Hulp nodig met mijn Programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasperrTjuhh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2015
Hey jongens,

Ik heb informatica op school en ben bezig met 2 verschillende opdrachten.

De ene gaat over een Bioscoop en de andere over de ABC formule.
Echter kom ik niet echt verder met mijn opdrachten.
Kunnen jullie me helpen? dit zijn de opdrachten:

opdracht Bioscoop:

Een groep die naar de bioscoop gaat, krijgt korting. Een toegangskaartje kost normaal 8 euro. Vanaf 10 personen geeft de bioscoop reductie. Zijn er minder dan 20 bezoekers dan bedraagt de korting 15%, in het andere geval 30%.
Maak een programma waarin een label staat met "Aantal in de groep : " en daarachter een tekstvenster waarin dat aantal kan worden ingevoerd.
Daaronder een button met "Bereken"
En daar onder een label met "Te betalen" met daarachter een tekstvenster waarin het bedrag verschijnt zodra er op de knop met "Bereken" wordt geklikt.
Aanwijzing :
Normale prijs = aantal x 8

Als het aantal groter dan 10 maar kleiner dan 20 is wordt de prijs : aantal x 8 x 0,85
(Als je 15 % korting krijgt moet je 85 % betalen, dan kun je het bedrag keer 0,85 doen)
Als het aantal groter dan 20 is wordt de prijs : aantal x 8 x 0,70
Maak eerst de interface.
Dan moet je programmeren dat, als je het aantal hebt ingetypt en op de knop met -Bereken- hebt geklikt, het te betalen bedrag wordt berekend en in het tekstvenster verschijnt.
Gebruik verder: if (.............) then ............ else .................. endif

dit heb ik al gedaan(maar weet niet of het klopt):

afbeelding.png
afbeeldingcod.png

en opdracht 2:

Een kwadratische vergelijking is van de vorm ax2 + bx + c = 0
Zo'n vergelijking kun je oplossen met de abc-formule.
Maak een programma waarin je om de waarden van a, b en c vraagt, en dat dan de oplossing van de vergelijking geeft.
Doe dat op de volgende manier: Zet op het formulier een label met "a =" en daarachter een tekstvenster waarin dat getal kan worden ingevoerd.
Daaronder een label waarop staat "b =" en daarachter een tekstvenster waarin dat getal kan worden ingevoerd.
Daaronder een label waarop staat "c =" en daarachter een tekstvenster waarin dat getal kan worden ingevoerd. Daaronder de volledige formule.
Dan een button met als opschrift "Bereken !"
Daaronder een label met "D =" en daarachter een tekstvenster waarin de waarde van de discriminant ( D = b2 - 4ac ) verschijnt verschijnt als er op de Bereken-button wordt geklikt.
Daaronder een label met "x1 =" en daarachter een tekstvenster waarin de waarde van de eerste oplossing ( x1 = (-b + √ D)/(2a) ) verschijnt als er op de Bereken-button wordt geklikt, tenminste als die oplossing bestaat.
Als die oplossing niet bestaat, dus als D < 0, dan moet er in dat tekstvenster "bestaat niet" verschijnen.

Hier heb ik nog niet verder kunnen komen

Alvast bedankt!

De helpers maken geen huiswerkopdrachten voor je. Kun je een bestand posten met daarin wat je al hebt?

Kees

opdracht Bioscoop:
Een groep die naar de bioscoop gaat, krijgt korting. Een toegangskaartje kost normaal 8 euro. Vanaf 10 personen geeft de bioscoop reductie. Zijn er minder dan 20 bezoekers dan bedraagt de korting 15%, in het andere geval 30%.

Als dit de letterlijke vraag van de opdracht is dan moet je toch het totaal aantal bezoekers weten? Lijkt mij toch iets anders dan het aantal personen in de groep:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan