Ibm Aptiva

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Berichten
2.006
Hallo,
heb van iemand de vraag gekregen of het mogelijk is zijn comp wat te versnellen. Hij heeft nl een Officejet D145 gekocht met de volgende systeemeisen: pentium 2 processor of celeron processor en 128 mb aanbevolen.

Nu start ik de cop en kijk bij systeem. Daar krijg ik de volgende info: IBM APTIVA AuthenticAMD - AMD-K6(tm) 3D processor - 32 mb ram ....

Kan ik nog wat met deze comp? Snellere processor en meer geheugen? Of zal dit het dure geheugen zijn?

Ik hoop dat iemand me wat info kan geven..

thnks
 
Aptiva

Wat is nu eigenlijk het probleem?

Doet die printer het niet of heeft die HP verder niets met je vraag te maken?

Een IBM Aptiva is een redelijk eigenwijze computer maar universeel SDRAM of EDO (ken de specs van het moederbord niet) geheugen zou moeten werken.

In ieder geval is 32 Mb veel te weinig als 128 aanbevolen wordt.

Mbt de CPU, een evt. upgrade cpu die werkt op het huidge mobo is niet meer nieuw verkrijgbaar.

Probeer het op 2e hands markt er zal vast wel een beperkte upgrade mogelijk zijn.

Op welke snelheid draait die AMD nu?

Grtz.
 
waar?

tron: waar kan ik dat vinden? hoe zie ik hoe snel ie draait? Eigenaar heeft me gevraagd of het uberhaupt mogelijk was die printer te laten werken... maar omdat ik niet weet of dit op een pent. 2 processor lijkt, kon ik er geen antwoord op geven... Ik hoop dat jullie dat wel kunnen..
en is edo nu dat dure gehugen?
 
Socket 7 moederbord.

Als de Pc opstart dan kun je de de snelheid van de cpu aflezen in het opstartscherm.

Zoniet dan kun je een diagnose progje downen zoals Sisoft Sandra of Aida 32 (de eerste vind ik beter) bij bv. download.com.

Edo ram is het dure geheugen ja maar of je dat nodig hebt ligt aan het mobo dat gebruikt wordt.

Een AMD K6/2 wilde destijds concureren met de PII (in ieder geval qua kloksnelheid) maar verloor uiteindelijk het gevecht op de kille prestaties.

Desondanks zou de cpu snel genoeg moeten zijn om de printer aan te sturen.

Het geheugen is de bottleneck, 32 Mb is echt veel te weinig om het systeem en beetje redelijk te laten lopen.
Of dat nu Sdram of EDO ram is maakt niet zo heel veel uit, het is gewoon te weinig.

Zorg eerst dat je de specs van het systeem kent en probeer van daaruit een upgrade plan te bedenken.

Grtz.
 
ik zal sisoft ff gaan proberen.. ben je er zo nog? misschien kan ik m ff open schroeven en kijken welk mobord er in zit.. zegt dat je wat?
 
Hetzelfde als wat het tron zal zeggen, denk ik.
Die speficaties van het moederbord zul je terug kunnen vinden op de website van de fabrikant, maar wellicht zelfs sneller in de handleiding. Daarin staat welke geheudenmodules worden ondersteund. Ik gok op sdram. (Kijk anders 'ns of je een opdruk kunt vinden op de reeds aanwezige geheugenmodule). Alleen de snelheid is van belang (koop pc133 en je zit backwardscompatibel helemaal okay). suc6
 
snelheid

zie nu in Sandra bij processor 1: speed = 349 MHz.. waar komt dit mee overeen?
 
geheugen

heb de gehuegenmodule er nu uit.. staat een stickertje op met de volgende tekst:
ibm fru pn 20l2201 DIMM (32MB).
Kan iemand me vertellen of dit nu EDO ram of sdram is?
 
Re: geheugen

Geplaatst door DaanM
heb de gehuegenmodule er nu uit.. staat een stickertje op met de volgende tekst:
ibm fru pn 20l2201 DIMM (32MB).
Kan iemand me vertellen of dit nu EDO ram of sdram is?
volgens dit betreft het sdram.
349mhz komt overeen met een krappe 350mhz cpu, dwz K6-2, vergelijkbaar met een pentium2@350mhz.
 
thnks

En dat koop je bij elke computerwinkel? of zal dit nog spreciaal ibm geheugen zijn???

Mag ik u bedanken voor alle info.. ben weer heel wat wijzer geworden...
 
Re: thnks

Geplaatst door DaanM
En dat koop je bij elke computerwinkel? of zal dit nog spreciaal ibm geheugen zijn???

Mag ik u bedanken voor alle info.. ben weer heel wat wijzer geworden...
vragen is idd gratis. of ze juiste modules hebben is een tweede. Daarbij hangt e.e.a. ook van de mogelijkheden van je moederbord af.
 
compie mee

Compie dus maar helemaal meenemen als ik het ga kopen?
 
Re: compie mee

Geplaatst door DaanM
Compie dus maar helemaal meenemen als ik het ga kopen?
Dat kan. Heb je op het moment wat meer specificaties vanuit SiSoft sandra, of evt. de handleiding? Moederbord bedoel ik.
 
geen handleiding

heb geen handleiding hier... wel sandra geinstalleerd (wat klinkt dat vrouwonvriendelijk...) zeg maar wat je wilt hebben... en waar ik dan op moet klikken..
 
Gaarne het merk moedrbord+ versie (productnaam) en revisie evt.
Enne Sandra, tsja lijkt me meer een compliment voor de 'wijze'dame, toch?
 
moederbord

is dit voldoende info? heb alle tekst opgeslagen..
 
Re: moederbord

Geplaatst door DaanM
is dit voldoende info? heb alle tekst opgeslagen..
haha
System Mainboard
Manufacturer : 0000000000000000
MP Support : No
Model : 0000000000000000
Version : 0000000000000000
Serial Number : 0000000000000000
maar dit is wel interessant:
Physical/BIOS Memory Banks
DIMM1 (RASL-0 RASL-1) : 32MB DIMM SDRAM double-bank
DIMM2 : Empty
Dus 1 geheugen bank vrij!
en daarbij:
Performance Tips
Notice N224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning W2507 : Mainboard has too few memory slots. Upgrading the memory may be difficult or expensive.
Tip T2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
 
allerlaatste zin?

Doel je op de allerlaatste zin??? maar wat bedoelen ze nu met die WARNING?
 
Verplaatst van diversen naar hardware / systeem
 
Super idee !

Ga ff naar www.powerleap.nl :thumb:
Upgrade pad voor de pentium 2 enz.
Tot max. 1,4 GHz Pentuim Tualatin 3/Celeron Tualatin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan