Hulp nodig voor NAS setup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eniotna44

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Hallo,

Ik wil een NAS maken zodat ik in mijn woonkamer vanaf mijn Raspberry Pi met XBMC films en series kan kijken, alleen ik zoek een kleine nas om mee te beginnen. Ik keek eerst naar synology alleen toen zag ik de D-Link NAS 320 voor 45 euro ergens liggen en toen zag ik dat hij een stuk goedkoper is en ongeveer hetzelfde doet. Zou een D-Link NAS 320 goed genoeg zijn voor 1080p video's streamen naar 1 XBMC client? Of zou een Raspberry Pi 2 B (Of B+) beter zijn als NAS met een externe schijf en FreeNAS? Ik zit hier al een tijdje over te denken en wil graag de mening horen van een ander.

Mvg A. Tielbeke

Letop in de nas zit nog geen harddisk.
Welke beter is om te streamen ? Ik zou het niet weten.
Wel is synology zeer makkelijk in gebruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb een oude HP Proliant server gekregen waar nog 2x1 TB HDD's in zitten, dus dat is geen probleem.

Even tussendoor, zal de D-Link het lukken om 1080p te streamen naar 1 device?

Als je een beetje op internet zoekt op dat model, zie je dat veel mensen klagen over de prestaties van het apparaat. Zelf zou ik wat meer geld uitgeven en voor een beter merk kiezen (Synology(mijn voorkeur)/Qnap). Deze hebben betere prestaties en goede software ondersteuning (updates).

De Raspberry Pi 2 is als mediacenter prima geschikt, mist je bestanden niet te groot zijn die je gaat streamen (max ± 4Gb films, anders trekt de netwerkpoort het niet). Let wel op dat hier ook nog een behuizing/stroomadapter/geheugenkaartje in moet want met alleen de raspberry pi heb je niks.

Ik probeer het nu met een Raspberry Pi B+ en een externe schijf, de Raspberry draait Open Media Vault en ik kijk even hoe dit loopt. Als dit goed gaat koop ik 2 x Raspberry pi 2 om te beginnen, erg bedankt voor de info.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan