i7 2600 koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

ar1990nold

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Hallo ieder1,

Ik heb een Intel DZ68DB moederbord met daarop een Intel 2600 processor geinstalleerd.
Als koeler heb ik een Scythe Samurai ZZ en een coolermaster casefan aan de kant van de heatpipes. Ik heb zalman koelpasta gebruikt.

Nu zie ik na het opstarten een processor temperatuur van rond de 60 graden.
Op het internet vind ik allemaal temperaturen dat rond de 30 graden normaal is.

Weet iemand misschien wat het probleem is? En daarbij graag ook de oplossing?
Het is allemaal gloed nieuw.

Alvast bedankt,

Arnold

Laatst bewerkt:
Mogelijk teveel koelpasta gebruikt. Een druppel van ongeveer een rijstkorrel is voldoende. Teveel gaat juist isolerend werken. Zit de heatsink (Koelblok) er wel vlak op?

Laatst bewerkt:
De koeler zit er goed op, ook aan de andere kant te zien dat de witte pennetjes er goed doorheen zitten.
Ik heb al koelpasta eraf gehaald en opnieuw nieuwe opgedaan, dat werkte helaas niet en werd de cpu heter. Daarna had ik wat meer gedaan en werd de cpu kouder maar alsnog rond de 60 graden. Ik overweeg om de spullen terug te sturen en een waterkoeling systeem aan te schaffen met standaard thermal compound.
Kan het ook zijn dat het moederbord de temperaturen verkeerd meet?

In ieder geval bedankt.

Het kan van alles zijn ook verkeerde metingen. Met welke software meet je? Niet aan het overklokken geweest?

Bedankt voor de snelle reactie.
In het bios zie ik de temperatuur staan.
Overklokken zou ik nooit aan beginnen.
Ik had eerst dual-core 1.6Ghz met 2Gb DDR2 en ga naar een quad-core 3.4Ghz met 16Gb DDR3 werkgeheugen.

Wel erg warm, als dat via het Bios al wordt weergegeven.:confused:

Dat cker.
En de behuizing is een Sharkoon T5 met een standaard front fan.
Dus er zitten 3 fans in.
Nog niks geinstalleerd en heb een sdd erin zitten wat dus ook niet teveel warmte afgeeft.

Voelt het in de kast zelf, bij de CPU, ook echt warme aan? Bios al een reset gegeven?

Al1 bij de heatpipes voelt het warm aan.
De bios nog g1 reset gegeven naar fabrieksinstellingen toe.
Misschien dat dat helpt.

Op fabrieksinstellingen loopt de temperatuur tot boven de 60 op.
En heb de pc daarna uitgezet.
Ik heb net een waterkoelsysteem besteld.
Misschien dat dat de temperatuur naar beneden brengt.
De Scythe samurai zz ga ik terugsturen en de Coolermaster Casefan breng ik ook terug.
De coolermaster casefan rammelde trouwens ook vanaf begin af aan maar draaide wel.

Even wat praktijkervaring. Ik heb toevallig dezelfde koeler + i7 2600K. Ik heb een klein beetje Arctic Silver 5 koelpasta gebruikt (inderdaad de grootte van een rijstkorrel). De temperatuur is hier bij normaal gebruik rond de 30 graden, onder stress rond de 50 graden. Ik vind het i.i.g. erg vreemd dat de temperatuur meteen al 60 graden is. De Samurai ZZ koeler is naar mijn mening gewoon een goede koeler.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan