IDE/SATA combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpabelt

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2011
Ik heb voorheen al een post gedaan over mijn situatie, echter is het nu verandert en heb ik te maken met een ander 'probleem'.
Ik heb 2 sata schijven en 1 IDE schijf. Deze IDE schijf is mn master, maar deze zou ik graag willen verwijderen. Windows staat op 1 van de 2 sata schijven. Maar als ik de IDE schijf los koppel, krijg ik de melding "ntldr is missing". De schijf waar windows op staat is wel verdeeld in partities, en windows staat op een aparte partitie. Deze partitie wil ik graag formatteren en windows 7 erop zetten. Als ik nu de IDE los koppel, windows 7 cd-rom erin, de boel formatteer en installeer, is het dan mogelijk dat hij niet meer om de IDE-schijf vraagt? Of zal ik toch wijzigingen moeten maken in de bios om het dan nog werkend te krijgen?
Het is meer een vraag om toekomstige problemen te voorkomen :rolleyes:

Als je in de bios kan zeggen dat je boot device je SATA schijf is dan moet je dat zeker doen. En anders gewoon de IDE eruit, windows DVD erin, schijf formateren en windows installeren

Ron

Hoi,

Even reageren als het niet klopt graag!
Waarschijnlijk zijn die SATA-schijven later toegevoegd, mogelijk zelfs met een verloop op het moederbord?
Als er oorspronkelijk alleen maar IDE-schijf (of schijven) in hebben gezeten is er één IDE-aansluiting op het moederbord die functioneert als primary harddisk.
Of je ook een SATA schijf als zodanig kan installeren is maar de vraag.
Waarschijnlijk is het gewoon handiger om die IDE-schijf maar als Windows- en programma-schijf te blijven gebruiken en de andere als data-schijf.

bedankt voor de snelle reacties =)

Het is zo, ik heb laten we zeggen 3 jaar terug zelf een pc samen gesteld, omdat mn pc daarvoor was gecrashed. De IDE-schijf wilde ik er dus graag weer in hebben om oude data terug te halen. De SATA schijf en de IDE schijf zijn dus tegelijktijd geinstalleerd. De andere SATA schijf heb ik afgelopen week gekocht voor extra opslag. De IDE-schijf is dus eigenlijk overbodig (laat staan de herrie die hij produceerd hehe). Daarentegen klopt het wel wat je zegt over dat er 1 IDE aansluiting op mn moederbord zit. Problemen ga ik liever uit de weg dan ze op te zoeken :p

Hoi,

Je zou het volgende kunnen proberen:

Formatteer de 'eerste' partitie van de SATA schijf en maak daar - indien mogelijk - een opstartpartitie van.
Verwijder nu de IDE, nadat je de pc hebt uitgezet.
Kijk wat er gebeurt ..... en wellicht kan je in de BIOS evt. aangeven - zoals Ron aangeeft - van welke schijf geboot moet worden.
Soms kan je ook door middel van het omzetten van een jumper eea wijzigen, maar daarvoor heb je de handleiding bij je moederbord nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan