IDE poort

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linto

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Hallo

Heb hier een systeempje staan van een vriend van mij, met de vraag "hij start niet meer op, kijk je hem ff na?". Dus ik zo vriendelijk om dat te doen, maar ik kom er zelf ook niet uit. Ik start het beestje op, en hij herkend geen IDE primary master en slave (2 HDD). Hij herkent wel secondary master en slave (cd en cdrw). Ik die twee gewisseld, en geeft als primary master en slave de cd en cdrw, maar als secondary niks, dus IDE poort is niet kapot. Dus ik dacht, HDD kapot. Ik steek er een andere in, nog steeds niks. Ik dacht, kabel kapot. Andere kabel geprobeerd, nog steeds niets. Jumpers gecontroleerd en die staan allemaal juist. Hij herkent dus langs geen kanten een HDD, niet als primary en niet als secondary.
In BIOS de IDE schijven automatisch proberen te detecteren, maar daar vindt hij ze ook niet
Wat is het probleem?

Heb dat probleem ook gehad. Het kabeltje van de voeding naar de hdd werkte niet goed (denk ik). Probeer es het kabeltje naar de CD op de hdd te steken.
En dan auto detect in BIOS.
suc6.

Heb mijn eigen voeding gebruikt voor te testen en daar is niets aan, bij mijn eigen computer werkt die perfect, iedere stroomdraad naar de schijven, dus dat is het zeker niet

En als je die harde schijf in je eigen pc zet, start hij dan wel op? Dan kun je uitsluiten dat de harde schijf kapot is.

dan werkt ze
Ik ga toch moeten denken dat de controller van de IDE stuk is en enkel nog ATAPI (CD-rom, CD-rw) herkent, en niet meer de HDD. Veel anders kan er niet meer aan zijn volgens mij...

Kleine rechtzetting mensen, ik was er vanuit gegaan dat de harde schijf zou werken in mijn PC, maar ik heb gisterenavond de echte test gedaan en het werkte dus NIET. Hij blijft hangen op het scherm waar je op F2 kan klikken om in de BIOS te geraken. Vandaaruit doet hij niets meer, zelfs F2 om in de BIOS te geraken werkt niet meer. Die schijf is ooit geinstalleerd geweest op een ander systeem, met ander mobo en andere hardware, zou dit hier niet eerder aan kunnen liggen? Het is bij elk van de twee harde schijven hetzelfde....

Geplaatst door Linto
Hij blijft hangen op het scherm waar je op F2 kan klikken om in de BIOS te geraken. /B]

dat is het punt waarop de pc gaat zoeken naar IDE aparaten...

Ik zou even een andere hd regelen en kijken of het zaakje dan wel werkt.

Kan ik een HD nog op een andere manier testen?

Hallo

Initialiseert deze drive korrekt ???

Hoor je hem draaien ???

Zit pin 1 v/d i.d.e. flatcable inderdaad op pin 1 en is deze dus niet verkeerd om???

Systeem eerst eens testen met 1 h.d.d.

De kans dat er 2 schijven overlijden tegelijkertijd , lijkt mij ook verdacht hoor ..

Peter

Geplaatst door Linto

Alletwee ineens dan, vrij bizar als je het mij vraagt. De kans om de loterij te winnen is misschien zelfs nog groter :)
ik heb het meegemaakt met één HD en één CD-ROM tegelijk. Bleek een niet zo gestabiliseerde voeding te zijn... Iets van 8 volt op 5 volt kanaal...

En als je de beide harde schijven óók al hebt geprobeerd aan te sluiten op je eigen PC....:8-0:

Groetjes,
Bennie

Geplaatst door crash
IDE-kabel nog goed?

Heb getest met een andere kabel die zeker nog in orde is.

Geplaatst door VDK_P
Systeem eerst eens testen met 1 h.d.d.

Heb ik gedaan, elke schijf eens apart getest, maar PC detecteert ze dan ook niet, zelfs mijn eigen HDD geprobeert, en ook geen detectie

Geplaatst door Bennie
En als je de beide harde schijven óók al hebt geprobeerd aan te sluiten op je eigen PC....

Dan blijft mijn PC hangen nog vóór BIOS. PC loopt compleet vast.

Geplaatst door Meelman
ik heb het meegemaakt met één HD en één CD-ROM tegelijk. Bleek een niet zo gestabiliseerde voeding te zijn... Iets van 8 volt op 5 volt kanaal...

Ik moet wel zeggen dat de voeding van die mens het iets voor deze problemen ook had begeven, maar met men eigen voeding krijg ik de PC toch ook niet meer fatsoendelijk aan de praat. (voeding werkt perfect bij mezelf)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan