Hoi
Zoals de titel zit ik hier met een probleempje. Één van mijn harde schijven moet vervangen worden maar ik weet niet zeker welke vervangen moet worden.
Ik krijg dus de melding zoals die in de titel staat: "IDE Channel 4 Master Hard Disk S.M.A.R.T. Status Bad"
De situatie is als volgt:
SATA 1: 320 GB samsung HD
SATA 2: 320 GB samsung HD
SATA 3: exteren HD met 2x 1TB (RAID 1)
SATA 4: 320 GB samsung HD
SATA 5: Samsung DVD-RW
SATA 6: Samsung DVD-RW
IDE: Western Digital 240GB
SATA 1, 2 en 4 vormen samen een RAID 5 configuratie met behulp van een Nvidea raid controller op het moederbord. Levensduur is bijn 5 jaar.
SATA 3 is de jongste schijf. Ongeveer een jaar of 2 oud.
De IDE schijf is de oudste schuif. Leeftijd is onbekend.
Nu heb ik speedfan gedownload en die geeft eigenlijk alleen de SMART status van de IDE schijf weer. Hetzelfde geld voor het programma DriveSmart.
Op basis van bovenstaande test en de foutmelding vermoed ik dus dat het SATA 4 is die aan het doodgaan is of inmiddels al dood is.
Is deze aanname correct? En wat zouden jullie adviseren als vervanging?
Ter info: de computer waar ik deze melding op heb is dezelfde als waar ik dit bericht van verstuur.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Zoals de titel zit ik hier met een probleempje. Één van mijn harde schijven moet vervangen worden maar ik weet niet zeker welke vervangen moet worden.
Ik krijg dus de melding zoals die in de titel staat: "IDE Channel 4 Master Hard Disk S.M.A.R.T. Status Bad"
De situatie is als volgt:
SATA 1: 320 GB samsung HD
SATA 2: 320 GB samsung HD
SATA 3: exteren HD met 2x 1TB (RAID 1)
SATA 4: 320 GB samsung HD
SATA 5: Samsung DVD-RW
SATA 6: Samsung DVD-RW
IDE: Western Digital 240GB
SATA 1, 2 en 4 vormen samen een RAID 5 configuratie met behulp van een Nvidea raid controller op het moederbord. Levensduur is bijn 5 jaar.
SATA 3 is de jongste schijf. Ongeveer een jaar of 2 oud.
De IDE schijf is de oudste schuif. Leeftijd is onbekend.
Nu heb ik speedfan gedownload en die geeft eigenlijk alleen de SMART status van de IDE schijf weer. Hetzelfde geld voor het programma DriveSmart.
Op basis van bovenstaande test en de foutmelding vermoed ik dus dat het SATA 4 is die aan het doodgaan is of inmiddels al dood is.
Is deze aanname correct? En wat zouden jullie adviseren als vervanging?
Ter info: de computer waar ik deze melding op heb is dezelfde als waar ik dit bericht van verstuur.
Alvast bedankt voor het meedenken.