• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulpvraag Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zwollenoord

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2002
Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie om te kijken of ik het wat makkelijker kan maken voor mij zelf.
Ik heb een fictief voorbeeld bijgesloten

Maandelijks krijg ik een lijst met ongveer 1500 regels. Die regels bestaan in dit voorbeeld uit fruit. De ene fruitsoort komt 1 malig voor en andere weer 50 keer. Achter deze regels staat een fictief bedrag. Nu wil ik graag iets inbouwen waardoor ik kan zien wat het totaalbedrag is , van in dit voorbeeld, de afzonderlijke fruitsoorten. Nu kan ik na iedere fruitsoort een regel invoegen met daarin het totaal maar dan ben ik wel even bezig met 1500 regels.

Weten jullie een formule/ oplossing die ik maandelijks kan gebruiken?

Alvast dankBekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Of het is het verkeerde bestand of de vraag hoort niet bij dit bestand,
maar één van de 2 klopt niet.

Kijk eens op tabblad "Gegevens' naar de functie "Subtotaal". Daarin zit ook een optie om subtotalen te verwijderen, wat handig is voordat je nieuwe gegevens krijgt.
Of probeer eens een draaitabel.

Misschien is de vraag stelling dan niet helemaal duidelijk. Ik zal het dan nog een keer proberen.
Ik ontvang maandelijks een lijst met 1500 regels. Deze regels bevatten allemaal ( in dit voorbeeld) fruitsoorten. Achter deze fruitsoorten staan vervolgens ook weel verschillende bedragen.
Ik zou deze lijst graag willen inkorten tot het aantal regels ( wat in dit voorbeeld dan gelijk is aan het aantal fruitsoorten) Dus zijn er 10 fruitsoorten die totaal 1500 regels vormen met verschillende bedragen, dan wil ik dat alle afzonderlijke fruitsoorten bij elkaar worden opgesteld. Dan krijg ik een overzicht van 10 regels met het totaal bedrag.
Het lastige is dat er maandelijks verschillen in zitten. Zo kan de lijst met regels 1700 zijn of kunnen er meer fruitsoorten zijn. Doel is dus om een overzicht in Excel te krijgen die de lijst met fruitsoorten inkorten tot het aantal daadwerkelijke fruitsoorten incl het totaal bedrag. Komen er dus 30 aardbeien, 50 bananen en 134 appels voor in een lijst van 1500 met daarachter verschillende bedragen dan wil ik graag een overzicht:
Aardbeien- subtotaal ( som van de bedragen die achter de 30 regels aanbreien staan
Bananen - subtotaal ( som van de bedragen die achter de 50 regels bananen staan
Appels - subtotaal ( som van de bedragen die achter de 134 regels Appels staan

Ik hoop dat ik het zo een beetje verduidelijkt heb ;-)

Zoals door MarcelBeug al aangegeven maak gebruik van een draaitabel. Of plaats een representatief bestandje.

't zal wel aan mij liggen maar in dat voorbeeldbestand zie ik niet het verband met uw vraag.

Bijlagen

• fruittabel.png
    fruittabel.png
    16,9 KB · Weergaven: 52
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan