IDE poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxCorinnexxx

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2003
Hallow daar was ik weer met een stomme vraag.

Als ie hier niet thuis hoort, dan geef je hem maar een schop. ik dacht namelijk dat hij hier hoort.

Oke komt ie. Zal kort van stof proberen te zijn. Ik heb gisteren een vrander gekocht. Die zit er dus nu in. Maar omdat ik 2 EDI poorten heb, heb ik de cd/dvd rom ff verwijderd, om het feit dat ik dus anders mijn euhm hoe heet die kabel (nou ja het lijkt op trekdrop) EDI kabel, juist ja, niet kwijt kon.

Nou lees ik overal dat ik wel vier apparaten aan kan sluiten op 2 IDE poorten. Ik heb daarvoor ook de juiste EDI kabels (die met drie van die zwarte dingen eraan)
En ik weet ook dat ik het beste zo kan doen.\
EDI 1-Harde schijf (master), CD/DVD rom (slave)
EDI 2- CDRW (master)

Maar nou is mijn enige kleine rottige ellendige vraagje waar ik zo ongeveer het halve net al voor ben afgestruind is. HOE BEVESTIG IK MIJN CD/DVD rom ook aan mij EDI 1.

Hellup, begin stilletjes aan gek te worden.

1.) Zorg dat de jumper van je DVD op 'slave' staat
2.) Sluit hem op de overgebleven connector aan (maakt niet uit welke, je kan ook rustig die verwisselen met die van je harddisk)
3.) Sluit de voeding aan
4.) Als het goed is werkt het nu.

Geplaatst door maestro12
1.) Zorg dat de jumper van je DVD op 'slave' staat
2.) Sluit hem op de overgebleven connector aan (maakt niet uit welke, je kan ook rustig die verwisselen met die van je harddisk)
3.) Sluit de voeding aan
4.) Als het goed is werkt het nu.

Sluit hem op de overgebleven connector aan? Euhm en wat versta je daaronder, zon zwart ding? Want ik heb namelijk geen IDE poort over.

Als je op 1 ide kabel 3 zwarte dingen hebt moet het lukken. De eerste op je moederbord, 1 aan je harde schijf, en dan blijft er nog 1 zwart ding over voor je cd/dvd.

Zorg wel dat het roze randje aan je kabel naar de kant van je voeding wijst (dat witte aansluitinkje met rood geel en zwarte draden)

De 2de ide kabel zit ook aan je moederbord, en aan je brander vast.

Als je een kabel hebt met 2 zwarte dingen, dan moet je er 1 met 3 aanschaffen. [edit] ik lees nu dat je de juiste kabels hebt[/edit]

Voor 3 apparaten (schijf, cd/dvd en brander) moet je wel 2 aansluitingen hebben op je moederbord voor die ide kabels)

Laatst bewerkt:
Oke volgens mij moet het zo lukken. Ik ga ff aan de slag, jullie horen het strx wel!

Ja hihihi :D Daar was ik dus ook al achter gekomen... whahaha LOLZ

Maar het is gelukt hoor. Prima, thnx voor jullie hulp. Ben nu wle helemaal trots he. Hihihi, heb er eerst wel twee IDE kabels voor ver*** Maaja je heb er wel weer wat voor trug. ;)

Nou zal ik het dan maar hier plaatsen als ik de zoekfuntie gebruik op format c dan krijg ik een foutmelding, heb wel een paar dingen gevonden maar daar had ik niet veel aan.

ik wou dus mijn fomrat doen. Nou zag ik dus ergens staan (na wat zoek en snuffel werk) dat je gewoon XPcd erin moest doen en opnieuw opstarten en dat je dan een vraag zou krijgen. Maar dat gebeurt dus niet. Hij start gewoon op, kan dat komen omdat er 3 windowsversies geinstaleerd zijn :confused: (geen commentaar plz)?

Of kan het zijn dat ik hem in mijn CDRW moet doen (die leest ook namelijk)

Als je xp wilt installeren vanaf een cd dan moet de de bootvolgorde in je bios aanpassen. Meestal is dat als je net je pc aanzet, het "del" knopje indrukken. Dan gan je naar tabblad "boot"(afhankelijk van welk bios je hebt) en dan moet je selecteren dat je van cdrom wilt opstarten. (daarna "save en exit")

Als je daarna bezig bent met installeren moet je goed uitkijken waar je hem installeert. Dus goed opletten dat je hem op C zet. Tijdens de installatie zal xp zelf weer je schijf formateren, zodat je die oude installaties ook kwijt bent.

Ik hoop dat je het een beetje snapt. Als alles weer werkt, dan de bootvolgorde weer veranderen dat je van de harddisk wilt starten.

Kleur hangt ook van het type af. Blauw is heel goed mogelijk. Soms moet de de plus toets gebruiken om te wijzigen, soms de enter. Het staat er allemaal beschreven. Moet je even rustig doorlezen hoe je het daar kunt veranderen.

Neem de tijd want in het bios kun je veel verkeerd doen.

Nou ik heb het volgens mij wel gevonden. Ik kreeg een blauw scher idd. Met allemaal woorden waar ik niiks vanaf wist, maar op het moment dat ik er 1 selecteerde met de pijltjes kwam eronder te staan wat je daar kon doen/wat erin stond.

En de derde of tweede stond boot bij.

dus daarnaartoe gegaan, en gekeken en stond er iets met A, c, nog wat en dacht dus dat dat het was wat jij bedoelde en dat is het volgens mij ook. Dus met pgup veranderd naasr cdrom, C, a 9geloof ik)
maar nee hij zei wel 1 maal tijdens opstarten boot atapi cdrom maar daar kon ik niks mee ofzo.

Dus daarna veranderd in de bios naar E, C, a (geloof ik)
maar nee weer niks.

daarna veranderd naar D, C, A (volgens mij) ik zal zo nog eens kijken.

maar wederom niks.

SESI dat was het (als ik het nou eindelijk goed onthouden hbe). Dus heb hem nu staan als cdrom, c, SESI
maar daar doet ie niks op. zegt ie invalid ofzow. Vreemd want hij draait onder XP wel gewoon zeg aar als ik hem op heb gestart.

Wat een heerlijk verwarrende post :) .

Je hebt dus op de 1ste IDE aansluiting op het moederbord : De harde schijf als master en de cd/dvd speler als slave

Op de 2 de IDE aansluiting de brander als master.

Er even vanuitgaande dat dit alles goed staat. Dan zou cdrom,c,scsi dus goed moeten zijn. Je moet dan vanaf de 2de Master de brander op kunnen starten.

scsi is "scuzzy" een nog dikkere trekdropkabel. Gebruik je dus niet maar de bios geeft dat wel als optie . Voor iemand die dat wel gebruikt is dat verdraaid handig.

succes

Hihihih, ja lekker verwarrend he. ;)

Ben er nog steeds niet uit. Hij pakt hem gewoon niet op de een of andere vage manier. :confused:

Maar goed ik ga morgen ofzo wel verder, vindt het nu wel weer ff welletjes geweest met het knutselen.

het lijkt me sterk dat je een scsi cdspeler hebt. Als je niet weet wat het is, dan heb je hem ook niet. Die opties geeft hij waarschijnlijk wel in het Bios.

Het zou ook kunnen dat je geen bootable windows cd hebt. Als dat zo is, zijn er weer andere stappen. We horen het wel.

Cdrom , C, A of zo zou een goede keuze zijn. Cd moet erin zitten, pc aanzetten, doet hij niets, dan gaan we andere stappen ondernemen.

Nope als ik dus dat kies, en heb ook al meerdere opties geprobeerd (als D en E beginnen omdat dat allebei de roms zijn zeg maar) maar ook dat werkt niet. Hij start hem gewoon op.
Ja en ben zo bang dat als ik het anders doe dat ie mijn cdrom speler kwitjraak dat heb ik dus op de oude pjuter ook gehad, en dat is niet grappig, want ik heb hier de drivers niet.

Volgens mij kan je ook met een opstartdiskette opstarten met CD-Rom ondersteuning.

Heb je geen opstartdiskette, kan je hem hier downloaden:
http://www.bootdisk.com

Wel even de bootvolgorde in de BIOS weer terug zetten naar orgineel.
(waarschijnlijk A, C, CD-Rom)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan