• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hyperlinks veranderen, waardoor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anne2000

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2018
Ik heb een exceldocument gemaakt. Daarin staan hyperlinks die verwijzen naar een mapje mp'3. zowel het document als de mp3 staan in zelfde map. Dat werkt goed tot ineens...

Alles staat op een D gedeelte. Maar soms ineens werken alle hyperlinks niet meer dan zegt hij iets met roaming op de c schijf.
Ik heb niets weggegooid, niets verplaatst, niets een andere naam gegeven.

Het kan zijn dat ik de laptop dicht heb geklapt zonder af te sluiten. Maar dan nog is dat al eerder opgeslagen.

Waarom kan de hyperlink ineens zijn weg niet meer vinden naar die mp'3. en in eerste instalatie wel, wat gebeurd er, wat doe ik verkeerd?

Ik wordt hier wanhopig van. Vooral omdat ik niet weet waarom dit steeds gebeurt. En heel veel ingestoken tijd verloren gaat.

Ik hoop dat jullie een idee hebben waarom dit gebeurt. En ook of ik dit kan herstellen zonder weer opnieuw te beginnen...

Zowel C als D zijn vaste delen van de interne harde schijf. (dus niet dat ik een andere poort gebruik waardoor het pad anders zou zijn).

Rob,

Ik begrijp niet wat je bedoeld. Welke informatie mis je?

Dit is de melding die ik krijg:

File:///C:\Users\naam\AppData\Roaming\Microsoft\lessen2017\MP3\titellied - nr.mp3-Click once to follow. Click and hold to select this cell.
File:///D:\Beginnerslessen2018\MP3\titellied en de rest zelfde als hierboven Dit is wat er zou moeten staat als ik de hyperlink herstel.

In die map beginnerslessen 2018 staan zowel de sheet met hyperlinken als een map met MP3 nrs waar de linken in de sheet naar verwijzen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Rob vraagt om een voorbeeldbestand zoals omschreven in de link die hij geeft.

Welke informatie mis je?
Als je de link uit post #2 volgt of gevolgd had zie je staan:
Illustreer uw vraag met een voorbeeldbestand

Plaats ook een voorbeeld bestand in de vraag, dat helpt met het zoeken naar een oplossing.

PHP:
File:///D:\:\Beginnerslesse

Volgens mij staat er een :\ teveel? Wat mij betreft weghalen !

Greetz/Excelbat

Die :\ Stond er inderdaad teveel heb ik weggehaald. Dank je wel voor je opmerkzaamheid.

Laatst bewerkt:
Volgens Excelbat moet er staan File:///D:\Beginnerslessen2018\MP3\titellied en geen:
File:///D:\:\Beginnerslessen2018\MP3\titellied

Ik zet de hyperlinks onder elkaar in een kolom. En ze verwijzen naar een muzieknr in een mapje in dezelfde map als het excelbestand. En het werkt ook tot het ineens niet meer werkt en ik blijkbaar iets doe....

Daarom is een voorbeeldbestand ook zo belangrijk. Anders weet je niet wat de opbouw en achtergrond is.

Rechtsonder de editor heb je Ga geavanceerd. Boven die editor staat een paperclip. Daarmee kun je bestanden/bijlagen uploaden en bijvoegen. Fluitje van een cent.

Laatst bewerkt:
print screen les.jpgmap.jpg

Dank je wel voor je uitleg Senso.

De ene foto is een excell bestand met de hyperlinks onder kolom J
De andere foto laat zien hoe ik de map met MP3 heb opgeslagen en de sheet van excell in dezelfde plek.

Wat mij nu opvalt is dat het onderste bestand veel groter is dan de bovenste twee, dat zou niet zo moeten zijn. De twee daarboven zijn hetzelfde plus extra in een ander tabblad toegevoegd. Bij het onderste bestand werken de hyperlinks nog wel goed. Er is dus iets weggevallen?

Laatst bewerkt:
Een voorbeeldbestand is vaak een 'uitgekleed' origineel.
Plaats ook een voorbeeld bestand in de vraag, dat helpt met het zoeken naar een oplossing.
Plaats zo'n voorbeeld niet op een andere (upload)site. Daar wordt het namelijk na verloop van tijd verwijderd.
Dan is het voor toekomstige bezoekers niet meer mogelijk de ontwikkeling van uw vraag te volgen.

Beperk de inhoud van het bestand tot de vraag die u heeft.
Zet in het bestand een beperkt aantal, gevarieerde voorbeeldgegevens.

Verwijder alle privacy-gevoelige en bedrijfsgevoelige gegevens uit uw voorbeeldbestand.

Voorkom dat door het openen van het bestand wijzigingen worden aangebracht op het systeem van de helper.

Verwijder alle verbindingen (Links/Connecties) naar bestanden die voor helpers niet beschikbaar zijn.

Plaats alleen een bestand zonder beveiligingen/wachtwoorden.

Waar het hier om gaat dus niet verwijderen.
Uploaden zoals staat aangeven.

Ik weet het verder niet, want ik ben geen Excel expert. Kijk eens onder de Officeknop > Opties voor Excel > Opslaan > Standaardbestandslocatie Daar zou dan bij jouw D:\ moeten staan. Noteer voor wijziging eerst wat er staat.

Je kunt de Hyperlinkbasis ook vastleggen onder > Officeknop > Voorbereiden > Eigenschappen > Linksboven Eigenschappen van document (zwarte pijltje) > Geavanceerde Eigenschappen > Tabblad Samenvatting > Hyperlinkbasis en voer daar het pad in

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het meest geholpen bent door de hyperlinks niet met Invoegen, Hyperlink te maken maar door gebruik te maken van de HYPERLINK functie. Je zet dan de letterlijke tekst van de hyperlink in een cel (die verandert Excel dan niet) en wijst met de HYPERLINK functie naar die cel. ALs je het slim inricht kan je ergens een instelcel opnemen met het basis pad zodat je met de wijziging van 1 cel alle hyperlinks in 1 klap laat verwijzen naar een ander pad. ZIe bijlage.

Bijlagen

Jan Karel,

Wat ik nu doe is rechtermuisknop, hyperlink, dan naar de locatie en daar op klikken.

Senso, jouw antwoord begrijp ik niet.

Ik kreeg de tip dat er een inloopspreekuur is bij HCC in Apeldoorn. Ik wil daar heen gaan om te kijken of zij het weten, denk dat ik het makkelijker vind als iemand het voordoet. Als ze erachter komen....

Dat is maandag ik hoop dat het gaat lukken, zou zo fijn zijn als ik weet waar het aan ligt!

Dank jullie wel voor de hulp.

Anne, dat doe je nu, maar ik denk dat je er goed aan doet mijn methode eens te bekijken!

Beste Jan Karel,
Ik begrijp dat voorbeeld niet.
In B staat de formule =HYPERLINK("file://"&PadVanLinks&A4;A4) De link in B4 verwijst echter naar file://C\users\... Maar ik kan daar niets aan veranderen!
Dus als ik in A5 een nieuwe maak vb test.docx
Hoe handel ik dan in B5 als ik die link wil verwijzen naar b:\test.docx ?

Edit:
Ik begrijp het nu. Kolom B verwijst naar een vast pad zoals ingesteld is op B1.
Als ik bijvoorbeeld zelf een hyperlink maak met:
=HYPERLINK("B:\test.docx")
kan ik die dan ook een andere naam meegeven?

edit:
Dat kan. Helaas stond het helemaal verkeerd op de pagina's van Microsoft. Daar stond alleen met een komma en moet zijn ;
het moet dan zijn =HYPERLINK("B:\test.docx";"test") En geen komma!

Laatst bewerkt:
Ik neem jullie antwoorden mee maandag en hoop dat er iemand is die mij daarmee verder kan helpen.

Het tweede argument van de hyperlink functie is datgene wat je in de cel te zien krijgt.

Maar waarom staat in die voorbeelden op MS-pagina's een komma en dan werkt het niet?

Dat zal bestemd zijn voor een Engelstalige versie.
Ik mag aannemen dat je zelf weet welk scheidingsteken je normaal gebruikt.

Ps.
Zie ook onderaan de pagina van MS.
Opmerking: Disclaimer voor automatische vertaling: Dit artikel is vertaald door een computersysteem zonder menselijke tussenkomst. Microsoft biedt deze automatische vertalingen aan om niet-Engels sprekende gebruikers te helpen de inhoud over producten, services en technologieën van Microsoft te raadplegen. Omdat het artikel automatisch is vertaald, bevat het mogelijk fouten in grammatica, woordenschat en syntaxis.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan