IDE/ATAPI ZIPdrive = SCSI?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jabuzero

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
Voor een zacht prijsje heb ik een Iomega Zip100 drive en een HPT366 UltraDMA66 controller kunnen kopen, so far so good!
Als ik een disk probeer te lezen krijg ik de melding dat de disk niet is geformatteerd en of ik dat nu wil doen, doe ik dat dan kan WinXP het formatteren niet voltooien, ook niet met de software van Iomega.
Misschien disk stuk dacht ik, dus een nieuwe gekocht maar ook nu dezelfde melding.
Drive stuk?............ook een mogelijkheid, maar ik twijfel of het geheel wel goed herkend wordt, want in apparatenbeheer staat zowel het kaartje als de zipdrive als SCSI apparaat :8-0: wat ik erg vreemd vind.
De vraag is dus, waarom worden deze apparaten niet als IDE/ATAPI herkend, en hoe stel ik dit goed in als het al mogelijk is?

alvast bedankt.............

Dat kaartje is (waarschijnlijk) een losse IDE-controller, en die worden (samen met RAID-controllers) meestal onder de noemer 'SCSI' geplaatst door Windows. Zelfs moest het een SCSI-drive zijn zou dat geen beletsel mogen vormen.

Ik denk dus dat je drive niet helemaal lekker is.

Het is me net gelukt om een disk te (snel)formatteren met Iomegaware, maar krijg van windows nog steeds de melding dat de schijf niet geformatteerd is als ik er iets op wil zetten.

even wat aanvullende informatie, opgevraagd bij eigenschappen:

Informatie voor station K:

Stationtype: Zip 100 Scsi
Interfacetype: Scsi, Scsi Id 0
ROM-versie: 10.A
ROM-gegevens: 04/07-98
Iomega-stuurprogramma: IoReady, 3.2.18.21
Miniport-stuurprogramma: Hpt366
IomegaWare: Versie 3.1.0.13

Diskette-informatie voor diskette in station K:

Diskettetype: Zip 100 MB
Status levensduur diskette: OK (100%)
Status levensduur formaat: OK (100%)
Formaattype: Onbekend formaat
Productiedatum: 01172

[edit] Ik blijf het vreemd vinden dat ook het stationtype aangeduid wordt met SCSI [edit]

Laatst bewerkt:
Met een collega ff een disk uitgewisseld, deze leest ie meteen alhoewel in fat16 geformatteerd.
Ook heb ik er een paar bestanden op kunnen zetten, maar kan deze nadien niet meer lezen.
Bestanden zijn ook niet meer te verwijderen, en als ik dan weer wil formatteren wordt de schijf onbruikbaar.
Het vreemde is dat ie bij de vorige eigenaar wel goed functioneerde.

Dus denk ik inderdaad dat je gelijk hebt Steve, de drive zal niet meer helemaal lekker zijn, of beter gezegd "helemaal niet lekker".

Nou ja, een miskoop was het niet want er zat ook een Creative Live soundcard bij en die werkt goed.

toch weer bedankt :)

Heb je 'm bij de vorige eigenaar ook daadwerkelijk in actie gezien?

Ja, en daar deed ie het dus goed.
Misschien tijdens verplaatsen te ruw behandeld ofzo.......
Zou het ook kunnen dat ie schoongemaakt moet worden, met een schoonmaak diskette?

Dat kan je proberen.. Liever een schoonmaakdiskette dan een nieuwe drive kopen :)

Hé Steve, misschien een domme vraag maar waar koop ik zo,n schoonmaak diskette.
Ben al een ½uur op zoek bij google maar ik kan niets vinden :o

Ik heb ze nog nooit gezien maar ik ging ervan uit dat ze bestonden omdat jij het vermeldde :p

Hoi Bennie,

Ik kom dus helemaal niet in de bios van dat kaartje, bij het opstarten zou ik op ctrl+h moeten drukken maar dat werkt niet.
Maar dit staat los van het niet werken van de zipdrive, want deze heb ik ook al als master en slave op een gewoon ide kanaal aangesloten gehad met precies hetzelfde resultaat.

Heb wel de bios van het kaartje kunnen upgraden met een opstartdiskette en het bijbehorende bios filetje.

Ik denk dat het probleem opgelost is, d.w.z. ik weet waar het aan ligt.
Volgens mij is de zipdrive naar de eeuwige hardware schroothopen :D

Toch weer bedankt voor de reactie's.

greetzz,

Jabuzero

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan