• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig met aantal.als (of soortgelijke functie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boudewijn30

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2014
Beste,

Ik zit met een excel probleem en kan wat hulp gebruiken. Ik moet een soort "aantal.als" functie gebruiken zonder dat ik de vaste voorwaarden ken zoals gebruikelijk bij de som.als en aantal.als.
Waar het om gaat is dat ik elke maand aan het eind van de maand een rapportage moet opleveren met daarin het totaal aantal klanten dat van onze dienst(en) gebruik heeft gemaakt in een bepaalde periode. In het huidige systeem wordt per dienst gewerkt, dus als de klant 6x gebruik maakt van de dienst krijgt hij/zij 6 order/factuurregels. Mijn opdracht wil nu weten, hoeveel verschillende (of unieke) mensen hebben nu gebruik gemaakt van onze diensten? Wegens privacy redenen kan ik het bestand helaas niet meesturen. Ik heb wel een neppert gemaakt, ik hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.

Ik heb aantal.als al geprobeerd, maar daar moet ik de criteria van te voren weten. Die weet ik dus niet, en het zijn er teveel om ze allemaal in te voeren.
Heb gegoogled maar die kwam met deze formule =SOM(ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(A2:A10)>0;VERGELIJKEN(A2:A10;A2:A10;0);""); ALS(LENGTE(A2:A10)>0;VERGELIJKEN(A2:A10;A2:A10;0);""))>0; 1)). Probleem is dat ik het ook nog per periode wil weten zoals in een aantal.als / som.als.

Anyways ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en mij kunnen helpen.

Groet,Bekijk bijlage excel hulpvraag.xlsx

Of zonder hulpkolom.
In J9 en doorvoeren naar onderen.
Code:
=SOM(N(INTERVAL(($B$2:$B$100=RIJ()-8)*$F$2:$F$100;($B$2:$B$100=RIJ()-8)*$F$2:$F$100)>0))-1

Hey Sylvester,

Dank je wel voor je hulp. Hij komt goed in de buurt, ik hoopte eindelijk dat ik het kon oplossen zonder hulp kolom. De formule wordt toegepast op een refreshende database export die elke 4 uur draait. Probleem is ook dat als ik de formule op een ander werkblad plak dat de waarden niet meer kloppen de eerste klopt nog wel. Daarna gaat ie ad random getallen plakken. Heb jouw formule gepakt en zo aangepast:
"=AANTALLEN.ALS('Factuur specificatie'!$C:$C;1;'Factuur specificatie'!$U:$U;1)"
Kolom C = Periode
Kolom U = Hulpkolom

Hoi Hsv,

Dank je wel, dat is het soort formule dat ik zocht. Echter komen die waarden niet overeen met die van Sylvester. Sylvesters tel waarden per periode 5-5-5-7-2. Jouw waarden: 5-5-7-2-0

Maar echt super bedankt allebei! :)

Mijn waarden zijn excact hetzelfde toch?

Bijlagen

Boudewijn,

Even spelen met die formule van Harry levert dezelfde resultaten op:
Code:
=SOM(N(INTERVAL(($B$2:$B$100=RIJ()[COLOR="#FF0000"]-9[/COLOR])*$F$2:$F$100;($B$2:$B$100=RIJ()[B][COLOR="#FF0000"]-9[/COLOR][/B])*$F$2:$F$100)>0))-1

Ik had hem in de gaten! :) Thnx Rob, Hsv en Sylvester. De formule lijkt nu te werken. Even testen op de live data.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan