Hulp nodig voor planning systeem binnen huidige database

Status
Niet open voor verdere reacties.

aghering

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2010
Op een middelbare school wordt van de studenten gevraagd om op stage te gaan. Voor studenten die niet in staat zijn geweest om een stageplek te vinden, heeft de school een Excel-sheet van de beschikbare bedrijven die graag stagiairs zouden willen.

Ik als ict stagair ben gevraagd om voor deze school een meer geavanceerde en gebruiksvriendelijke database te maken. Waarbij de database zal moeten voldoen aan een paar opties/eisen. Als ict student heb ik natuurlijk enige kennis van Access maar sommige punten die zijn nog helaas boven mijn kennis. Ik hoop daarbij dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Dit is het orgineel opties/eisen plan:
Code:
•	De database heeft een inlog systeem;
•	De database beschikt over sorteer mogelijkheden op verschillende categorieën;
             o	Klas;
             o	Bedrijf;
             o	Soort bedrijf;
             o	Woonplaats / postcode;
             o	Docent.
•	Leraren moeten kunnen worden ingepland voor stage bezoek bij leerlingen;
•	De database moet gebruikersvriendelijk zijn voor minder ervaren computergebruikers;
•	Verschillende rapporten;
•	Mogelijkheid commentaar aan bedrijven koppelen;
•	Splitted front-end en back-end;
•	Toegankelijk via de intranet en web.

waar ik niet mee verder kom is het leraren inplannen systeem. De stage periode is voor de leerlingen 2 weken. Gelieft willen de docenten een systeem waar er een plan gemaakt kan worden om leerlingen te bezoeken in de buurt van hun eigen postcode binnen die twee weken.

Momenteel kom ik totaal niet verder met het bedenken hoe dit zou moeten passen binnen de database wat ik momenteel heb. Ik hoop dat jullie mij kunnen begeleiden zou het zeer op prijs gesteld.

omdat mijn database gecomprimeerd en zipped nog steeds groter is als 100kb heb ik het op een file hosting website gezet.
http://www.megafileupload.com/en/file/272063/Database-zip.html

Groeten,
A. Ghering
Microsoft Access Office 2010

Heb je de database en de applicatie wel gesplitst?
12Mb voor een database is belachelijk groot. Zeker als je hem net aan het ontwikkelen ben.

Op basis van de postcode kan je een selectie maken. Als je een selectie maakt op basis van de vier cijfers van de postcode dan ben je al een heel eind.
Als je preciezer wil werken met echte afstanden dan heb je een postcode database nodig met geografische gegevens.

HTH:D

guus bedankt voor je antwoord ik had je post gelezen en ben eigenlijk direct door gegaan met het bedenken van andere methodes zit aan een deadline :rolleyes:

de reden waarom de database zo groot was komt door de backgrounds op verschillende formulieren, deze heb ik deze keer verwijdert en wat onnodige formulieren die voor mij vraag niet nodig zijn. dit heeft de grote aanzienlijk verkleind naar 2mb:).

ik ben nog effe wat aan het klussen geraakt naar een goede methode voor de koppeling tussen de leraren en stage(leerling & stagebedrijf)
ondertussen is het mij gelukt om de koppeling te maken.

nu is eigenlijk mijn vraag, omdat de interface simpel moet zijn zou ik nu een formulier willen maken voor de docenten; waar de docent een record is en er een subformulier is met elke stage record en de docent simpel met een ja/nee knop de koppeling kan maken naar hem.

waar dan als het mogelijk kan zijn een criteria kan worden gezet als de stage_id al gekoppeld is deze niet zichtbaar is in de subformulier. van dit idee heb ik al een begin in de de database die ik als bijlage hebt toegevoegd onder formulier "Form1"
ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want kom momenteel niet echt verder ermee.

Bijlagen

Als je de db ook nog als 2003 variant kan posten, wil ik er wel even naar kijken.

Jammer genoeg knalt de db als ik form1 probeer te openen (zowel weergave als ontwerp). Kun je eventueel de plaatjes van voorkant/achterkant + de code achter het formulier posten? Dan maak ik 'm wel na.

de formulier ziet er nog heel simpel ik probeer eerst altijd alles werkend te hebben vervolgens ga ik het pas gebruikersvriendelijk makken.

82724302.jpg

27333810.jpg

mijn formulier heeft het volgende als record source:
Code:
SELECT tbl_docenten.docent_id, tbl_docenten.docent_tussenvoegsel, tbl_docenten.docent_voornaam, tbl_docenten.docent_achternaam, tbl_docenten.docent_snelnaam, tbl_docenten.docent_postcode, tbl_docenten.docent_woonplaats, tbl_docenten.docent_unit FROM tbl_docenten;

mijn child/subform:
koppeling naar "Query.qry_hoofdformulier"
die het volgende sql statement heeft
Code:
SELECT tbl_studenten.*, tbl_stage.stage_id, tbl_stage.organisatie_id, tbl_stage.schooljaar, Format([schooljaar],"yyyy") AS Filter_schooljaar
FROM tbl_studenten INNER JOIN tbl_stage ON tbl_studenten.[studenten_id] = tbl_stage.[studenten_id];

ik weet niet of mijn bevinden kloppen maar mijn childform maak nu direct gebruik van query_hoofdformulier en nu weet ik niet of dat nou goed is of niet..

Bijlagen

• Untitled2.jpg
    Untitled2.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 47
  • Untitled1.jpg
    Untitled1.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
OK, ik heb 'm thuis aan het werk gekregen. Alleen: ik snap nog niet helemaal wat je wilt. Ik heb een subformulier gemaakt waarin per docent te zien is welke stages er zijn, met een selectievakje om aan te geven of ze bezocht zijn of niet. Alleen snap ik de opzet van je formulieren niet helemaal; dus graag wat meer uitleg!

Als je kijkt naar qry_planning dan zie je dat ik het hebt opgebouwd op het volgende manier een planning record bestaat uit;
Id van de docent heeft een relatie naar docenten gegevens.
Id van stage heeft een relatie naar de stage gegevens.
Het invullen van die twee id’s maak op zich de koppeling daarnaast heb ik nog de datum en de optie bezocht erbij gezet dat is voor wat extra informatie.

Nu is mijn idee om een formulier te maken waardoor ik dus met een overzichtelijke en makkelijke manier de koppeling gemaakt kan worden. Waarbij het idee is de leraren zijn de record source en wil ik dus een lijst van de stage’s in dat lijst wil ik dus een selectie knop toevoegen aan iedere record. Bij het selecteren van de selectie knop moet er dus een record worden gemaakt bij qry_planning met de huidige docent_id en stage_id.
Zo moet de leerlaar dan meerdere leerlingen kunnen kopellen.

Ik heb eerlijk gezegt niet super veel ervaring ermee dus als er een makkelijkere methode is zou ik het ook graag willen horen.

De db is thuis wel te openen; alleen op het werk lukt het niet. Omdat ik gisteren thuis al wat heb lopen prutsen, ga ik daar vanavond wel mee verder.

je begrijpt mijn idee in ieder geval wel, is dit ook mogelijk om te realiseren?
ik wil je bedanken voor de moeite dat je er naar wilt kijken en neem ik vanavond weer een kijkje op de forum

Ik denk dat ik het wel snap.... Maar je insteek is niet helemaal juist. En daar was ik thuis als mee bezig. Je formulier moet je niet baseren op de query, maar op de tabellen. Daarmee werk je a.h.w. direct op de recordset. Omdat je de twee formulieren dan aan elkaar kunt koppelen, krijg je voor elke docent de juiste stagerecords te zien. Ook kun je nieuwe stages toevoegen, en bewerken. En dat is, dacht ik, het idee, toch?

ja dat is inderdaad mijn idee, en dat de insteek niet klopt kan goed kloppen ik heb het idee in me hoofd alleen is het niet echt gelukt om het te realiseren:p ik denkt dat mijn access kennis te weinig er voor is.

Het is me gelukt wat ik wilde bereiken ik dacht dit nog even mede te delen, na wat te spelen met de sql statments is het gelukt. In de bijlage kan je er een kijkje naar nemen. Ik weet niet zeker of die het automatisch mee neemt anders zal je in vba de volgende referrence moeten aanvinken
Microsoft ActiveX Data Objects 2.8 library
Mircosoft ADO Ext. 2.8 for DDL and Security

OctaFish ik wil je wel bedanken voor de hulp en tijd dat je ervoor hebt genomen.:thumb:

Bijlagen

Ik zou er nog één regeltje aan toevoegen:

Forms!Form1!Lijst_linked_studenten.Requery
End If
Zodat de lijst met gekoppelde studenten gelijk ververst wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan