• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig met excel automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matthijs85

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2022
Berichten
5
Hello,

misschien zit ik op dit forum helemaal verkeerd maar niet geschoten is altijd mis.
Ik ben aan t rommelen met excel en op zoek naar een manier om het volgende te doen:

In Tab A worden gegevens ingevuld, deels uit de losse pols, deels vanuit lijsten (dus al een stukje automatisch).
Wanneer in Tab A een regel wordt ingevuld, kan ik deze dan automatisch laten kopiëren naar Tab B, en vervolgens Tab B vanzelf laten sorteren op de kolom Omschrijving?
Ergens verwacht ik dat het kan, maar ik weet niet zo goed hoe en waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    37,1 KB · Weergaven: 18
En wat is de reden om die gegevens dubbel op te slaan?
 
En wat is de reden om die gegevens dubbel op te slaan?

Goedemiddag,

de reden om een tweede tab te maken is dat het hier om een 'boekhouding' gaat, waarbij ik 4 tabs uitgaven heb gemaakt (per kwartaal), 4 tabs inkomsten (per kwartaal), een tab met lijsten en een tab met jaartotalen tbv omzetbelasting. De tab die ik nu nog wil gaat over het sorteren per kostensoort van de uitgaven, maar op jaarbasis. Ik ben er mogelijk vanuit gegaan dat de data kopiëren voor dit geval overbodig is, maar ik sta open voor suggesties. :)

Alvast bedankt!
 
Dat zijn dus 8 tabbladen waar er eentje genoeg is waarin je naar hartelust kan sorteren en filteren.
 
Dat zijn dus 8 tabbladen waar er eentje genoeg is waarin je naar hartelust kan sorteren en filteren.

Tabs per kwartaal is natuurlijk omdat de Omzetbelasting per kwartaal geregeld wordt.
Het gaat er vooral om dat de eindgebruiker van de werkmap makkelijker door zijn zaken heen kan en meer kan doen in minder tijd. Vandaar de wens tot automatiseren.

Kort door de bocht ben ik op zoek naar de formule (of macro?) die het volgende uitvoert:

'Staat er data in Tab A, Kolom A; kopieer dan de regel naar Tab B en sorteer automatisch Tab B op kolom F'.

Kan dit überhaupt, of is dit vergezocht?
 
Uiteraard kan dat, maar alleen met VBA.
 
Well, dan moet ik daar misschien een studie van gaan maken.. daar heb ik echt nog nooit iets mee gedaan. Thnx!
 
Hallo,

Suggestie.
Dit lijkt mij iets voor power query.
Is in het begin ietsjes werk om het geheel te bouwen maar de eindgebruiker hoeft hierna maar op een knopje en/of slicer te klikken en er rolt uit wat eruit dient te rollen.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    52,6 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Of met een draaitabel?
 
Hallo,

Suggestie.
Dit lijkt mij iets voor power query.
Is in het begin ietsjes werk om het geheel te bouwen maar de eindgebruiker hoeft hierna maar op een knopje en/of slicer te klikken en er rolt uit wat eruit dient te rollen.

hey Peter,

ziet er goed uit, daar kan ik denk ik wel iets mee borduren. Bedankt!
 
omdat het tock
h kerstmis is.
 

Bijlagen

  • Test (78).xlsm
    49,5 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan