• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig bij maken van formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapenEster

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2015
Hallo allemaal,

Ik heb problemen met het maken van een formule. Nu heb ik nog niet heel veel ervaring met het maken van de voor mij wat ingewikkeldere formules. Dus ik kwam met het volgende niet verder.
Voor een machine moet ik een beurt uitvoeren op bv 8500 draaiuren. De machine draait elk jaar 3400 uur. De teller begint op 7000 uur.
Dat betekent dat in het 1e en 3e jaar deze beurt uitgevoerd moet worden.
Hier loop ik dus op vast. Hoe kan ik excel mbv een formule aan laten geven dat de beurt in jaar 1 en in jaar 3 uitgevoerd moet worden.
Daarnaast moeten ook gelijk de kosten van de beurt in de cel ingevuld moeten worden.

Wie kan mij hierbij helpen.

Zie de bijlage voor het bestand.

Bijlagen

Kan je misschien het bestand handmatig invullen, zodat wij precies weten waar wat moet komen?

Een hele omslachtige formule is als volgt:
Code:
=ALS(OF(EN($C$19>J13;$C$19<J14);EN($C$19*2>J13;$C$19*2<J14);EN($C$19*3>J13;$C$19*3<J14);EN($C$19*4>J13;$C$19*4<J14));$F$19;"")

Dit geeft antwoord op je eerste vraag althans en gaat tot 34.000 uur.

EDIT*
Formule is aangepast om de prijs te tonen.

Laatst bewerkt:
Hoi Roeland,

Dit is inderdaad waar ik naar zocht. Wat een formule. Ik heb de formule ook nog toegepast op de andere beurten. En dan zie ik dat er alleen bij de beurten om de 3000 uur nog wat moet aangepast moet worden.
Daar ga ik eens goed voor zitten en dan kom ik er waarschijnlijk wel uit wat er nog moet gebeuren.
bedankt voor de snelle hulp.

Hoi Roeland,

Dit is inderdaad waar ik naar zocht. Wat een formule. Ik heb de formule ook nog toegepast op de andere beurten. En dan zie ik dat er alleen bij de beurten om de 3000 uur nog wat moet aangepast moet worden.
Daar ga ik eens goed voor zitten en dan kom ik er waarschijnlijk wel uit wat er nog moet gebeuren.
bedankt voor de snelle hulp.

Voor 3000 moet je $C$19 vervangen door $C$20 in de gehele formule.

Maar dan moet je de formule weer verlengen door in de formule ook nog *5 *6 *7 etc. toe te voegen.
Tevens is dit veel te omslachtig aangezien hij elk jaar 3400 uur draait en dus elk jaar onderhoudt krijgt.
Dus je kan beter altijd Ja invullen.

Er komt wel weer bij kijken dat er kans is dat er in één jaar twee keer onderhoudt gepleegd moet worden, maar dat zou een andere formule worden ;)

Ik heb de formule verlengd. So far, so good.
Nu inderdaad nog die van het onderhoud 1x in de 2 jaar. Daar ga ik nog even voor zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan