i7-860 gebruikt maar 1 core!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timper

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2010
Hallo,

Ik heb net een nieuwe i7 860, hij gebruikt maar 1 core.
in apperaat beheer staan alle 8(4), cores maar in pc wizard staat dat alleen core 1 iets doet en de andere -1%.
Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het moet oplossen?

Moederbord: Asus p7p55d-e
Geheugen: kingston ddr 3 1333 4gb, dual Channel.

Laatst bewerkt:
PC wizard maakt wel eens een foutje. Mocht je er niet zeker over zijn, download cpu-z en kijk hoeveel core's en threads daar staan. Die is wel betrouwbaar.

Dankje voor de reactie, bij cpuz staat onderin Cores:1 Threads: 1.
Dus hij gebruikt wel maar 1 core!:confused:

Nog geen reden voor paniek. Wat je moet doen is het volgende. Ga naar de BIOS. Zoek daar advanced cpu options. Hier ergens kan je aangeven dat je alle core's wil gebruiken. Mocht je de optie niet kunnen vinden, dan moet je even een foto maken van het hoofdscherm van de bios.

Dat had ik al geprobeerd, hij staat op ALL, dus dat zou goed moeten zijn...

En wat gebeurd er als je drie, twee of een aangeeft? Oja, en zet turbo modus eens uit. Soms, wil dat nog wel eens helpen.

Een als je hypertreading uit zet?

Worden de cores eigenlijk wel belast in taakbeheer of ook niet? Zo niet, dan zou ik maar eens het bonnetje gaan opzoeken want dan is je cpu volgens mij dood. naja zo goed als

Dan ben ik bang dat je cpu kaduuk is. Heb je je pc zelf gebouwd of is het een computer die je gekocht hebt. In beide gevallen moet je je garantie claimen want dit hoort natuurlijk niet.

Dan mag je hem terug brengen en een nieuwe cpu claimen want deze is gewoon kaduuk. Ze moeten je in dit geval wel een nieuwe geven want dit kan niet echt komen er rare dingen mee te doen.

Heb je de laatste bios op je moederbord?

Je hebt namelijk 2 versies van de i7 860
Core i7 860(2.80G,L3:8M, rev.B1,95W) Bios versie 0304
Core i7 860S(2.53G,L3:8M, rev.B1,82W) Bios versie 0610

Die dus met verschillende bios versies ondersteund worden.

Bij downloads
http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=9i872VNaAILRp8bS

de laatste bios versie pakken.
versie 1207 is de laatste versie:
http://support.asus.com/download/do...&f_name=P7P55D-E-ASUS-1207.zip&f_type=3&os=30

Hoe moet je een bios updaten?:
nou als volgt.

-Download het bestand en pak deze uit.
-kopier de *.ROM bestand los op een usb stick.
-Herstart je pc en ga naar je bios.
- (volgens mij) tools en EZ-flash starten
-Hier kun je bladeren naar het bestandje op je usb.
Selecteren en je pc doet de rest (controleren / installeren ect.)

Oke, maar voor ik dat ga doen wil ik zeker weten of het nodig is, dus is het nodig? denken jullie. Het is wel een vrij nieuw mobo.

Opzich had de winkel dat al moeten doen, mits nodig.
Die horen de hardware te checken alvorens het naar de klant te sturen. (bij assemblage)

Maar weet je 100 procent zeker dat maar 1 core werkt?
Download eens Prime95 en kijk hoeveel cores hij belast

En anders OCCT (klik)

Test Type: Infinite
Test Mode: Large Data Set
Priority: High
Hyperthreading: on

Heb ik persoonlijk betere ervaringen mee dan met prime95. Deze load hem echt tot 100%

Het ging meer om het idee, dat prime hem wel zag als "8 core".
En anders kun je intelburn nog pakken, die frituurt je cpu helemaal ;)

Naja prime is niet altijd even goed in het herkennen van cores. Althans dat was bij mij het geval (kan er ook aan gelegen hebben dat mijn overklok toen verreweg van stabiel was). Ik dacht als je hem nu eens volledig belast, komt er dan ook belasting op de overige 7 cores of gaat ie single threathen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan