Hulp om XP opnieuw te installeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Boga

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2004
Hallo,

Ik heb al een tijdje een 2e hands PC.Maar ik heb ondertussen ook al wat problemen gehad.Er staan allerlei dingen op de PC waar ik geen weet van heb of m.a.w van de vorige eigenaars.Mijn besturingssysteem staat op de F schijf,wat blijkbaar ook niet normaal is.Ik heb een Engelse versie.Om de harde schijf terug te verdelen en de C schijf de hoofdschijf te maken,en vooral om van een nieuwe start te beginnen zou ik mijn Win XP Home Edition opnieuw moeten installeren.
Ik heb wel de sleutels van de XP en de Office,maar geen disks om opnieuw een installatie te doen.Ik ben nog niet zo lang met de pc vertrouwd en sommigen beweren dat ik 'ergens een kopij' moet vragen en dat ik dan met mijn sleutel een nieuwe installatie kan doen.Anderen beweren dan weer dat dat niet kan want bij elke schijf hoort 1 sleutel dus met een kopij zou ik niet geholpen zijn.
Ik zou nu eigenlijk eens willen weten hoe de vork in de steel zit.En of er een mogelijkheid is om dan effectief de XP disk ergens te downloaden is,zodat ik die zou kunnen gebruiken om te herinstalleren.
Of zou me er iemand kunnen doorverwijzen naar een handleiding om het OS opnieuw te installeren.Ik heb er geen ervaring mee.

Alvast dank bij voorbaat!

Ik geloof dat dat inderdaad kan.
Controleer eerst of die key klopt. In deze thread staan links voor o.a. keyfinder. Als de key klopt kun je het erop wagen. Maar ik weet het niet zeker!!

Licentie

Je koopt een licentie (sleutel) en geen cd, als je een goedgekuerde licentie (sleutel) hebt dan zou deze moeten werken op een kopie.
Mits het maar een kopie van een origineel is en geen upgrade of iets dergelijks.
Als alles eraf mag dan neem je gewoon het risico.
Ben je vertrouwd met Fdisk?
Niet dat dit nodig is bij het instaleren van Winxp maar als je echt een schone instalatie wil dan is dat soms wel makkelijk.
Ik weet niet of setup cd ook de mogelijkheid geeft om van meerde partities (jouw schijf is verdeeld in meerdere blokken die dan als aparte Hd werken) weer 1 te maken.
Met Fdisk kan dit wel.

grtjs jjw

Nog geen concrete oplossing

Hallo,

Ik kan wel op het internet en kan op de pc werken maar uiteindelijk zit ik nog met die onoverzichtelijke boel.Beste jjw,met Fdisk weet ik niet wat je bedoelt,dus daar heb ik geen ervaring mee.Zijn er geen sites waar uitgelegd wordt hoe je een nieuwe installatie (XP Home)moet doen?Is er een mogelijkheid om een istallatiedisk ergens te downloaden?Het zijn maar ideen,omdat ik zelf niet weet hoe dit aan te pakken,Daarom wil ik nog eens vragen of er mensen zijn die me kunnen helpen of op weg zetten.

Alvast bedankt voor reacties!

Fdisk is niet nodig bij een windows xp installatie, wat er bedoelt wordt is dat mogelijk 1 harde schijf (die je dus kan vastpakken) is opgedeeld in een aantal kleinere stukjes (softwarematig) waardoor het ordenen van bestanden bv makkelijker wordt. Indien je ervoor zou kiezen om er na deze installatie weer 1 grote schijf vcan te maken zou je fdisk kunnen gebruiken, echter kan het ook tijdens de windowsinstallatie zelf, verwijder alle partities en maak er vervolgens weer 1 aan. (DENK ERAAN alle data op ALLE schijven gaat dan verloren, dus als er nog belangrijke dingen op staan dan dienen deze vooraf gebackupd te worden. Indien de evntuele andere partities blijvben bestaan hoeft u deze niet te back-uppen alleen de data op de schijf waar windown staat wel (waarschijnlijk c:\)

Verder is het eigenlijk vrij makkelijk, cd'tje erin opstarten en als ie vraagt druk op een toets om vanaf cd te starten druk je op een toets (vaak wordt dit zelfs overgeslagen en dus niet gevraagd) De windows installatie wordt nu gestart.

Indien de PC niet wil opstarten vanaf de cd kan je dit in de BIOS aanzetten, first boot device wordt dan de cd-rom speler

Denk er ook aan de de license welliswaar ook werkt op een gekopieerde cd, echter alleen indien de versie en de taal gelijk zijn, dus van cd en licensie !

Hey GForze,

Bedankt voor de reactie,ik leer wel bij maar ik kom wel niet verder.Ik bedoel dat ik geen Disks heb om opnieuw te installeren.Dat was dan ook mijn vraag of die ergens op het net te vinden zijn en zo ja waar?En dan, indien dat zo zou zijn,zou ik nog een beschrijving willen hoe je dat doet,daar ik met zo'n dingen totaal geen ervaring heb!Zijn er mensen die me daarmee op weg kunnen helpen.Dan heb ik toch een start.De back-ups zijn al gedaan maar zonder disks zal ik niet ver komen denk ik.

Alvast bedankt!

Als jij met disks de cd's bedoelt moet ik je teleurstellen.

Aan links kunnen we je niet helpen

Ik had uit je vraag opgemaakt dat je een windows licensie had en een gekopieerde cd, dit blijkt dus niet zo te zijn. Zoals M@rio al zei is het niet toegestaan om je aan een "illegale" cd te helpen (op zich is de windows niet illegaal als je maar een licensie hebt, maar aangezien dit niet controleerbaar is voor ons ga ik ervan uit dat we je niet kunnen voorzien van een link naar een download).

Wat betreft het installeren:

Zorg dat in de bios, start van cd-rom aanstaat, cq je cd-rom speler primary start-up device is.
Stop de Windows cd (windows 2000 of XP) in je cd-rom speler en restart je computer.
De computer start nu of uit zichzelf op vanaf de cd of vraagt "druk op een toets om vanaf de cd-rom te starten, in het laatste geval druk je op een toets.

De windows installatie is nu gestart en nu dien je de stappen die windows je vraagt te nemen uit te voeren.

Het enige waar je nog even rekening mee moet houden is dat je (althans dat begrijp ik uit je post) alle partities moet verwijderen en er vervolgens weer 1 nieuwe aan moet maken waar je windows op wil installeren. Dit betekent dat je voor je gaat installeren ALLE belangrijke gegevens van ALLE schijven moet opslaan op bv een cd'tje. ALLE data op je computer zal verloren gaan met het verwijderen van partities !

De rest van de installatie wijst zichzelf eigenlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan