hulp nodig bij het maken van een OCR

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartinJM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Hallo,

Ik wil graag een OCR-programmaatje maken maar ik heb geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat het progje de letters herkent.
Wel heb ik ervoor gezorgd dat je eerst moet aangeven waar de letters staan, want ik dacht dat het dan misschien makkelijker/sneller zou gaan.

Nu is de vraag: Is er iemand die mij kan helpen met het maken van een OCR-programma?

Alvast bedankt!

ps: OCR is een programma dat ervoor zorgt dat je geen plaatje maar tekst uit een scan/foto kan halen.

De meest simpele vorm zou zijn dat je beschikt over voorbeeld-afbeeldingen van alle letters en cijfers.
In de te scannen afbeelding kun je dan controleren of een van de voorbeeld-afbeeldingen daar letterlijk in voorkomt.

Maar je zult al meteen begrijpen dat deze benadering zo z'n beperkingen heeft.

PS Is dit omdat het je een leuke programmeer uitdaging lijkt of heb je het specifiek ergens voor nodig?

Maar dan krijg je een beperking van bepaalde lettertypes, en als het plaatje een beetje scheef is, dan werkt het ook niet. Of je moet een database van een paar miljoen letters hebben.

Maar ik ga het wel proberen.

Het is een uitdaging, maar ik zou het zelf ook wel eens willen gebruiken. Maar ik heb geen idee hoe ik zou moeten zorgen dat hij de letters in het 'grote' plaatje apart vergelijkt.

Thx, M

Ps: Maakt de grootte van de plaatjes iets uit of niet?

Laatst bewerkt:
Het is me wel gelukt om 2 hele plaatjes met elkaar te vergelijken, maar als de ene wel een achtergrond heeft en de ander niet, dan werkt het niet. Als de een scheef is en de ander niet werkt het wel (alleen geprobeerd met losse letters).

En ook weet ik nog niet hoe ik ervoor moet zorgen dat hij alleen een deel van het 'grote' plaatje vergelijkt met de plaatjes van de losse letters.

Ideeën?

Thx, M

Heeft niemand een idee??? :(

*edit*

Of ben ik nu niet duidelijk genoeg?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan