• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

identieke value's keren terug - formule excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Conquester84

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2012
Hallo,

Wel ik ben voor mijn werk een TOP 10 aan het samenstellen.
Dat op zich is absoluut geen probleem met de functie LARGE().

Maar nu is de terugkerende waarde op verschillende plaatsen soms gelijk aan de vorige:

vb:
1. 9,48
2. 9,15
3. 8,00
4. 8,00
5. 8,00
Nu op hun beurt ga ik deze waarden linken aan een unieke sleutel, zeg maar het ID van de werknemer.

Maar doordat op 3,4 en5 de exact zelfde waarde staat geeft hij mij op deze plaatsen ook dezelfde unieke sleutel

Hoe kan ik excel zeggen dat hij verder moet kijken en een verschillend uniek ID nummer moet opgeven die niet gelijk is aan de voorgaande?

Momenteel ziet het er ongeveer zo uit: VLOOKUP($D27;'Combined data'!$A$3:$G$500;E$2;FALSE)

Alvast bedankt voor de hulp

Voorbeeldje posten s.v.p.

Heb even mijn file herwerkt, zodat je idd een vb hebt,

2 tabjes, combined data en Analyse,

In Combined data vind je de data die ik als TOP15 heb gerangschikt in Analyse, met achteraan een ID nummer kolom H.

In Analyse, dus de top 10 per kenmerk DE, WI,...

Maar zoals je in cellen D25 en D26 zal zien (rood gemarkeerd) keren ze dezelfde waarden terug omdat de opzoek waarde in C25 en C26 gelijk zijn aan elkaar.

Toch zou ik in beide cellen een unieke ID sleutel moeten krijgen...

Bekijk bijlage Test file HM.xlsx

VERT.ZOEKEN (of VLOOKUP) kijkt inderdaad alleen naar de eerste keer dat een gezochte waarde voorkomt.

Je moet dus trucjes gaan bedenken... Ik doe dat door elk getal uniek te maken door er een heel klein getal bij op tellen, het rijnummer gedeeld door 100.000. Hier kun je dan op sorteren, zoeken e.d.

Kijk maar eens of het nu klopt.

Bekijk bijlage Test file HM 2.xlsx

Geweldig!!!

Daar had ik zelf niet opgekomen, maar ik ga die truc zeker onthouden!
Alles werkt perfect nu!

Hartelijk dank! :thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan