[IDE] Genoodzaakt uitgeschakeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkCrusader

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2004
Ik heb een vraag wat betreft over de IDE kabels.

Gister begon ik met het installeren van Windows 98, dit ging allemaal perfect totdat hij een keer opnieuw moest opstarten (eerste sessie van windows).

Toen liep hij vast zonder enige foutmelding of waarschuwing. Wel kon ik in Veilige modus komen.
Ik op internet een oplossing zoeken en ik zag dat dit veel oorzaken kon hebben. Bij mij hielp dit perfect:

Start> Uitvoeren > msconfig > Ok > Geafanceerd > Compatibiliteitsmodus schijftoegang afdwingen
Hiervoor moet ik een vinkje zetten en de computer start op.

Alleen is het probleem nu dat hij de CD-Rom speler niet kan vinden. Zelf vindt ik dit vaag omdat hij wel gewoon de HD vind en ook gewoon Windows 98 opstart. Ik heb de CD-rom speler op de Secondary Channel gezet maar ook het zelfde probleem bevind zich op de 2de. De HD bevindt zich op Primairy Master.

Ook zijn de kabels goed aangesloten want bij de installatie van Windows 98 deed hij wel. Als ik naar apparaatbeheer ga kijken, zijn de stuurprogramma's gewoon geinstalleerd. Ook de ziet hij ze maar hij zet ze niet aan.
Weet iemand een oplossing.

I.i.g bedankt.

Geplaatst door DarkCrusader
Start> Uitvoeren > msconfig > Ok > Geafanceerd > Compatibiliteitsmodus schijftoegang afdwingen
Hiervoor moet ik een vinkje zetten en de computer start op.

Zet deze weer uit. Installeer na een reboot de drivers van het moederbord.

Bedankt voor uw reactie.

Ik kan alleen een bios updateje vinden van mijn moederbord, het is namijnlijk niet de nieuwste meer.

Mijn moederbord:
Microstar MS 5123

En van het bios update programmatje snap ik niks van.

had ik ook zo iets met een PC, toen had ik BIOS op fabrieks instellingen gereset en probleem was opgelost...

Na het lezen van het bovenstaande bericht heb ik de bios instellingen naar default gezet. Ook dit mocht niet baten.

Bedankt voor de tip.

mischien kun je in apparaatbeheer de installatie van je cd rom ongedaan maken en dan opnieuw opstarten dan ziet win. de nieuwe hardware mischien opnieuw.
nee heb je ........

heb je geprobeerd jumpers van de CDR op "cable select"

@maikel9: Het probleem is dus eigenlijk dat hij helemaal geen CD-Rom vindt, ik heb er 1 handmatig toegevoegd maar dit hielp ook niet.

@DN: Ook geprobeert maar ook geen resultaat

[edit]
Dit was ik even vergeten te melden hij geeft een uitroepteken aan bij:
Primair IDE Channel
Secondair IDE Channel
Hij ziet de 2 poorten zelf wel.
[/edit]

Laatst bewerkt:
[edit2]
Het gaat er steeds meer op lijken dat de moederbord kapot is, als ik mijn cd-rom speler uit de kast haal dan start hij wel op. Dus ik heb er een andere IDE kabel er in gezet + een andere CD-Rom speler en nog het zelfde. Ik zou echt verder niet meer kunen weten waar het aan licht alleen dat de moederbord kapot is. Heeft iemand nog wat?
[edit]

Geplaatst door DarkCrusader
[BDit was ik even vergeten te melden hij geeft een uitroepteken aan bij:
Primair IDE Channel
Secondair IDE Channel
Hij ziet de 2 poorten zelf wel.
[/edit] [/B]

Dit houdt in dat de drivers niet of niet goed geïnstalleerd zijn.

De drivers zijn wel goed geinstalleerd dat weet ik zeker.
Waarom: ik heb 3 maal de drivers (deze standaard geleverd bij Windows 98) gewoon opnieuw geinstalleerd. Zonder enige foutmeldingen installeerd hij de nieuwe drivers.

Dus daaraan kan het niet liggen.

Dat er geen foutmelding komt geloof ik direct. Toch is er iets mis met de IDE-kanalen. Vraag de eigenschappen van die kanalen eens op en kijk wat de foutmelding is.

Dat ken ik uit men hoofd:
'Dit apparaat is niet aanwezig of werkt niet goed, of niet alle stuurprogramma's zijn geinstalleerd (Code 10)'

Dit was het volgensmij. Maar dat betekend toch niet dat de stuurprogramma's fout zijn geinstalleerd? Het kan ook zijn dat het apparaat niet aanwezig is (Waarom doet de HD het dan wel), of hij werkt niet goed. En volgens mij is dat het geval.

Ik kan het helaas niet goed bekijk omdat ik op school zit.
Verder kan ik me nog herinneren dat hij de controler wel kan vinden (de 2 poorten) hij zegt dit overigens ook bij de floppy. Terwijl dat ik "Deze computer" doe dat de computer vastloopt. Maar als ik naar Dos ga dat hij het wel gewoon doet.

Laatst bewerkt:
Duidelijk dus, de drivers zijn niet goed geïnstalleerd. Het apparaat is wel aanwezig, anders zouden je drives inderdaad niet werken.

Ik zal als ik tuis ben even die drivers installeren. Maar als de drivers fout zijn geinstalleerd hoe kan DOS deze dan openen? En hij start ook gewoon de HD op (windows laden enz)

Ik heb gister de IDE drivers geinstalleerd. Toen in windows opstarte vondt hij de controller en en de eerste en de 2de maar zodra ik naar deze computer ging liep hij vast, ook vondt hij de CD-Rom niet (dit zag ik aan dat hij maar 5 dingen vondt)

Dus dit hielp helaas ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan