• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp om automatisch leerlingen in te delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

meneerdennis

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2018
Ik geef les op een basisschool en wil graag een Excel document gebruiken om leerlingen automatisch in te plannen.
Iedere week ben ik lang bezig om alle leerlingen in te plannen zodat ze alle werkjes aan het einde van het thema gedaan hebben.
Ik vul nu handmatig in wie op maandag de werkjes doen, wie op dinsdag, wie op woensdag etc.
Aan het einde van het thema moeten alle kinderen alle werkjes gedaan hebben.
Het is lastig omdat aan sommige werkjes bijvoorbeeld 3 kinderen gelijkertijd kunnen werken en aan andere 2 kinderen.
Het zou heel wat uren tijdwinst opleveren als de dagen automatisch berekend kunnen worden.

Aangezien ik zelf niet de kennis in huis heb om zoiets te maken hoopte ik dat hier een enthousiasteling zou zijn die mij zou willen helpen. Zodat ik de tijd die ik steek in het inplannen van de kinderen kan steken in het voorbereiden van mijn lessen.

De layout van het excelbestand heb ik wel kunnen maken (zie bijlage).

Bekijk bijlage automatisch inplannen hulp.xlsx

Niet alle kinderen moeten tegelijkertijd bezig zijn?

In de werktijd zijn alle kinderen gelijkertijd bezig met een activiteit. Maar er zijn verschillende activiteiten die gedaan worden. Een paar kinderen maken kralenplanken, anderen zijn aan het knutselen weer andere kinderen spelen in de speelhoek, anderen zijn bezig in de bouwhoek, etc.
In het voorbeeldschema dat in de bijlage zit staat boven de activiteit hoeveel kinderen maximaal een activiteit gelijkertijd kunnen doen.

leuke, maar kwasi onmogelijke opgave :confused:
hoe weet je dat je 3 keuzemomenten per dag moet voorzien ? Of hoe moet je die ma3 tot vr3 interpreteren ?
Wat betekent ma1, ma2 en ma3 ?

en als er een werkje is voor 4 personen, hoe deel je dat dan in als er bvb 13 personen zijn?

hoe weet je dat je 3 keuzemomenten per dag moet voorzien ? Of hoe moet je die ma3 tot vr3 interpreteren ?
Wat betekent ma1, ma2 en ma3 ?
Een verplicht werkje doen ze op een nieuwe dag. Op één dag doen de kinderen nooit 2 verplichte werkjes. Stel dat een thema 3 weken duurt, dan is ma1 de maandag in week 1, ma2 is een maandag in week 2 en ma3 is een maandag in week 3.

Dennis, hoeveel werkjes kan een leerling per dag doen?
Eén verplicht werkje.

en als er een werkje is voor 4 personen, hoe deel je dat dan in als er bvb 13 personen zijn?
Dan doen de eerste 2x 4 personen het werkje, en de laatste keer maar 3 kinderen.

ehh... 13 wordt dan toch 4,3,3,3 ?

en 5 wordt in een werkje voor 4 personen ? bvb 3,2 of 4,1 of ....... ?

geef eens wat meer voorbeelden.
of verklap de logica die er achter zit.

Laatst bewerkt:
Ik probeer de groepjes zo groot mogelijk te houden.
Ik heb in mijn groep bijvoorbeeld 2 plekken om te schilderen. Ik probeer dat beide plekken bezet zijn.
Er zijn 4 kralenplanken, ik probeer dat bij die activiteit dan 4 kinderen zitten.
3 kinderen mogen in de speelhoek, daar plan ik er dan er 3 in.
De laatste keer dat een activiteit gedaan wordt, is het groepje vaak niet maximaal.

Dan zijn er nog overige activiteiten die niet op de lijst staan. Als de kinderen alle verplichte activiteiten hebben gedaan of nergens in te delen zijn dan doen ze een werkje dat niet in dit schema is opgenomen.
In dit schema staan dus enkel de werkjes die iedereen aan het einde van het thema zeker gedaan moet hebben.

Is het zo wat duidelijker?

Laatst bewerkt:
Is het automatisch inplannen van de leerlingen (zoals ik beschreef) te maken in Excel of is een ander programma beter/makkelijker om zoiets mee te maken?

Ok, ik ga er wat voor maken (best een leuke uitdaging)
Het wordt sowieso niet de beste oplossing die er bestaat, maar het zal je een "redelijke" oplossing geven .

Ik hoop dat de slimmeriken hier ook een poging doen.

ps het kan best een maandje duren hoor.

en ik neem aan dat vba geen probleem is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sylvester, wat ontzettend lief van je.
Ik hoop dat je eruit komt, het zou namelijk ontzettend veel tijdwinst opleveren.

Vba is geen enkel probleem

eerste poging, kolommen K:O, geven per dag weer welk werkje door welke leerling gedaan moet worden.
Straks kunnen we nog over de layout discussieren, nu gaat het er eventjes over of dit een realistische oplossing is.

Er wordt gepoogd alle dagen gelijk te belasten.
De macro is "test"

Bijlagen

cow 18, gaaf dat je mee denkt,
ik heb een testje met jouw oplossing gedaan (een function die de dagen uit jouw oplossing in vult ) en kijk naar het resultaat.

ik denk dat er nog wat aanpassingen nodig zijn.

sommige worden dubbel ingevuld en vele werkjes worden nog niet uitgevoerd.
Zie voorbeeld.

ps, als er een werkje van max 2 kinderen bij zit, dan heb je met 14 kinderen in de groep minimaal 7 dagen nodig.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oeps, zondagwerk niet waar,:o.
inderdaad sommige zaken kunnen niet binnen de week gerealiseerd worden, dus moet dat maar in een 2e week.
Ik kijk vanavond even naar de missers.
vele werkjes worden nog niet uitgevoerd
87% voor de 1e opgave en 77% voor de 2e opgave zijn ingevuld.
Voor een 1e schot voor de boeg is dat toch behoorlijk,:thumb:

Laatst bewerkt:
wow, wat zijn jullie snel zeg.

dennis, duurt een werkje een hele dag?
Als een leerling een verplicht werkje doet, dan is dit één werkje op een hele dag. Als ze eerder klaar zijn dan mogen ze zelf een ander werkje kiezen, ze doen niet 2 verplichte werkjes op een dag.

ok; bijna klaar.
Het worden dus 2 tabelletjes voor de invoer
- tabel 1 = de namen van de leerlingen met in de 2e kolom een nul als ze die week niet aanwezig zijn (ziekte, etc). Op die manier moet je die namen niet telkens knippen en plakken.
- tabel 2 = de werkjes voor die week, met in de 2e kolom het aantal leerlingen en in een 3e kolom de prioriteit. Op die manier worden de leerlingen dus eerst toegewezen aan die taak die belangrijkst is en dan in dalende volgorde.
Hebben 2 taken dezelfde prioriteit, dan wordt diegene die hoger in de tabel staat als belangrijkste aanzien.

Op die manier kan ik dan zelf mijn tabel aanmaken, dan heb ik geen layout-problemen.
Als er teveel taken zijn zodat bepaalde zaken naar week 2 moeten overgeheveld worden, dan worden die apart vermeld, als zijnde niet ingepland.
Zijn er onvoldoende taken, dan zitten er hier en daar gaten in de planning, kan ook niet anders.

Kan je je vinden in deze werkwijze ?

cow18, de werkwijze die je beschreef is heel fijn.

Je schreef:
Als er teveel taken zijn zodat bepaalde zaken naar week 2 moeten overgeheveld worden, dan worden die apart vermeld, als zijnde niet ingepland.

Komt er dan ook een tabel waarin de leerlingen aan werkjes gekoppeld worden voor de 2e, 3e en/of 4e week? Of plant hij deze leerlingen dan niet meer in. Het zou fijn zijn als uiteindelijk alle leerlingen ingepland worden.

de planningshorizont is nu 1 week.
Kijk het anders even aan, zijn er nog verbeteringspunten ?

Later moet ik dan nog een extra loop voorzien om een eventuele 2e (en 3e) week erbij te plannen.
Ik vraag me af, voeg je in die weken dan ook nog niet ergens een extra taak bij en hoe wil je dat die dan nog erbij gepland wordt ?

Ik stop er eventjes mee, ik krijg er een punthoofd van.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan