• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlink toevoegen in Power Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedenavond,

Jarenlang heb ik de wens gehad om een excelbestand te maken met daarin een overzicht van alle bestanden die op de C-schijf staan, in een bepaalde map met daarin alle eventuele submappen.
Dit lukte me nooit echt goed, alleen maar met heel veel kopieer- en plakwerk.

Nu heb ik sinds kort Power Query ontdekt en daarmee ben ik wat gaan "knutselen" en uiteindelijk is het me gelukt om een excelbestand te maken met daarin alle namen van de excelbestanden op de C-schijf.
Dit is een hele lange lijst want in de loop der jaren heb ik veel bestanden verzameld die ik als voorbeeld gebruik.

Van deze grote lijst heb ik nu een aantal regels staan in het bijgesloten bestandje.
Ik ben superblij met wat ik nu heb, maar ik heb nog een wens. Maar hier kom ik zelf niet uit, ook niet na heel veel zoeken op internet.

Wat ik nu heel graag zou willen is het volgende:
is het mogelijk om in de kolom A of kolom D aan elke bestandsnaam een hyperlink toe te voegen? Dit al in het beginstadium via Power Query?
De reden waarom ik dit wil is dat ik dan bij het aanklikken van een cel in kolom A of in kolom D meteen het betreffende bestand kan openen.

Zijn hier oplossingen voor? Ik ben superbenieuwd.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Groeten,
Eric

Bijlagen

Of dat in PowerQuery kan weet ik niet.
Je kan wel dit achter het werkblad zetten:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim tbl As ListObject
    Set tbl = Sheets("Excelbes").ListObjects("Excelbes")

If Target.Address = Range("A1:D" & tbl.Range.Rows.Count).Address Then
        Application.ScreenUpdating = False
        Range("E1").Value = "Linkje"
        Range("E2").Formula = "=HYPERLINK(" & Cells(2, 4).Address(0, 0) & "&" & Cells(2, 1).Address(0, 0) & "," & Cells(2, 1).Address(0, 0) & ")"
        Range("E2:E" & tbl.Range.Rows.Count).FillDown
        Columns.AutoFit
        Application.ScreenUpdating = True
    End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Edmoor en VenA,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

@Edmoor
Ik heb net je code toegevoegd aan mijn bestand en het werkt perfect! Je bent een held!

@VenA
Ook uw oplossing ga ik bekijken, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Nogmaals bedankt beiden.

Hier heb ik jaren op gewacht...

Groeten,
Eric

Oftewel, voeg gewoon een kolom toe aan het einde van je Powerquery resultaat tabel met de HYPERLINK functie. Geen vba nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan