IBM Laptop start niet op of valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chillseeker

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Goedendag allen,

Ik heb een IBM laptop T21 die het niet meer doet

Het probleem is als volgt; in principe doet de laptop niks meer als je op de powerbutton drukt, alleen het ledje van de accu knippert dan (omdat je op de powerknop drukt).
Als je geluk hebt start ie wel op, dit gebeurd maar eens in de paar dagen...
Als je dan heel veel geluk hebt kun je in de 'normale' Windows XP komen, waarna de laptop vaak binnen 5 minuten weer uitvalt, en niet meer opstart.

Het vreemde echter is, is dat wanneer ik in de veilige modus werk (met of zonder netwerkmogelijkheden) de laptop het wel blijft doen. Maar hierbij moet wel opgemerkt worden dat je dan allereerst geluk nodig hebt om de laptop op te kunnen starten, want dat doet ie maar eens in de paar dagen.

Dit probleem is mijnsinziens veroorzaakt door een Windows update, maar wellicht staat dat er wel helemaal los van. Na de betreffende update is het probleem dus ontstaan... (rond 20 november)

Er is al het nodige gecontroleerd, zoals de adapter, batterij, voedingsingang op het moederbord, de ventilator is enigszins geschoond, opgestart zonder HDD,CD-ROM en allerlei andere kaarten e.d.

De laptop is verder schoon van virussen en spyware e.d.

Omdat ik in de veilige modus wel kan blijven werken lijkt het me een softwarematig probleem, maar ik vind het wel heel raar dat ik mijn laptop maar eens in de paar dagen kan opstarten.
Het zou dus kunnen dat de back-up batterij (knoopcel) niet helemaal jofel meer is, maar deze heb ik doorgemeten, en het heeft er alle schijn van dat de batterij goed is. (gaat het om het voltage of Ampères?) voltage van de batterij is goed.

Kortsluiting op het moederbord sluit ik eigenlijk ook uit, omdat de computer het in principe wel gewoon doet...

Bij de voedingsconnector kan ik ook geen verbrande chips vinden, alle condensators lijken ook in orde.

Heeft iemand suggesties wat het mogelijk kan zijn?!

Alvast bedankt,

Koos

...

heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn nieuwe grafische kaart. Windows deed toen updates en de pc starte niet meer op. Bleef vasthangen op het opstartscherm wanneer die de ide drives controleert eigenlijk. Ik heb dit opgelost door een bios update te doen. Eenmaal gedaan starte die op zonder verdere problemen tot op de dag van vandaag. Mss dat dit in jouw geval ook lukt.

Bios geflashed, maar dit heeft niets uitgehaald, het probleem is er nog steeds. Laptop start niet op.
Vermoedelijk toch een lekkende condensator

Ja... ik ben al aan het kijken voor een nieuwe..
Alleen die laptop is stuk, dus mijn HD kan ik gewoon meenemen, heb ik geen dataverlies
Kost alleen een paar centen... maar ja..krijg ik wel iets beters voor terug..

Ik ben van plan om een nieuwe Thinkpad te kopen, eentje die sneller is en meer geheugen heeft.
Kan ik dan zomaar de HD uit mijn oude laptop halen, en die in de nieuwe stoppen, zonder problemen?
Maakt de systeemconfiguratie iets uit?

opletten, mijn harde schijf is een S-ata juist zoals mijn broer zijn harde schijf.
Alleen de laptops verschillen, ik acer aspire 5672 en mijn broer acer aspire 1692, de aansluitingen zijn helemaal anders.
altijd eens goed nakijken
anders kan je gewoon met een koppelstukje van s-ata/ide naar usb gaan, kost niet veel. en zo kunt je ook nog de data blijven behouden.

Als het een totaal andere configuratie is vooral qua moederbord zal je XP opnieuw moeten installeren

Hmm, ok

Nou.. ik probeer het gewoon morgen.

Oude laptop was: 800 MHz, 256 MB, bus speed 100MHz, ProSavage 8 MB video

Nieuwe laptop wordt: 1133 MHz, 512 MB, bus speed 133 MHz, 16 MB video

De rest van de specs zijn ong. hetzelfde

Oude laptop was Thinkpad T21, nieuwe laptop wordt Thinkpad T23

ik heb de oplossing.. 100 euro vraag ik ervoor je mag bij me langs komen en dan probeer ik m wel te fixen
mijn ibm deed precies het zelfde maar na een jaar ben ik er pas achter gekomen hoe ik m moest fixen

hehe dat zou ik ook doen ja, maar ik geef er nog geen 50 euro voor..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan