• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hyperlink waarde laten doorgeven of celwaarde doorgeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marelli7

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2020
Beetje lastig geformuleerde titel, maar wat ik zoek is het volgende:

het principe is een lijst als volgt:
1 Boter
2 Kaas
3 Eieren

Als ik Boter wil dan moet er een 1 in cel D3 komen (Kaas geeft 2 en Eieren een 3 in D3)
Ik heb nu een hyperlink die naar cel D3 springt, maar hoe kan ik de celwaarde (dus 1, 2 of 3) van de aangeklikte cel in D3 krijgen?

hyperlink lijkt me niet de juiste methode, tenzij er een formule in de celverwijzing kan

Belangrijk VBA, Macro's mogen niet! ik moet een .xlsx blijven houden.

Bijlagen

Waarom laat je ze niet in D1, 1 intypen, om boter te kiezen.
In plaats van A2 aanklikken en dan de waarde 1 in D2 krijgen.

Waarom laat je ze niet in D1, 1 intypen, om boter te kiezen.
In plaats van A2 aanklikken en dan de waarde 1 in D2 krijgen.

Helaas, dat kan ik de gebruiker niet aandoen! Het is een lijst met iets van 170 categorieën onderelkaar. Met één klik moet de selectie gemaakt worden en die waarde wordt overgenomen op een ander tabblad, waar in deels vooringevuld formulier klaar staat

Kun je wat met gegevensvalidatie?

Nee, ik wilde keuzelijsten juist voorkomen, omdat ik dat al werkend heb. Klikken op een lijstje werkt iets beter dan een menu van 170 artikelen door te scrollen

Overigens ziet zo'n keuzelijst er op een Mac anders uit dan op een Windows machine. De fontgrootte is een probleem: bewerkt op een Mac geeft abnormaal grote regelafstanden in de keuzelijst )=geen probleem) maar bewerkt op Windows geeft overlappende regels op de mac. Hier moet ik ook nog eens een oplossing voor vinden in de kelders van Office365. Nieuw draadje, denk ik

Gebruik de rechtermuisknop met de 'Pick_from_dropdownlist'-optie

Bijlagen

Ahh...rechtsklikken op die cel en dan selecteren. Dat lijkt me een uiterst gebruikersonvriendelijke optie.
Met een gewone keuzelijst kan de gebruiker nu al een keuze aanklikken. De keuzelijst zet de n-de aangeklikte regel nu al als 'n' in een gedefinieerde cel. Werkt prima en is macro-loos.

Begrijp overigens niet hoe dit voorbeeld zou moeten werken om mijn vraag op te lossen. Waar moet de gebruiker dan klikken om de waarde van die aangeklikte cel te overbrengen naar een andere cel?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan