i7-3820K met Intel DX79TO bord

Status
Niet open voor verdere reacties.

badboyd22

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2007
Berichten
30
Hey HelpMij,

Een tijdje geleden heb ik het idee grekegen dat ik toe was aan een nieuwe computer.
Daarom heb ik een lijstje gemaakt met spullen die ik erin wil stoppen, waaronder:
  • Processor: Intel i7-3820K
  • Moederbord: Intel DX79TO

Leuk en aardig, maar nu blijkt dus dat een 3820K niet werkt op de DX79TO (of de duurdere DX79SI) als er een BIOS revisie 0281 op staat.
Om de 3820K werkend te krijgen moet er een BIOS revisie op staan van 0430.

Gelukkig heb ik het moederbord nog niet aangeschaft, dus ik heb nog opties:
  1. Een DX79TO moederbord vinden met BIOS 0430. Maar hoe doe ik dat?
  2. Een gelijkwaardig moederbord vinden. Behalve de juiste socket, zou het moederbord 8 geheugen banken moeten hebben, quad channel, XMP. Het zou natuurlijk minimaal even goede prestatie moeten leveren als de DX79TO, maar mag niet veel duurder zijn. Ik dacht zelf aan ASUS P9X79 of ASRock X79 Extreme6. Maar eerlijk gezegt heb ik geen idee hoe "goed" deze borden zijn, en of ze niet hetzelfde BIOS-revisie-probleem hebben als de DX79TO. Kan iemand daar meer info over geven?

Als er meer info nodig is, post ik dat graag natuurlijk :)

Cheers,
Badboyd
 
Normaal gesproken wel, maar volgens mij hebben we hier een speciaal geval.
Ik heb niet heel veel verstand van moederborden en BIOS, dus mijn informatie kan verkeerd zijn. Maar hier is wat ik weet:

- Bios kan je updaten (1)vanuit windows en (2) met f7 flash.
- Optie 1 (vanuit windows) gaat natuurlijk niet lukken, aangezien de processor het niet doet. Dus kan ik ook geen windows erop zetten.
- Optie 2 (f7 flash) is voor mij wat vaag. Maar deze versie schijnt (op het DX79TO bord) ook een werkende processor nodig te hebben om te kunnen updaten. Wat dus wederom niet zou werken. De enige optie zou (om te updaten) zou dan zijn om een i7-39xxK processor aan te sluiten.

Die info heb ik hier vandaan:
http://communities.intel.com/thread/28254?start=0&tstart=0
http://www.overclock.net/t/1231790/...-not-compatible-with-i7-3820-must-update-bios

Bedankt vooe de tijd mukkel :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De processor zal wel werken.

Het is niet zo dat in de lijst een hogere bios versie staat dat dan de pc niet werkt..Hij wordt niet volledig ondersteund.
Tenminste bij meeste de meeste merken. Maar zoals ik je linkjes lees is dat bij intel dus anders... vaag.

Dan zul je voor de zekerheid bv een Asus of MSI of ander merk moeten nemen.
Of had je de Intel voor een specifieke reden uitgekozen?
 
als je het moederbord besteld dan kun je altijd nog vragen of zij de bios voor je kunnen flashen neem aan dat dat geen probleem zou moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
De processor zal wel werken.

Het is niet zo dat in de lijst een hogere bios versie staat dat dan de pc niet werkt..Hij wordt niet volledig ondersteund.
Tenminste bij meeste de meeste merken. Maar zoals ik je linkjes lees is dat bij intel dus anders... vaag.

Dan zul je voor de zekerheid bv een Asus of MSI of ander merk moeten nemen.
Of had je de Intel voor een specifieke reden uitgekozen?
Ik had dit Intel bord gekozen omdat:
- Het 8 geheugen banken ondersteund, met quad channel, XMP.
- Het 't goedkoopste moederbord was dat aan de bovenstaande eis voldoet (volgens mij)
- Ik weet dat het goed werkt voor wat ik er mee wil doen

Dus eigenlijk had ik mijn zinnen op dit bord gezet omdat ik wist dat het zou werken. Mits de processor dus zou kunnen werken.
Als alternatief dacht ik aan ASUS P9X79 of ASRock X79 Extreme6. Maar van deze borden weet ik niet zeker of ze goed werken en voldoen aan mijn eisen.
Daar zou ik graag meer info over hebben. (Helemaal geweldig als deze info relatief aan de DX79TO gegeven kan worden).
Hoe vind ik deze info? (Ik kon zo snel op tweakers en hardware.info geen benchmark vinden).

als je het moederbord besteld dan kun je altijd nog vragen of zij de bios voor je kunnen flashen neem aan dat dat geen probleem zou moeten zijn
Ik weet niet zeker of dit gaat lukken. Ik houd er rekening mee dat het niet gaat lukken.
 
Mobo's lijken op elkaar.
Maar ga je ook daadwerkelijk al de 8 banken gebruiken? (64GB geheugen?)
Dat is het enige verschil tov de "goedkopere"
 
Ik wilde 8 maal 2 GB plaatsen. (16 GB).
De belangrijkste reden is eigenlijk om maximale bandwidth te behalen door alle 8 banken te vullen (en dan quad channel hebben naturlijk).

Geheugen: Kingston KHX1600C9D3K4/8GX (2 maal)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook 4 keer 4GB op een moederbord met 4 banken kunnen draaien.

Quad channel houd alleen in dat er 4 banken tegelijkertijd aangesproken kunnen worden.
Je hoeft hiervoor ook geen "quad channel set" te halen, dat is pure marketing.
2 losse setjes 2*4GB werken precies hetzelfde als 4*4Gb.
Het verschil is alleen dat een set uit de zelfde batch komt.
In de praktijk zul je er niets van merken
 
Dat vraag ik me af.
Is 4 banken van 4 gb (alle slots gevuld) hetzelfde als 8 banken van 2gb (alle slots gevuld)?

Ik begreep dat indien een moedebord 8 slots heeft, en je vult er 4, dat je dan niet de maximale bandwidth haalt.
Maar dit gaat niet op als je een ander moederbord neemt met minder slots. Dan kun je met minder banken nog steeds alle slots vullen natuurlijk.

Ik ga trouwens niet voor "quad channel set" geheugen. Ik wilde graag dit merk en type geheugen.
Om met dit merk en type geheugen alle 8 slots te vullen had ik 2 keuzes:
- Een 32gb set van 8*4gb, maar dit is (voor mij) overdreven veel geheugen.
- Een combinatie van kleinere setjes. Elke set kleiner dan 32gb heeft ook minder banken. Daarom 2 setjes van 4. Setjes van 6 en 2 had ook prima geweest denk ik.

PS.
De toon in mijn berichtjes is wel heel serieus. :p
Dit is om het zo duidelijk mogelijk te houden.
 
Eigenlijk is de geheugenbandbreedte is bij een 4 slot mobo PER SLOT hoger als bij een 8slot mobo :)
Je hebt maar 4 geheugen "lanes", dus bij een 4slot mobo heeft elk slot de complete bandbreedte. (theoretische waarde)
Bij een 8slot mobo moet je deze delen.

X79_blockdiagram.jpg


Dus als 32GB overdreven is, kun je net zo goed de "goedkopere" 4slot moederborden pakken.
Enig voordeel van de 8slot mobo's is dat deze 64GB ondersteunen ipv de 32GB bij de 4 slot mobo's
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik dus de (even dure) ASRock X79 Extreme4 kunnen nemen.
Het geheugen zou ik dan kunnen vervangen.

i.p.v. Kingston KHX1600C9D3K4/8GX (2 maal)
nu
Kingston KHX1600C9D3K4/16GX (1 maal)

Dit is in princiepe hetzelfde geheugen, maar dan i.p.v. 2gb grootte banken, 4gb grootte banken.

Ik denk dat de winkel mij wel kan vertellen of de rest van de spullen ook passen op de ASRock X79 Extreme4.

Toch blijft er dan nog één vraag over:
Hoe weet ik zeker dat de processor en dit moederbord wel samen gaan?

Mukkel, heel erg bedankt voor alle info en hulp.
 
De Asrock ondersteund de 3820 vanaf bios versie 1.6.
Versie 1.6 is 9dec 2011 uitgebracht. Sinds toen zijn er meerdere versie uitgebracht. 1.8 is de meest recente.
Je mag er vanuit gaan dat er geen nieuwe mobo's verkocht worden met 1.6.

Mocht dit wel het geval zijn (wat ik niet verwacht) => terug naar de winkel en omruilen laten flashen.
IMO zijn ze verplicht een werkende configuratie te leveren.
 
Ik heb zojuist de GigaByte GA-X79-UD3 besteld.
Volgens mij vrijwel hetzelfde, maar volgens de zaak betere kwaliteit.

Hierbij is mijn probleem dus opgelost.
Niet omdat het DX79TO moederbord nu wel werkt met de i7-3820, maar omdat ik een ander moederbord neem.
(Hierbij ook gelijk een ander setje geheugen, omdat dit moederbord 4 slots heeft i.p.v. 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan