I.D.E. HDD Master wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk nl

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Beste mensen,

Bovenstaande onderwerp is mijn initi�le probleem. Er wordt geen I.D.E. HDD Master herkend.
Ik heb ook andere topics gelezen met dit probleem. Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar daar heb ik nog geen oplossing in gevonden.

Het verhaal is als volgt:
Ik heb, om mijn pc grondig van stof te ontdoen, ook het moederbord verwijderd. Daarvoor heb ik een flink aantal kabeltjes verwijderd en ik heb daarbij goed opgelet waar deze hoorden. Ondanks dat ik geconcentreerd bezig was, twijfelde ik toch over de rode kabel die van het moederbord naar de hardeschijf loopt. Bij het opnieuw opstarten van mijn pc, kreeg ik de melding "Er wordt geen I.D.E. HDD Master herkend. Druk op F1 om verder te gaan." De rode kabel was toen in de SATA4 ingang van het moederbord ingeplugd. Op andere topics met betrekking tot dit onderwerp heb ik een tweetal oplossingen zien staan.
1: Plug de kabel in de juiste ingang.
2: Zorg ervoor dat de boel in BIOS wordt herkend. Je wordt daar automatisch naar toegestuurd, wanneer je op F1 drukt.

Ik heb alle vier de ingangen geprobeerd:
SATA4: Alles werkte naar behoren, maar ik kreeg de melding tijdens het opstarten.
SATA3: Alles werkte naar behoren, maar ik kreeg de melding tijdens het opstarten.
SATA2: Alles werkte naar behoren, maar ik kreeg de melding tijdens het opstarten.
SATA1: Ik kreeg de melding niet meer, maar na het opstarten sloot de pc vrijwel direct volledig af.

Oplossing 2 lukte ook niet, omdat ik daar niet automatisch naar toe wordt gestuurd. Ik ben daar ook niet verder mee aan de slag gegaan, om de simpele reden dat de pc volledig afsloot bij de ogenschijnlijk juiste ingang SATA1. Dat kan nooit goed zijn. Ik heb onvoldoende verstand van pc's om zomaar te gaan uitproberen, dus vandaar mijn vraag hier op het helpmij forum. :)

Ik schrijf dit verhaal overigens vanaf de betreffende pc, met de rode kabel ingeplugd in SATA3. De pc werkt dus wel gewoon, behalve de betreffende melding tijdens het opstarten en hij lijkt wat trager. Heeft u als lezer hier wellicht een oplossing voor?

Ter informatie heb ik hieronder een aantal specs van mijn pc staan, verkregen met behulp van Everest Home Edition.

Met vriendelijke groet,

Luuk

Computer:
- Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista Home Edition
- OS Service Pack: Service Pack 2
- DirectX: 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moederbord:
- CPU Type: DualCore Intel Pentium D, 3000 MHz
- Moederbordnaam: Onbekend
- Moederbord Chipset: Onbekend
- Systeemgeheugen: 2048 MB
- BIOS Type: AMI (11/30/06)
- Communicatiepoort: Communicatiepoort (COM1)
- Communicatiepoort: ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
- Video kaart: Radeon X1600/X1650 Series (256 MB)
- Video kaart: Radeon X1600/X1650 Series (256 MB)
- Monitor: Algemeen PnP-beeldscherm [NoDB] (0)

Multimedia:
- Geluidskaart: Apparaat voor digitale uitvoer
- Geluidskaart: Luidsprekers (High Definition A

Opslag:
- IDE apparaat: Intel(R) ICH7 Family Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
- IDE apparaat: Intel(R) N10/ICH7 Family Serial ATA Storage Controller - 27C0
- SCSI/RAID apparaat: Microsoft iSCSI-initiator
- Diskettestation: Diskettestation
- Harde schijf: Generic USB SD Reader USB Device
- Harde schijf: Generic USB CF Reader USB Device
- Harde schijf: Generic USB SM Reader USB Device
- Harde schijf: Generic USB MS Reader USB Device
- Harde schijf: WDC WD2500KS-00MJB0 ATA Device
- Optische Station: HL-DT-ST DVDRAM GSA-H42N ATA Device
- SMART Status harde schijf: Onbekend

Netwerk:
- Netwerkkaart: AEP VPN Adapter
- Netwerkkaart: Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
- Netwerkkaart: Realtek 8185 Extensible-draadloos apparaat (192.168.1.72)- -

CPU-Eigenschappen:
- CPU Type: DualCore Intel Pentium D, 3000 MHz
- CPU Aanduiding: Presler
- Instructieset: x86, x86-64, MMX, SSE, SSE2, SSE3
- Origineel kloksnelheid: 3000 Mhz
- L1 Trace Cache: 12K Instructions
- L1 Data-cache: 16 KB
- L2 Cache: 2 MB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Multi CPU:
- Moederbord ID: INTEL
- CPU #0: Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz, 3000 Mhz
- CPU #1: Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz, 3000 Mhz

Zo'n rode (smalle) kabel is waarschijnlijk een sata kabel. Die vervoert de data/bitjes tussen de harde (sata) schijf en het moederbord. in principe kan die in alle 4 de sata-poorten op het moederbord aangesloten worden, maar sommige moederborden willen perse dat dat in de sata-1 gestoken moet worden. In het handboek van het moederbord/PC staat dat beschreven. Daarnaast heeft een harde schijf stroom nodig. Dat wordt ook door een smal kabeltje geleverd, maar die komt dan van de voeding af en heeft een wat bredere stekker dan die voor de data. Belangrijk is om die kabeltjes allemaal goed aan te drukken. Ze kunnen er maar op 1 manier in vanwege een inkeping.

Dan moet vervolgens in de BIOS verteld worden dat de harde schijven van het type SATA zijn. Normaal gesproken zou dat nog goed moeten staan, maar wie weet heeft u wel, zonder het te beseffen, een reset van de BIOS gegeven.
De BIOS kan bekeken worden door bij het starten van de PC op een bepaalde toets te drukken. Dat is meestal de DEL-toets of de F2-toets. Ook dat staat in het handboek. Ook in het handboek kunt u terugvinden hoe een HD op SATA gezet moet worden in de bios.

Kortom, veel hangt af van of u het handboek heeft.

Bedankt voor uw reactie. Zeer duidelijk uiteengezet.

Reactie op uw antwoord:
Uit deductie valt op te maken dat mijn moederbord liever heeft dat de rode kabel in de SATA1 poort gaat.
Ik spreek over deductie, vanwege het feit dat ik niet beschik over een handboek, wat overigens geen belemmering vormt - googlen is ook een optie -. De bekabeling naar van de hardeschijf naar de voeding is er niet af geweest en zit ook goed vast. Ik kon ook gewoon gebruik maken van alles op de hardeschijf.

Rest mij te kijken of een en ander op de juiste wijze is aangemeld in BIOS. Dit wil ik wel doen, maar dat gaat voorlopig niet lukken. Een ander symptoom dat ik in mijn vorige post beschreef, is erger geworden. De pc sluit nu sowieso na het opstarten volledig af. Ik werk nu vanaf een laptop om de posts te kunnen lezen. Ik begin te vermoeden dat (los van het SATA versus BIOS-verhaal) er een andere oorzaak van mijn problemen is.

Ik weet dat een pc uit veiligheidsredenen zichzelf kan afsluiten wanneer onderdelen te heet kunnen worden. Aanleiding om mijn pc schoon te maken (wat hard nodig was), was de warmte en het geluid die de pc genereerde. Enkele ventilatoren (allen stammend uit 2007) maken veel geluid en de pc heeft een geschiedenis van flink heet te worden en dus ook trager te werken.

Ik heb wel eens een sensorcheck met Everest gedaan. Daar kwam uit dat de temperatuur veel te hoog was, maar na een grote schoonmaak deze weer naar redelijk acceptabel daalde.

Voortgang:
1: Wellicht dat dit een subject-change is, wat op het forum misschien niet wenselijk is. Ik weet het niet.
2: Ik vraag mij af of via internet hier nog wel een oplossing voor is.

Groetjes,

Luuk

Toen u de ventilatoren schoon blies, heeft u toen de ventilator zelf tegen gehouden, zodat deze niet hard kan gaan draaien door het blazen?
Als de ventilator vrolijk mee kan draaien gaat ie namelijk stroom produceren en dat kan funest zijn voor het moederbord.

Ik heb de ventilatoren tijdens het schoonmaken totaal niet tegengehouden. Ik was me er niet van bewust dat deze dan stroom kunnen genereren. Goede tip. Alleen, in het verleden heb ik dit veel vaker gedaan, zelfs met de stofzuiger van buiten af, maar dit was nooit een probleem. Aannemend dat dit het probleem zou kunnen zijn, begrijp ik ook niet hoe het kan dat ik na het schoonmaken ook nog op mijn pc kon werken.

Hoe kan ik deduceren of er stroom is gegenereerd uit de ventilatoren? Welke van de vier ventilatoren gaat het om; voeding, processor, videokaart, of grote ventilator richting de buitenzijde van de pc?

Elke ventilator geldt dit voor.

De enige manier die ik weet om te controleren welk onderdeel kapot is is om onderdeel voor onderdeel in een nog goed werkende PC te plaatsen en kijken of ie het daar dan doet.
Als alle onderdelen het dan goed blijken te doen rest alleen het moederbord. Het moederbord is ook het meest gevoelig voor dit soort dingen.

Okee, dat klinkt logisch.

In dat geval ben ik mogelijk verder van huis dan ik dacht.
Het betekent voor mij dat ik er iemand naar ga laten kijken. Het blijkt dat wanneer ik dit zelf doe, ik eerder tegen vragen dan tegen oplossingen aanloop ;)

Een pc uit 2007 valt wellicht meteen nog wat te updaten, maar eerst het probleem verhelpen.

Dank voor uw aanwijzingen. Ik geef er de voorkeur aan om dit topic nog even open te laten staan, om ook open te staan voor andere inzichten.

Dank tot zover. :)

Dat gedoe met ventilatoren wordt schroomlijk overdreven, er kan een spanning worden opgewekt, (de stroom loopt alleen als het ook wordt afgenomen) het dynamo principe, maar het meeste gaat naar de voeding en het is een wisselspanning wat wel door de smoorspoelen wordt tegengehouden op het bord.

Overigens staat nergens welk merk en type pc het is, staat op een sticker als die niet is verwijderd, zet het hier eens neer.

Denk dat het opnieuw instellen van de bios het probleem kan worden opgelost.
Het systeem werkt toch? alleen een melding en het niet werken indien de schijf op sata 1 zit?

Laatst bewerkt:
Met u eens Lange Pier. We waren even afgeleid door de spannings-perikelen van ventilatoren, als 1 van de opties, maar natuurlijk eerst even kijken in de BIOS of daar de HD op IDE/PATA staan i.p.v. SATA. Veel oudere moederborden gaan standaard uit van PATA.

Goed, ik heb de kabel in SATA1, alle andere kabels zitten vast, ik heb de IDE HDD Master in BIOS als SATA geselecteerd.

De pc is zojuist opgestart en ik heb geen melding gehad dat de IDD niet wordt herkend.

Nu nog kijken of de pc ook aan blijft.

Eerder vandaag had ik bovenstaande stappen ook gevolgd, alleen na korte tijd viel de pc compleet uit.

En JA! Hij is uitgevallen. Binnen 1 minuut. Windows was volledig geladen...

Ingaande op de vraag van Lange Pier:
Het gaat om een ASUS P5GZ MX, nieuw gekocht bij MyCOM in maart 2007.

Ik zit nu wel een beetje vast.

Iemand die nog een idee / mogelijke oorzaak / oplossing weet voor dit probleem? :)

Met vriendelijke groet,

Luuk

Laatst bewerkt door een moderator:
Haal eens de videokaart eruit en hang de monitor aan de onboard video/d-sub, hetzelfde verhaal?

Okee, ik snap wat je bedoelt. Alleen moet ik even op zoek naar de betreffende blauwe kabel om de monitor aan te sluiten op de andere ingang. Ik heb destijds 5 jaar geleden zo'n kabel erbij gekregen, maar ik dacht inmiddels weggegeven omdat ik die nooit gebruikte. Ik kom er nog op terug zodra ik dit heb gedaan.

Klopt het dat het je bedoeling is om te deduceren of het probleem in de videokaart zit?

Anders koop ik morgen wel even een nieuwe. Kost maar een paar euro.

Idd, deduceren, ander videokaart kan natuurlijk ook maar die heeft iemand niet zomaar hebben liggen.

Zat mij af te vragen of de ventilator op de CPU wel draait of juist erg snel, dat zomaar uitvallen kan de videokaart zijn maar ook o.a. het niet goed zitten van het koelblok op de CPU, dan wordt die te warm en wordt de PC automatisch uitgeschakeld.

Ja zou goed kunnen. Ik heb geluisterd naar de verschillende ventilatoren. Die op de grafische kaart maakt de meeste herrie... Maar ook andere ventilatoren heb ik schoongemaakt. Door de jaren heen heb ik het meerdere keren gedaan en sommigen er ook afgehaald. Het zou heel goed kunnen dat die niet goed meer zitten.

Ik koop morgen als de winkels weer open zijn even zo'n kabel. Dan weet ik in ieder geval of dat het wel, of niet is. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten in het kader van voortgang.

Okee, ik heb de videokaart er uitgehaald, zoals Lange Pier mij als tip gaf.

De pc is een stukje trager nu en een en ander werkt wat anders, maar de pc is zeker nog niet gecrasht.
Ik werk er nu zo´n vijf minuutjes op en hij doet het nog.

Het lijkt erop dat het probleem in de videokaart zit, of is dit een aanname waar ik nog niet vanuit mag gaan?

Ik ben nu een dag verder en de pc is toch weer uitgevallen na tien minuutjes, zonder dat de videokaart was ingeplugd...

Heeft iemand een oplossing?

@Luuk nl ,

Ik heb een aantal berichten samengevoegd van je, als er nog niemand gereageerd heeft kun je hiervoor de knop bericht aanpassen gebruiken om nog informatie bij te voegen.

Blijft over, de voeding of de CPU die niet goed aansluit aan het koelblok.
Er waren geen bolstaande of lekkende elko's op het moederbord?

About reacties: geen probleem. :)

About Elko's: geen bijzonderheden gezien. Ook geen andere scheve dingen, niks doorgebrand, niets gelekt. Geen stekkers los... Morgenavond komt er iemand langs die er verstand van heeft. Ter informatie (hopelijk dan niet meer voor troubleshooting) laat ik hier weten wat de uitslag is. Samen met hem ga ik de voeding en alle andere stappen langs die noodzakelijk zijn.

Mijn dank tot zover is groot. Deze newbie heeft weer een en ander bijgeleerd hier. :)
========================================================================
Even een update: Ik heb daarnet te horen gekregen dat de cooling paste bij de cpu op en verdroogd is. Dat kan de oorzaak zijn van een oververhitte cpu (volgens BIOS 94 graden Celsius). Andere oorzaak zou een kapotte sensor zijn.

Alle ventilatoren draaien prima en volgens degene die vanavond langs kwam, was er ook niets geks te zien voor de rest. Voeding is ook goed.

Ik ga morgen weer even inkopen doen. Even koelpasta kopen, oude koelpasta eraf halen en nieuwe erop doen. Ik laat meteen wel even de ventilator die daar bovenop hoort controleren. Het is een kliksysteem op het moederbord en doordat die door de jaren heen een paar keer eraf is geweest, is dat kliksysteem niet optimaal meer.

Tot zover de update. Feedback, tips en suggesties vanuit dit forum zijn zeker welkom.
========================================================================
Nieuwe update:
Ik heb de koelpasta tussen de cpu en de cpu ventilator vervangen. Het verschil in temperatuur is duidelijk merkbaar.
In BIOS wordt de temperatuur weergegeven van de cpu. Met de oude laag was de temp tussen de 90 en 95 graden celsius. Met de nieuwe laag koelpasta is de temperatuur tussen de 45 en 55 graden celsius. Bovendien valt de pc niet meer uit.

Probleem opgelost :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan