Hyperlinks in PDF

Status
Niet open voor verdere reacties.

lildevil23

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2009
Hallo.

Ik maak een clubblad voor onze vereniging, ik doe dit in wordt.
Later zet ik het om in PFD zodat het niet bewerkbaar is.

Ik heb in Word hyperlinks geplaats (als je op het kopje wedstrijden klikt
gaat hij naar de pagina met wedstrijden), in word werkt dit.
Maar zo gauw ik het heb omgezet naar een PDF werken deze hyperlinks
niet meer. Weet iemand hoe ik kan zorgen dat deze welk werken?

Groetjes Cindy

Hoe maak je de pdf's vanuit Word? Met een vituele pdf printer? Met Adobe Acrobat?

Ik vermoed namelijk dat het te maken heeft met het programma dat je gebruikt om er pdf van te maken. Het programma waarmee je Word omzet naar pdf moet de links in Word uiteraard wel als zodanig herkennen en omzetten naar links in pdf.

Overigens zijn ook pdf files voor een groot deel te wijzigen, bijvoorbeeld met Adobe Acrobat waarin je met de 'touchup text' tool. Let wel; dit kan met Adobe Acrobat volledig, niet met Acrobat Reader.

Met Adobe Acrobat kan je ook in de pdf zelf (hyper)links maken van (stukken) tekst.

Dat snap ik, maar ik vind pdf ook mooier.
Welke software zou ik dan kunnen gebruiken, die ze wel erkent...?

Met Adobe Acrobat 8 Professional werk het in ieder geval. Dat is helaas geen freeware...

Zie bijgaand voorbeeld. Link gemaakt in Word; geprint met Adobe PDF printer.

Bijlagen

Met PDFcreator (en dat is wel freeware!) werkt het bij mij ook. Zie bijgaand test1.pdf. Deze heb ik met PDF Creator gemaakt, en daar werkt bij mij althans de link in de pdf ook.

Zie http://www.pdfforge.org/ voor PDFCreator. Deze installeert een virtuele PDF printer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het geprobeerd, de hyperlinks naar sites werken wel
maaar de interne links werken nog steeds niet...

Tsja...

Wellicht zijn er simpelere oplossingen dan deze maar die weet ik niet. Wat ook werkt is om het via 'OpenOffice' te doen. ( http://nl.openoffice.org/ ). Dit is een gratis office pakket met daarin standaard de optie naar PDF te exporteren. Wellicht heb je er al eerder van gehoord.

Openoffice Writer kan ook Word bestanden openen. (zeker Word 2003; met 2007 schijnen er nog relatief veel conversiefouten te zijn bij openen).

Ik heb het zojuist even geprobeerd met een simpel Word bestandje (gemaakt met office 2003) geprobeerd met een link op pagina 1 naar pagina 2. Deze geopend in OpenOffice Writer en zonder wijzigingen als PDF opgeslagen vanuit OpenOffice. En dan werkt de interne link wel... Zie bijgaand (het .odt bestand is het bestand in OpenOffice formaat).

Het werkt dus wel op deze manier, echter het kan zijn dat bij ingewikkelde lay-out in Word, bij het openen in OpenOffice Writer de lay-out vanuit het Word bestand niet 100% juist ingelezen wordt en je dat eerst weer moet corrigeren.

Andere optie is natuurlijk het clubblad niet in Word, maar meteen met OpenOffice te maken. Dat is sowieso ook Freeware en, met een beetje oefening en zoeken, niet eens zo'n slechte tekstverwerker met op veel punten dezelfde mogelijkheden als in Word.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zag dat de vraag nog niet op opgelost staat, vandaar deze reactie.
Al weer een tijdje werk ik zelf met een PDF995 programmaatje om Pdf met hyperlinks te maken. Kijk op: http://www.pdf995.com/
Het programmaatje is niet gratis, maar kost niet veel.
De installatie vergt enige inspanning. Mocht dit problemen opleveren, dan wil ik eventueel wel helpen.
Esko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan