• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink openen in een tekstbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Ik heb een aantal hyperlinks in een cel staan. Ook heb ik een formulier met textboxen en deze verwijzen naar een cel met een hyperlink erin. Maar wanneer ik dit formulier nou open dan staat er gewoon de tekst waar hij naar verwijst, het is juist de bedoeling dat ik deze kan openen. Ik gebruik de volgende code, die heb ik uit een ander topic gehaald. Maar bij mij geeft ie een foutmelding:
Code:
idgegevens.gegfoto.Text = Range("aa" & x).Offset(1, 0) = "=HYPERLINK(""" & gegfoto.Text& """)"

Heeft iemand misschien enig idee? Ik heb al heel wat sites afgezocht en de hulpfiles bieden ook geen uitkomst.

Ik kijk uit naar jullie reacties:thumb:

Hoi toverkamp,

Als ik je goed begrijp dan wil je in een textbox een hyperlink plaatsen, en als je dan op deze hyperlink klikt het naar het adres van deze hyperlink gaat.

Dit zal met een gewone textbox niet gaan, je zal bijvoorbeeld een RichTextBox moeten gebruiken (Bij mij kan ik geen RichTextBox in Excel plaatsen, maar dat kan ook aan mijn computer liggen).

Suc6

Hoi toverkamp,

Als ik je goed begrijp dan wil je in een textbox een hyperlink plaatsen, en als je dan op deze hyperlink klikt het naar het adres van deze hyperlink gaat.

Dit zal met een gewone textbox niet gaan, je zal bijvoorbeeld een RichTextBox moeten gebruiken (Bij mij kan ik geen RichTextBox in Excel plaatsen, maar dat kan ook aan mijn computer liggen).

Suc6

Ja dat klopt, ik zoek bijvoorbeeld naar een aantal gegevens en daar behoord dan ook een plaatje bij die op de harde schijf staat. Ik zou dan op die link willen klikken en dan moet ie dat plaatje openen.

Ik heb even gezocht maar ik kan volgens mij ook geen RichTextBox in excel plaatsen. Is er misschien nog een andere mogelijkheid om toch een plaatje in een formulier te openen?

Hoi toverkamp,

Kun je niet iets doen met het click_event van de textbox, of bijvoorbeeld een label gebruiken.

Misschien is het een idee, om hier een voorbeeldje te plaatsen.

Hierbij een deel van het bestand. De uitleg staat in het bestand, wat precies de bedoeling is. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Alvast bedankt voor de moeite:thumb:

Bijlagen

Hoi toverkamp,

Ik heb de vrijheid genomen om je programmatje een beetje aan te passen.

Ik heb het volgende gedaan.

1 > In gegFoto.text laat ik de bestandsnaam zetten die van je hyperlink is. Dit wordt gedaan via FileSystemObject
2 > In gegfoto.tag zet ik de volledige bestandsnaam + Path

3 > Ik heb je textbox aangepast zodat het op een Hyperlink lijkt (onderstreept + blauwe kleur)
4 > Ik heb aan je movemove van gegfoto code toegevoegd(gevonden op internet) zodat de mousepointer een Hand wordt.

5 > Ik heb een userform toegevoeg voor het laten zien van de foto

:cool:

Edit: P.S. voor de netheid moet je eventjes de code:
Code:
Private Sub gegfoto_MouseMove(ByVal Button As Integer, ByVal Shift As Integer, ByVal X As Single, ByVal Y As Single)
        Dim hCur As Long

hCur = LoadCursor(0, IDC_HAND)
        If (hCur > 0) Then
            SetCursor hCur
        End If
End Sub

vervangen door:

Code:
Private Sub gegfoto_MouseMove(ByVal Button As Integer, ByVal Shift As Integer, ByVal X As Single, ByVal Y As Single)
    If gegfoto.Text <> "" Then
        Dim hCur As Long

hCur = LoadCursor(0, IDC_HAND)
        If (hCur > 0) Then
            SetCursor hCur
        End If
    End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Arno helemaal super wat je hebt gedaan!! Hier was ik naar op zoek!
Maar nog 1 probleempje, want ik krijg namelijk een foutmelding (zie bijlage). Wat moet ik hiermee doen?

Bijlagen

• foutmelding foto.JPG
    foutmelding foto.JPG
    35,4 KB · Weergaven: 59
Hoi toverkamp,

Ik snap niet waarom hij het niet helemaal doet.

Dit gedeelte zorgt ervoor dat je cursor veranderd in een Hand-icoon.
Ik neem aan dat de module Declaraties er nog wel bij staat. Die is namelijk wel nodig.

Welke versie van windows en welke versie van office werk je mee?

Hoi spiderman,

ik had de code gekopieert naar mijn oorspronkelijke bestand, maar had niet gezien dat je de module Declaraties had toegevoegd:o Hij werkt nu perfect!

Egt super bedankt!!!

Spiderman... ik ben er nog even verder mee bezig geweest. Ik heb geprobeerd meerdere foto's toe te voegen. Dus ook in kolom AB staat nu een foto.
Ik heb van de textbox een listbox gemaakt en de code als volgt gemaakt:
Code:
hLink = FSO.GetFileName(.Range("aa" & idnumber.Row)) ' Alleen de bestandsnaam zonder path
        hLink = FSO.GetFileName(.Range("ab" & idnumber.Row)) ' Alleen de bestandsnaam zonder path
        idgegevens.gegfoto.Value = hLink
        idgegevens.gegfoto.Tag = .Range("aa" & idnumber.Row)
        idgegevens.gegfoto.Tag = .Range("ab" & idnumber.Row)
Maar nu zie ik geen tekst meer staan van afbeelding 1 ofzo. Maar een leeg wit scherm, en als ik erop klikt komt wel een foto tevoorschijn maar dan van range AB.

Hoi toverkamp,

Wat je probeert te doen werkt niet.

idgegevens.gegfoto.Tag = .Range("aa" & idnumber.Row)
idgegevens.gegfoto.Tag = .Range("ab" & idnumber.Row)

Je kunt nooit 2 tags maken op 1 object.

Ik ben weer zo vrij geweest om je bestandje aan te passen.
Wat ik heb gedaan is. Ik heb 2 listboxen aangemaakt. 1 zichtbaar, de ander onzichtbaar.
In de zichtbare komt alle de bestandsnaam te staan, in de andere het volle path.

Als je nu in de zichtbare klikt, dan wordt zeg maar de ontzichtbare gebruikt als tag.

Suc6

Bijlagen

Hoi toverkamp,

Wat je probeert te doen werkt niet.

Je kunt nooit 2 tags maken op 1 object.

Ik ben weer zo vrij geweest om je bestandje aan te passen.
Wat ik heb gedaan is. Ik heb 2 listboxen aangemaakt. 1 zichtbaar, de ander onzichtbaar.
In de zichtbare komt alle de bestandsnaam te staan, in de andere het volle path.

Als je nu in de zichtbare klikt, dan wordt zeg maar de ontzichtbare gebruikt als tag.

Suc6

Arno, prachtig het werkt mooi! Maar ik snap niet hoe je die ene listbox onzichtbaar maakt? En als ik nu bijvoorbeeld 3 foto's wil toevoegen, moet ik denk ik ook nog een onzichtbare listbox erbij maken? en de volgende code toevoegen:
Code:
        hLink3 = FSO.GetFileName(.Range("ac" & idnumber.Row)) ' Alleen de bestandsnaam zonder path
        If hLink3 <> "" Then
            idgegevens.lstgegfoto.AddItem (hLink3)
            idgegevens.lstgegfoto_onzichtbaar.AddItem .Range("ac" & idnumber.Row)
        End If

:thumb: :thumb: :thumb:

Hoi toverkamp,

Bij de eigenschappen van een object (in dit geval een listbox) kun je de eigenschap visible instellen op TRUE of FALSE. TRUE is zichtbaar :rolleyes:

Nee je hoeft geen 2de listbox aan te maken, het enige wat je moet doen is :
Code:
  hLink3 = FSO.GetFileName(.Range("ac" & idnumber.Row)) ' Alleen de bestandsnaam zonder path
        If hLink3 <> "" Then
            idgegevens.lstgegfoto.AddItem (hLink3)
            idgegevens.lstgegfoto_onzichtbaar.AddItem .Range("ac" & idnumber.Row)
        End If

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan