!$A$3:$A$108

Oh ja... Zet het bereik niet verder dan -5 t/m 5, want de opdracht zegt dat duidelijk! Je laat alles nu lopen vanaf -5,5. Haal dus die Excel-regels -5,5 ... -5,1 uit Blad1.

Als je daaraan gewerkt hebt lijkt het me in orde (beter gezegd: Ik kreeg het hier ook niet mooier dan jij, maar ja, ben ook geen Excel-goeroe) ;)

Tijs.

hartstikke bedankt tijs :D
denk dak morgen mede door jou hopelijk hoger dan een 6 haal :D

hier mijn verbetering*

http://rapidshare.com/files/127575961/OPDRACHT_22.xls.html
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Je moet alleen nog de regels A3 t/m A7 nog verwijderen uit Blad1 (het bereik is nog te groot, dat had ik al geschreven; bereik loopt van -5 t/m 5, niet -5,5 t/m 5). Dan nog in A3 het basisgetal -5 intypen.

Daarna even deze vraag op Opgelost zetten, door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Minstens een zes moet toch zeker wel lukken!

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Je moet alleen nog de regels A3 t/m A7 nog verwijderen uit Blad1 (het bereik is nog te groot, dat had ik al geschreven; bereik loopt van -5 t/m 5, niet -5,5 t/m 5). Dan nog in A5 het basisgetal -5 intypen.

Daarna even deze vraag op Opgelost zetten, door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Minstens een zes moet toch zeker wel lukken!

Tijs.

hehe ja man da had ik over het hoofd gezien ><

ty tijs :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan