Hulp nodig met het kiezen van monitoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kalashnik0vv

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2009
Hallo,

Ik ga binnenkort 2x22'' monitoren kopen.
Nu is mijn vraag: Wat kan ik beter doen,

-2 monitoren met 1920x1080 (Full HD) resolutie, maar die hebben alleen VGA
-2 monitoren met 1680x1050 resolutie, maar die hebben ook DVI

Ik hoop dat jullie mij snel te woord kunnen staan.

Je hebt dus blijkbaar het merk al gekozen....

Want er zijn genoeg full HD 22"monitoren die naast VGA ook DVI en zelfs HDMI aansluitingen hebben......
Belangrijk is ook te kijken naar de snelheid van het scherm, 2ms is mooier voor gamen dan 5ms (smeert wat na)... enz.

Hamvraag is: wat ga je er mee doen? Gamen, films kijken, niets van dat alles...
Als je denkt aan Blu-ray zou het jammer zijn geen full HD te kiezen.....
Sommige games komen nu uit in 16:10 i.p.v. 16:9...

Moeilijk dus om zomaar een antwoord te geven.
Allerbelangrijkst: budget

Je hebt dus blijkbaar het merk al gekozen....

Want er zijn genoeg full HD 22"monitoren die naast VGA ook DVI en zelfs HDMI aansluitingen hebben......
Belangrijk is ook te kijken naar de snelheid van het scherm, 2ms is mooier voor gamen dan 5ms (smeert wat na)... enz.

Hamvraag is: wat ga je er mee doen? Gamen, films kijken, niets van dat alles...
Als je denkt aan Blu-ray zou het jammer zijn geen full HD te kiezen.....
Sommige games komen nu uit in 16:10 i.p.v. 16:9...

Moeilijk dus om zomaar een antwoord te geven.
Allerbelangrijkst: budget

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een laag budget dus ik kan uit deze 2 kiezen.
Ik ga er niet echt alleen maar op gamen. Misschien af en toe Call of Duty.
Ik ga er een beetje films op kijken, een beetje videoediten, een beetje photoshoppen.
Ik koop hoofdzakelijk 2 monitoren voor in mijn 'studio', dus vooral muziek producen.

Ik dacht dat als ik een Full HD zou nemen dat het beeld dan niet heel erg mooi is door de VGA aansluiting.

Tja, blijft moeilijk... Je hebt niet echt applicaties die of de ene danwel de andere mogelijkheid eisen...

VGA is gedateerd en analoog (bij hoge resoluties wordt de kabelkwaliteit heel belangrijk), DVI is weliswaar digitaal, maar nu achterhaald door HDMI.... VGA kan HD aan... Ik lees links en rechts dat de problemen met HD VGA meer veroorzaakt worden door de videokaart dan door de monitor.....

Hoe lang zullen er nog high-end videokaarten op de markt komen met VGA? (scheelt de fabrikant de kosten van 3 RAMDACS als hij alleen DVI of HDMI aanbiedt)

Hoe zit het met de snelheden, is daar nog verschil? (2ms of 5 ms)....
En de contrast ratio? En de lichtopbrengst?

Het lijkt mij dat elke keus goed is... (beiden hebben voor en nadelen....)
Sorry......

Laatst bewerkt:
Tja, blijft moeilijk... Je hebt niet echt applicaties die of de ene danwel de andere mogelijkheid eisen...

VGA is gedateerd en analoog (bij hoge resoluties wordt de kabelkwaliteit heel belangrijk), DVI is weliswaar digitaal, maar nu achterhaald door HDMI.... VGA kan HD aan... Ik lees links en rechts dat de problemen met HD VGA meer veroorzaakt worden door de videokaart dan door de monitor.....

Hoe lang zullen er nog high-end videokaarten op de markt komen met VGA? (scheelt de fabrikant de kosten van 3 RAMDACS als hij alleen DVI of HDMI aanbiedt)

Hoe zit het met de snelheden, is daar nog verschil? (2ms of 5 ms)....
En de contrast ratio? En de lichtopbrengst?

Het lijkt mij dat elke keus goed is... (beiden hebben voor en nadelen....)
Sorry......

Asus: 22'' - 5ms - 300 cd/m2 - 20.000:1 (Dynamisch) - VGA - 1920x1080
HKC: 21.5'' - 2ms - 300 cd/m2 - 5000:1 - VGA + DVI - 1680x1050

Ik zou gaan voor de Asus.... iets trager, betere pixelpitch, beter merk.....
(de contrast ratio van de HKC is (volgens HKC) 1000:1)

Ik zou gaan voor de Asus.... iets trager, betere pixelpitch, beter merk.....
(de contrast ratio van de HKC is (volgens HKC) 1000:1)

Dat is dat het typische (volgens mij heet het zo) contrast. De Asus heeft ook 1000:1 maar dynamisch 20.000:1

Ik denk dat ik toch voor de Asus ga. Betere resolutie, hopelijk krijg ik een goed beeld ondanks die VGA kabel.

Het merk HKC opereert vooral aan de "onderkant" van de markt.... hun voedingen zijn ook niet echt bijzonder... (sommigen van mijn collega's op dit forum zeggen ronduit "slecht") het merk geeft me daardoor wat "rillingen".. maar mogelijk onterecht, ik heb er geen ervaring mee, en voedingen zijn geen monitoren... alles is afhankelijk van waar zij hun panels vandaan halen... (neem niet aan dat ze die zelf maken)! Wel is ondertussen bekend dat zij wat "overdrijven" met hun specs...

Asus daarentegen is een merk dat staat als een huis....

Ik wens je veel wijsheid! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan